Griffin Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 God aften, Jeg sitter med et Canon EOS400D kamera med stock linse som jeg føler er noe utilstrekkelig. Jeg ønsker å skifte denne med en linse som er litt "all-around" slik at jeg bare kan legge stock objektivet i ei skuffe og glemme den. Jeg har vært innom diverse foto-pushere rundtomkring og fått anbefalt følgende: https://prisguiden.no/product.php?produc...6&cat_id=24 https://prisguiden.no/product.php?produc...7&cat_id=24 De anbefalte også ett Sigma 18-200mm objektiv som jeg ikke finner igjen... Kan kanskje være denne? http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...amp;navigator=6 18-200++ er grei linse, men den bør ikke være større enn at jeg får plass i kameraveska. Jeg er ikke der at jeg gidder ta med flere objektiv. Jeg har ett par cm å gå på fra stock objektivet, så de jeg har funnet link på passer greit i veska. Jeg er en glad amatør av typen som har mye å lære av "photo for dummies". Jeg ønsker å bruke linsa til å ta bilder av dyr, blomster, mennesker, bygninger, natur... ja, alt egentlig. Så dersom noen har noen tips, evt. preferanser så blir jeg glad for å høre hva mer drevne folk mener som ikke har salgsinteresser i dette. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jepp det er nok SigmaObjektivet med OS (stabiliserig) som er IS på Canon og VC på Tamron. Jeg endte opp med Canon 18-200IS på grunn av blenderen er 3,5 til 5,6. På De 2 andre er blenderen helt oppe i 6,3. Nå har Tamron mye lengre zoom så du må finne ut hvor tamron skifter fra 5,6 til 6,3 blender. Du bør kjøpe et lysterkt fastobjektiv i tillegg. Eks 50 f1,8 som koster en 1000 lapp ca. Med disse 2 har du det du trenger i starten. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Hvis man først skal ha en superzoom med de handicap det medfører bør man som nevnt supplere med et lyssterkt fastobjektiv. Men dette lyssterke objektivet bør være i det brennviddeområdet man bruker mest. 50mm blir veldig fort for trangt til å være et slikt supplerende objektiv. Det er en finfin portrettbrennvidde, men for generell fotografering tror jeg de fleste vil være tjent med å ha et lyssterkt fastobjektiv i normalområdet. For Canon vil jeg da fremheve Sigma 30mm f1.4 EX HSM og Canon EF 28mm f1.8 USM. Btw. Hvis jeg hadde blitt tvunget til å kjøpe en superzoom på 18-2XXmm, så hadde jeg valgt Tamron 18-270mm VC. Ifølge tester levere denne mest akseptabelt. Nå har det riktig nok ikke florert mange tester at Sigma 18-250mm OS, så denne kan være godt være helt på høyde. Rent kvalitetsmessig anbefaler jeg deg å dele opp brennviddespekteret disse superzoomene gir i 2 eller 3 objektiver. Superzoomene er bygget på kompromisser for å få tilsvarende størrelse som gode normalzoomer. Endret 23. juni 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå