Gå til innhold

Nytt digitalkamera - bra bilder

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et nytt digital kamera som jeg skal bruke de gangene jeg ikke gidder å ta med meg speilrefleks ettersom det gamle kompaktkameraet begynner å ta kvelden.

Det jeg likte veldig godt med det gamle var at det var veldig god optisk zoom (5x) på det. Vil gjerne ha minst like godt eller bedre på mitt neste.

Ellers så har jeg ikke så store kriteriene utenom at det må ta så gode bilder som mulig og ha en bra batterilevetid. Prisen har ikke så veldig mye å si så lenge det er et bra kamera men helst ikke over 3000,-.

Har blant annet sett litt på disse:

Samsung WB550

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=104803

Fujifilm Finepix F100FD

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92654

Men er helt åpen for forslag.

Setter stor pris på litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har egentlig gitt opp kompaktkameraer; så jeg kjøpte meg en Olympus E-420 med en 25m pancake objektiv istedet :)

Men akkurat det siste kameraet du nevnte (DMC-TZ7), så kjenner jeg flere som har eldre versjoner av det. Og de har vært fornøyde. Det eneste de har klaget på er de virker dårlig når det er lite lys; men det gjelder nok de fleste kompaktkameraer. TZ7 er nyeste versjon; som skal være noe bedre på lavt lys og ha en brukbar video.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du strekker budsjettet et par hundrelapper til, og så gå for dette kameraet:

Fujifilm Finepix F200EXR

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105593

Tester finner du her:

http://www.lydogbilde.no/folkekameraet.4593694-117331.html

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf200exr/

Så jo veldig bra ut det også :)

Noen andre jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar
Vil gjerne høre flere meninger før jeg bestemmer meg :)

Akam kommer med en test av TZ6 i løpet av de neste dagene. TZ6 er en rimelig versjon av TZ7 med dårligere video og LCD-skjerm, men ellers veldig lik. Jeg oppfatter TZ6/TZ7 som noe av det bedre på markedet hvis du skal ha noe med mye zoom og relativt kompakt design.

En ulempe med disse er at det ikke er mulig å velge lukkertid eller blender, så ønsker du å bruke denne typen program er utvalget veldig begerenset, men Canon SX200 IS har mulighet for det.

Fuji lager også bra kameraer, men de har ikke like stort forsprang til konkurrentene som de hadde tidligere med F30/F31 når det gjelder egenskaper ved høy Iso.

Du har jo også muligheten av å velge noe virkelig kompakt som Panasonic FX500 eller en tilsvarende Ixus-modell som også finnes i varianter med 5x zoom.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt meg Canon G10, som er litt over budsjettet ditt. Jeg er utrolig fornøyd med det, flott kamera å "vokse" i, da det har mulighet for alt fra "auto" til helt manuell styring. Det kan også skyte i RAW- format.

Ellers så tar det fantastisk flotte bilder :) Anbefales på det sterkeste fra min side hvertfall.

Lenke til kommentar

Hvis hun har et speilreflekskamera, vil ikke da et G10 være litt "overkill" som "kompakt" (det er ikke SÅ kompakt ;))?

Hva med et IXUS 870 IS som har fått gode kritikker både på Akam og dpreview? Kanskje ikke så høy zoom som WB550, men det tar helt sikkert bedre bilder.

Tilogmed SX200 gjør det, men da nærmer man seg 3000,- ganske kjapt.

Ellers har du SX110 med 10x zoom på Clas Ohlson til 2200,-

Lenke til kommentar
Hvis hun har et speilreflekskamera, vil ikke da et G10 være litt "overkill" som "kompakt" (det er ikke SÅ kompakt ;))?

Hva med et IXUS 870 IS som har fått gode kritikker både på Akam og dpreview? Kanskje ikke så høy zoom som WB550, men det tar helt sikkert bedre bilder.

Tilogmed SX200 gjør det, men da nærmer man seg 3000,- ganske kjapt.

Ellers har du SX110 med 10x zoom på Clas Ohlson til 2200,-

Vil du si SX110 til 2200,- er et bedre kjøp enn WB550 til 2000,-?

Lenke til kommentar

Uffda - SÅ mye peiling har jeg ikke, at jeg kan si at det ene kameraet er bedre enn det andre. :(

Bilder som skal brukes på internett (facebook osv.) trenger ikke være superdetaljerte likevel, for det synes ikke likevel når man skalerer ned bildet til 800x600px eller lignende.

SX110 har fått Highly Recommended hos dpreview.com (Canon SX110 IS / Konklusjon).

WB550 har de ikke testet, men du kan jo sjekke ut testen på WB500 (Samsung WB500 / Konklusjon).

Les konklusjonen på IXUS 870 IS samtidig...

Vet det ikke hjelper så mye...

Men, hvis du bare skal ha et "point and shoot" kamera for å fiske frem når du ikke gidder å dra på et speilrefleks, tror jeg et IXUS 870 IS er et knallbra kjøp. MÅ du ha 10x/12x zoom og mulighet for litt manuell styring, ville jeg valgt SX110 (om du takler formen og størrelsen) eller SX200. Ja, jeg liker Canon. :(

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Er du fortsatt forvirret? Eventuelt, hva falt valget på, og er du fornøyd?

Har ikke tatt noe valg enda nei. Har vell egentlig med lyst på Panasonic TZ7, men får vente litt å se om det kommer noen gode tilbud på det eller noen andre som kan være aktuelle... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...