Gå til innhold

Sette opp et billig mediasenter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm ja leste dette, det er søren meg feil vei å gå....

Ja, for de undergraver bare seg selv. Piratløsningene som omgår pairing kommer uansett.

Det eneste det fører til er at betalende kunder som ønsker å bruke htpc blir lidende. Jaja får man vel bli pirat da...

Lenke til kommentar

Ytelsen er omtrent den samme på disse oppsettene.

Standardkjøleren på AMD prosessoren støyer litt mer så den bør byttes ut med Scythe Ninja Mini. Denne kjøleren kan til gjengjeld kjøles passivt.

Kabinettviftene kan også byttes ut med 120mm 1000 RPM Nexus vifter som er mer eller mindre helt stillegående.

Antec Fusion løsningen vil bli litt dyrere, men til gjengjeld kan du gjøre den mer eller mindre helt stillegående. Den har også innebygget display og IR mottaker/fjernkontroll.

Antec Løsningen er standard mATX så denne kan oppgraderes, mens Asus løsningen blir som den er.

Hvem som er penest er vel opp til øyet som ser :)

Lenke til kommentar

Mhp. støy så husk det at dette er veldig subjektivt.

Har selv et prøveprosjekt av en HTPC som skal gi maks 26dB - visstnok stille som tre -

det er den definitvt ikke. Aksepterer du litt summing, at viftene kan dra seg litt opp og ned avhengig av belastning ville jeg gått for Pundit løsningen. Jeg ville dog ikke brukt en Western Digital HD da jeg har dårlig erfaring med disse mhp. støy. Sats heller på en 2.5" Samsung. Mrk. Den finnes i 2 versjoner av pundit boksen -

sjekk f.eks på komplett så ser du det. Her er en tråd som sier temmelig mye om pundit boksen.

Har selv vurdert å gå over til denne,men sitter ennå på gjerdet og

venter til det kommer en med ekstern strømforsyning da jeg mener strømforsyningen

i denne støyer for mye etter min smak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Da ville jeg fortsatt med Ubuntu + XBMC.

Denne fjernkontrollen burde fungere:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=443522

Drar oppigjen en gammel tråd.

Det er blitt foreslått å kjøre Ubuntu på boksen; hva med Linux Mint? Synes Mint så ut som en grei sandkasse for en som skal ta sine første steg i Linux-universet.

Og hva med fjernkontrollen? Er den USB? Ingen produktinformasjon på Komplett sine sider.

Lenke til kommentar

Aiai!

Har brukt maaange timer på å prøve å lese meg til best mulig valuta for penga å passe på at jeg ikke glemmer noe! tidligere har jeg gitt opp,vondt i hodet av alle desse fagudtrykka jeg ikke kjenner igjen ;P

Mange år siden jeg var en flittig på pc,markedet utvikler seg alt forbanna fort!

MEN! time has come!

Må ha noe nytt i hus fort!

Har i dag lest denne tråden + https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...7304&st=140

hvor det har vært mye interesant,men heilt ærlig så sliter jeg med å holde følge på en del!

I mitt tilfelle står det på enten Asrocken eller Asus Pundit'en som Obergeru anbefalte!

Må si jeg faller mest mot Asus'en ettersom den kan oppgraderes osv!

Har tenkt å prøve sette meg inn i ubuntu+xmbc som jeg leser mye om her!

Virka som flotte guider var lagt ud osv,alt til sin tid,men først et nytt mediasenter i hus!

Så kommer da spørsmålet til dere som har en del innsikt å peiling innenfor dette feltet!

Har det blitt gitt noen hint om noe nytt som kommer rett rundt hjørnet? Noe jeg burde vente på ? Eller slå til med en gang ?

brukes kun til lett surfing,filmer og musikk og som jeg forstod ut i fra andre poster er begge desse 2 alternativa noe som holder for det formålet i mange år framover ?;)

MEN(igjen) ,har lyst å lære å redigere filmer,bilder osv,vil obergeru sitt oppsett fungere optimalt til dette,eller er det ting jeg bør vite om så kan oppgraderes med en gang?

Pengene er ikke viktigste faktoren,men selvfølgeligt bruker jeg ikke penger på noe jeg heller ikke har behov for ;P

Sliten i hodet etter å ha lest i 4-5 timer,MYE å ta igjen for min del!

Tar en pause,setter pris på all slags innspill

Endret av vallak
Lenke til kommentar

Asrocken er ikke egnet til å redigere filmer eller bilder.

"Mitt oppsett" (som jeg har stjålet fra "Komplett Media Center i15") er ikke beregnet til videoredigering, men vil fungere helt greit.

Det som mangler er CPU kraft og minne.

Vær oppmerksom på at Asus maskinen bare til en viss grad er oppgraderbar.

Du kan oppgradere prosessor og minne, men hovedkortet er ikke standard så du kan ikke bytte dette.

Da må du bygge en pc i "standard format" mATX eller ATX. F.eks denne:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

Fordelen er at den kan bli mer eller mindre helt stillegående, ulempen at størrelsen blir vesentlig større.

*De fleste skjermkort kan i dag dekode 1080p uten problemer.

Hva kommer:

* Nyere skjermkort vil ha bedre post prosessesering (oppskalering av SD til HD, deinterlace av SD, fargekorrigering osv.) Dette er tilgjengelig i dag med dedikerte skjermkort som Radeon HD 4670

* Intel i5 er i butikkenene. En energieffektiv prosessor med "enorm" regnekapasitet

* Clarkdale, den nye prosessorserien fra Intel med innebygget skjermkort

* Skjermkort med støtte for HD lydformatene Dolby TrueHD og DTS HD (ATI Radeon HD 5xxx serien (i salg) og Clarkdale(rykter).

*Nvidia sitt nye hovedkort med integrert grafikk og støtte for Intel i5 (rykter)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Da må du bygge en pc i "standard format" mATX eller ATX. F.eks denne:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

Fordelen er at den kan bli mer eller mindre helt stillegående, ulempen at størrelsen blir vesentlig større.

Størrelsen passer meg fint faktisk,glir rett inn i tv benken så det er ikke noe problem!

Falt for designet og på denne,likte bedre at den var liggende(desktop) i forhold til asus'en som var stående!

Leste en artikkel om boksen http://www.pcshoptalk.com/forum/showthread.php?t=17965

At det og var plass til 2x 3,5" HDD var et pluss for min del da jeg ikke har noen server stående andre plassere!

Det jeg stusser litt på er følgende :

-Aluminum plate front bezel with Liquid Crystal Display (LCD), built-in IR receiver and volume control to work with media center applications

-IR receiver compatible with Windows MCE and Vista™

Vil det da si at IR receiveren ikke støttes i ubuntu som jeg hadde tenkt å prøve meg på?

alternativer til dette eller er det ikke noe big deal?

eller vil setupen din på denne HTPC kjøre HD filmer fint i Windows uten problemer i 1080p ?

Hadde gjort det lettere for min del;)

IMON og IMEDIAN softwaren som følgte med virka og brukenes ?

Men har ikke problemer med å sette meg inn i ubuntu viss det gir best optimal ytelse ;P

I oppsettet ditt har du og kjøpt 2 Nexus 120mm real silent vifter,ikke at prisen var noe mye mer men i artikkelen fekk jeg inntrykk av at de 2 som allerede følgte med var god standard?!? grunnen til du valgte å erstatte dem ?

Så kommer vi til hovedkort,prøvt å finne fram til en god plass å lese på dette!

Tester her på Hrdware ligger det jo tusenvis av forskjellige,æææ,vet ikke hvor jeg skal begynne ;(

Det kortet du har i denne setupen virka jævli nice,viss det er lov å si ;)

MEN,leste og i en annen tråd at det ikke fantes i nettbutikkene i norge lenger?

Har du et Bra alternativt produkt i sammenheng med prossesor?

E8400 virka bra,men jeg har ikke komt så langt at jeg har satt meg inni det forskjellige bruksområder helt enda ;P heller ei om dette "2kjerner" "4 kjerner" opplegget!

Å oppsettet her er jo 10mnd gammelt ;P derfor jeg lurer en liten

Alt det andre tror jeg at jeg er fornøyd med faktisk,mangler bare på hovedkortet og prossesoren nå,så viss du har en nice combo der å anbefale hadde jeg blitt meget glad;P

kribler i fingrene etter å bestille noe nå.men dog etter et par timer research i dag og kjenner jeg at hodet må ha en pause ;P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Maskinen fra HP har en svak grafikkløsning som ikke avlaster prosessoren.

EDIT: hvorfor ikke bygge selv? Det er ikke vanskelig og jeg tør påstå at alle klarer å skru sammen en maskin. Det er også ekstra gøy.

Endret av Stian216
Lenke til kommentar
Maskinen fra HP har en svak grafikkløsning som ikke avlaster prosessoren.

EDIT: hvorfor ikke bygge selv? Det er ikke vanskelig og jeg tør påstå at alle klarer å skru sammen en maskin. Det er også ekstra gøy.

Tænks!

Har etterhvert bygget så mange maskiner og som oftest er det ET eller annet som går gæli... Glemt å bestille et komponent, et komponent som ikke passer, et som går i stykker eller bare noe rusk med oppstarten. Liker ikke å dille med slike ting lenger...greit å outsource det :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...