Akke Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Skal sette opp en win2k server som domenekontroller og AD. Denne deler internett til resten av nettverket også, samt fungere som printerserver. Så noen spørsmål: 1.Hva anbefales av brannmur til serveren? (Software) 2.Hvordan beskytte nettverket og maskinene på best mulig måte mot virus? (Software som henter oppdatering fra server) 3.Hvordan sette opp mail på serveren slik at brukere kan sjekke fra alle maskiner i nettverket UTEN å laste ned samme mail flere ganger fra internett? (Mailen blir lastet ned til server og outlook leser fra server) 4. Har ikke mulighet for ADSL/SDSL her så må bruke dail-up, finnes det noe program som kan styre opp og nedkoblingen fra en maskin i nettverket på serveren? (Demand dailing ringer jo i hytt og pine selvom ingen trenger internett) Bruker remote admin nå men ønsker mest at det nesten ser ut som ISDN kortet sitter i klienten. Takk for svar selvom du kanskje ikke kan svare på alle punktene! Mvh Akke Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 1. Kommer an på hvor mye gryn du vil svi, men jeg vil anbefale Microsofts egen proxy/firewall ISA Server 2000. Uhyggelig kraftig, og gir markedets beste nettverksakselerasjon (perfekt for dial-up), pluss at den er laget for Windows 2000 Server. 2. Invester i Symantec Antivirus Corporate Edition, som settes opp på serveren til å styre virusoppdatering til klienter. Denne konfigurers til å hente virusoppdateringer fra Symantec automatisk. Fås i pakker ned til 5 datamaskiner. 3. Denne løsningen du ønsker her får ihvertfall meg til å tenke på terminalserver... 4. Sånn jeg gjør det så har jeg dial-up på serveren og setter opp ISA server til å ringe opp til Internet når en bruker på nettverket vil ut. Har satt nedkoblingstiden til 5 minutter og det funker fint. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 9. mai 2003 Del Skrevet 9. mai 2003 3.Hvordan sette opp mail på serveren slik at brukere kan sjekke fra alle maskiner i nettverket UTEN å laste ned samme mail flere ganger fra internett? (Mailen blir lastet ned til server og outlook leser fra server) Legg inn en Exchange server, eller en annen server som støtter imap. Da lagrer brukeren alltid mailen på serveren og kan hente den hvor som helst. Det er da en fordel å kjøre med roaming profiles sånn at brukerene får med seg instillingene sine rundt på maskinene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå