Gå til innhold

Aspect Ratio problem, 2 skjermer


GT500

Anbefalte innlegg

jeg har en Acer Bærbar med en 16:10 skjerm og en Samsung SyncMaster 930BF

 

jeg bruker kun samsung skjermen når jeg sitter hjemme å spiller. men problemet er at når jeg bruker oppløsninger som 1024x768 eller 800x600 så får jeg 2 svarte deler nederst og øverst på skjermen.

 

på bærbaren skjer ikke dette. før var det motsatt, altså at det var to svarte deler på siden av bærbar skjermen mens samsungen var helt fylt ut... jeg vil at det skal være slik at begge to er helt fylt ut.

 

kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppløsningen du bruker har et forhold mellom høyde og bredde på 4:3

I motsetning til den bredere laptopen som har 16:10 (eller 4:2.5)

Og den stasjonære skjermen som har 5:4 (eller 4:2.8), altså den er høyere enn oppløsningen du har.

Derfor setter skjermene slik at bildet ikke blir strukket ut til sidene og forvrengt.

 

Dette stiller du inn i kontrollpanelet for skjermkortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har nvidia kort med nvidia kontrollpanel. er noe som heter change flat panel scaling som jeg kan stille på.... jeg vil at jeg skal kunne bruke nvidia scaling ELLER use my displays built in aspect ratio... denne instillgen får jeg ikke frem i det hele tatt på ekstern skjermen :S

 

noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med dette en stund. Det ordner seg hvis du kjører deen tradisjonelle oppløsningen på PC, og setter formatet til 4:3.

 

Sett også den oppløsningen på skjermen som den takler. altså xxxx x 1080 eller noe sånn.

 

Flat panel scaling fungerer aldri, tror ikke nVdida har kommet ut av alphastadiet engang når det gjelder akkurat det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...