oddgeira Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 er på jakt etter en Rollei 35. Hvilke av disse modellene anbefaler du? er det andre små kameraer som du heller vil anbefale. (må være 35mm film) Oddgeir Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har "billigversjonen" 35B - hvis du ikke vil ha noe automatikk eller styr med batterier, er den grei nok. En litt enklere lukker en de dyrere modellene, og enkel triotar-optikk som er skarp når den blendes godt ned. Du får også modeller med xenar-, tessar- og sonnar-optikk, og jeg liker vel sonnar-formelen best (de fleste av mine russiske Jupiter-objektiver er jo sonnar-kopier). Har imidlertid ikke prøvd annet enn min egen 35B, som gir OK bilder - og er svært portabel. Hvilken modell som passer deg best, vil først og fremst være avhengig av hva du foretrekker når det gjelder optikk og lysmåling (med/uten batteri, nål på skala eller LED-lys) - uansett er det ingen eksponeringsautomatikk, du må selv stille lukker/blender vha hva lysmåleren forteller deg. Fokusering gjør du vha anslå avstand og stille inn på objektivet (har du mye lys, kan dybdeskarpheten ved liten blenderåpning dekke bortimot alle fokuseringsfeil...) Jeg har også en liten Ricoh 500GX (nesten det samme som 500G, som er enklere å få tak i), som er litt større enn Rollei'n og mangler innskyvbart objektiv - til gjengjeld har den en koblet målsøker og mulighet for for både helmanuell og lukkerprioritert eksponeringsautomatikk. Den er forøvrig ganske lik billigklassikeren Konica C35, en rangefinder med kun helautomatisk eksponering, om det heller skulle falle i smak. For øvrig hadde Konica i perioden 1965-1975 temmelig høy kvalitet på optikken i billigkameraene sine - og kongen av C35-linjen (en klasse opp i både pris og spesifikasjoner) er Konica Auto S3 som visstnok er blant de skarpeste du får. Har selv en Auto S2 som er glimrende, men mye større. Skal du uansett ha mer "flatpakke" ala Rollei, kan du også sjekke ut mer om følgende kamera (som jeg ikke har prøvd, men som jeg har lest mye skryt om): Olympus XA, Minox 35, eller kanskje en 50-talls Kodak Retina IIa? Sannelig ikke godt å vite hva man skal anbefale, nei... Kjøp et par-tre, sier nå jeg - og så kan du selge dem du ikke liker så godt. (Problemet, har jeg oppdaget, er at man fort liker alle litt for godt til å selge dem ) Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Sannelig ikke godt å vite hva man skal anbefale, nei... Kjøp et par-tre, sier nå jeg - og så kan du selge dem du ikke liker så godt. (Problemet, har jeg oppdaget, er at man fort liker alle litt for godt til å selge dem ) Nettop. Vil foretrekke en lysmåler i kamraet. Hele vitsen med det lille kameraet er å slippe alt styret med utstyr. Har en knall god lysmåler som jeg seffølgelig kunne brukt. men jeg vil ha et lite (og søtt) kamera Richoen så bra ut. Men de andre så alt for mye plastik ut. Må nok drøye kamera kjøp akkurat nå, Har brukt formye penger på foto denne mnd. Koblet målsøker, er det slik at du for riktig fokus på bildene? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Koblet målsøker, er det slik at du for riktig fokus på bildene? Jepp. Her ser du prinsippet: http://www.camerapedia.org/wiki/Rangefinder_%28device%29 Ellers trenger jo ikke kamera å koste skjorta, jeg betalte under 200,- både for Ricoh'n og Rollei'n - det er uvanlig lavt for sistnevnte, men ikke spesielt uvanlig for Ricoh'n. Men, men - nå ser det ut som mine analoge kan få mindre å gjøre fremover. Olympus nye mFT-kamera er akkurat det som har manglet i markedet, og som har fått meg til å bruke noen kroner på gamle 35 mm rangefindere - og jeg tror nok at en del av årets feriepenger vil svies av på E-P1, gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå