Kazooo Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har tidligere delt harddisken min opp i en C og D partisjon. Jeg får slettet D, men ikke C siden den er 'primary'. Jeg har 30GB på C, og 220GB på D. Jeg vil da utvide C. Jeg ønsker å slette begge partisjoner og starte med helt blanke ark på harddisken. Jeg bruker XP, og det funker ikke med oppstartscden. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Først ville jeg være helt sikker på at du kan boote fra xp oppstarts cden din. Og at den finner harddisken. Mange går i fella med XP og nyere intel baserte laptops med AHCI disk kontroller. XP standard CD kan ikke finne denne. For å slette alt kan du laste ned ISO filen til gparted. Brenne (burn image) boote med denne og fjerne og opprette partisjoner så mye du ønsker. Link: http://sourceforge.net/project/showfiles.p...ckage_id=271779 Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Installeringen starter når jeg setter cden med XP i helt i starten. Installasjonen startes fra DOS altså. Burde være greit da vel? Komponentene i PC'n er vel ca 4 år gamle.. En stasjonær.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Du har formulert problemstillingen litt feil vel, og derfor du har fått svar som passer ikke allikevel. Det er ikke nødvendig å utvide den C:, når du ønsker å slette begge to. Du sier at oppstartscden fungerer ikke.....hvordan kan du installere da? Ergo du må slette alt du ser av partitioner på disken din under installasjon, opprette ny uten noe size, dvs kun en partition, formater og installere. (du starte opp fra CD rom) Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Du har formulert problemstillingen litt feil vel, og derfor du har fått svar som passer ikke allikevel. Det er ikke nødvendig å utvide den C:, når du ønsker å slette begge to. Du sier at oppstartscden fungerer ikke.....hvordan kan du installere da? Ergo du må slette alt du ser av partitioner på disken din under installasjon, opprette ny uten noe size, dvs kun en partition, formater og installere. (du starte opp fra CD rom) Installasjonsveiviseren starter med cd'en. Jeg får bare ikke slettet de primære partisjonen som er C. Jeg trenger å slette begge partisjoner, for å starte med en HELT blank hardisk. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Ah, min feil. Det jeg hadde gjort var å laste ned de nyeste installasjonsfilene på C-disken, slik at installasjonen var avhengig av de. Nå takket jeg nei til det, og da fikk jeg slettet alt under oppstarten. Var ikke værre;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå