tool-nes Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Jeg lurer på om noen har noen forslag til en billig mediasenter løsning? Tanken jeg har tenkt er å bygge en pc i et minimalt kabinett, og den må ha HDMI utgang, og nok power til å kunne kjøre Windows XP/Vista og å kunne laste ned film, musikk også videre på 100MBit/s. Tanken er billigst mulig, som duger med MediaPortal eller XBMC eller noe i den duren. Forslag tas imot med takk Endret 23. juni 2009 av tool-nes Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Her har du et utgangspunkt: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85767 Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Her har du et utgangspunkt: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85767 Er dette alt jeg trenger? Det mangler vel et nettverkskort der? Får det plass i det kabinettet? Endret 23. juni 2009 av tool-nes Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er gigabit nettverkskort på denne. Det som mangler er cdrom/blu-ray. Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Alt sitter i Asus kabinettet ja! Det er jo genialt! Er det egentlig bare å løpe å kjøpe nå da? hehe Ingenting som mangler for at denne skal fungere, kjøre HD-filmer, laste ned ditt og datt, og kjøre musikk? Denne styres med tastatur og mus? Er det mulig å få en fjernkontroll til å funke med XBMC eller Media Portal eller noe lignende? Hvilket program anbefales til å bruke som media senteret? Jeg har vel egentlig bare hørt om Media Portal og XBMC. Er blitt veldig glad i XBMC på den gamle xboxen. Endret 23. juni 2009 av tool-nes Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Da er den pakka som ble foreslått bestilt Hvilke programmer bør det være på en maskin til sånt formål? Hvilke media senter program bør jeg velge? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Da ville jeg fortsatt med Ubuntu + XBMC. Denne fjernkontrollen burde fungere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=443522 Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Ubuntu + XBMC.. Jeg er ikke så flink på Linux systemet, og er veldig fornøyd med nedlastingsprogrammene jeg bruker per dags dato på windows. Hva er grunnen til å bruke Ubuntu istede for Windows? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Fordi XBMC støtter VDPAU under linux. Mediaportal støtter hardware akselerasjon under windows. Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Fordi XBMC støtter VDPAU under linux.Mediaportal støtter hardware akselerasjon under windows. Jeg leste det på Wikipedia, men jeg forstod ikke helt hva VDPAU er for noe? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 VDPAU gjør at skjermkortet dekoder blu-ray/HD filmer (h264) i stedet for CPU. Dette fører til mindre strømforbruk og mindre varme/støy. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Nå har du jo allerede bestilt inn deler, men for fremtidge forumbrukere som er på jakt etter det samme og søker så kan jo kanskje denne vurderes ? Så kan man kjøpe en slimline BD spiller i tillegg. Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) VDPAU gjør at skjermkortet dekoder blu-ray/HD filmer (h264) i stedet for CPU.Dette fører til mindre strømforbruk og mindre varme/støy. Oki, da prøver jeg nok å få det til med ubuntu + XBMC. Noe spesielt jeg burde gjøre der? Annet enn å legge inn Ubuntu og XBMC. Noen gode nedlastingsprogrammer? usenet og torrent. Nå har du jo allerede bestilt inn deler, men for fremtidge forumbrukere som er på jakt etter det samme og søker så kan jo kanskje denne vurderes ? Så kan man kjøpe en slimline BD spiller i tillegg. Så bra ut den! Hadde seriøst blitt vurdert hadde jeg visst om den litt før. Endret 24. juni 2009 av tool-nes Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Mener Azureus følger med Ubuntu, iallefall er det enkelt å installerere. Til Usenet er det ingenting som slår SabNZB. Den er helautomatisk. Bookmark en post i newzbin, så blir den automatisk lastet ned, pakket ut og katagorisert. Nå har du jo allerede bestilt inn deler, men for fremtidge forumbrukere som er på jakt etter det samme og søker så kan jo kanskje denne vurderes ? Som rent mediacenter er jeg tildels enig, men atom prosessoren har begrensninger. Det er bla. flere tilbakemeldinger om at navigering i Mediaportal virker treg. Det er også formater som ikke er støttet av ION plattformen som denne ikke kan spille av. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hvilke formater er det ? Jeg vurderer å kjøpe en sånn en, riktignok til litt annet bruk, men greit å vite likevel Når det gjelder Ubuntu og torrent så bruker jeg selv rTorrent med wTorrent webgui. Fungerer veldig bra. Ren rTorrent fungerer jo også helt fint, men wTorrent føler jeg tok det hele til nye høyder Endret 24. juni 2009 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Her er en sammenlikning av e5200 og dual core Atom: http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=62&p2=91 Et eksempel på format som ikke er støttet er TV2 sumo. I tillegg kommer det tjenester som Hulu. Flash er ikke støttet. Apple sine formater er ikke støttet. I windows er det problemer med .mkv med undertekster. Endret 24. juni 2009 av obergeru Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg klarer ikke se om det følger med en dvd-spiller i ASUS Punditen. Gjør det det? Eventuelt, hvilken burde jeg kjøpe? Tenker billigst mulig med ålreit kvalitet. Er ikke så ofte jeg ser på dvd. Så får jeg oppgradere til Blue-Ray senere, ser noen rykter om at det skal bli mye billigere neste år.. hehe Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Nei det følger ikke med: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=452346 Lenke til kommentar
tool-nes Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 vil denne passe? http://datakjeden.no/oslo/PartDetail.aspx?...1756871;c:36111 Har ikke noe lyst til å bestille ifra komplett nå, da må jeg vente en ekstra dag eller to for å sette opp utstyret, istede for å stikke ned på datakjeden og plukke den opp Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Den vil passe heilt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå