Gå til innhold

Trenger litt formeninger om noen objektiver

Anbefalte innlegg

God aften,

Jeg sitter med et Canon EOS400D kamera med stock linse som jeg føler er noe utilstrekkelig.

Jeg ønsker å skifte denne med en linse som er litt "all-around" slik at jeg bare kan legge stock objektivet i ei skuffe og glemme den.

Jeg har vært innom diverse foto-pushere rundtomkring og fått anbefalt følgende:

https://prisguiden.no/product.php?produc...6&cat_id=24

https://prisguiden.no/product.php?produc...7&cat_id=24

De anbefalte også ett Sigma 18-200mm objektiv som jeg ikke finner igjen...

Kan kanskje være denne?

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6

18-200++ er grei linse, men den bør ikke være større enn at jeg får plass i kameraveska. Jeg er ikke der at jeg gidder ta med flere objektiv. Jeg har ett par cm å gå på fra stock objektivet, så de jeg har funnet link på passer greit i veska.

Jeg er en glad amatør av typen som har mye å lære av "photo for dummies".

Jeg ønsker å bruke linsa til å ta bilder av dyr, blomster, mennesker, bygninger, natur... ja, alt egentlig.

Så dersom noen har noen tips, evt. preferanser så blir jeg glad for å høre hva mer drevne folk mener som ikke har salgsinteresser i dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp det er nok SigmaObjektivet med OS (stabiliserig) som er IS på Canon og VC på Tamron.

Jeg endte opp med Canon 18-200IS på grunn av blenderen er 3,5 til 5,6. På De 2 andre er blenderen helt oppe i 6,3.

Nå har Tamron mye lengre zoom så du må finne ut hvor tamron skifter fra 5,6 til 6,3 blender.

Du bør kjøpe et lysterkt fastobjektiv i tillegg. Eks 50 f1,8 som koster en 1000 lapp ca. Med disse 2 har du det du trenger i starten.

Lenke til kommentar

Hvis man først skal ha en superzoom med de handicap det medfører bør man som nevnt supplere med et lyssterkt fastobjektiv. Men dette lyssterke objektivet bør være i det brennviddeområdet man bruker mest. 50mm blir veldig fort for trangt til å være et slikt supplerende objektiv. Det er en finfin portrettbrennvidde, men for generell fotografering tror jeg de fleste vil være tjent med å ha et lyssterkt fastobjektiv i normalområdet. For Canon vil jeg da fremheve Sigma 30mm f1.4 EX HSM og Canon EF 28mm f1.8 USM.

Btw. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å kjøpe en superzoom på 18-2XXmm, så hadde jeg valgt Tamron 18-270mm VC. Ifølge tester levere denne mest akseptabelt. Nå har det riktig nok ikke florert mange tester at Sigma 18-250mm OS, så denne kan være godt være helt på høyde.

Rent kvalitetsmessig anbefaler jeg deg å dele opp brennviddespekteret disse superzoomene gir i 2 eller 3 objektiver. Superzoomene er bygget på kompromisser for å få tilsvarende størrelse som gode normalzoomer.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...