Gå til innhold

5.1 Lyd via Optical Out (fra PC til surroundreceiver)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Sony Vaio Laptop som har optisk lyd ut (man ser det på dette bildet) og en surroundreceiver som jeg får 5.1 lyd på (Dolby Digital og DTS) med dette lydsystemet, Pioneer DCS-580 via optisk inn med Canal+ HD-boksen min, PS3 spill og blu-ray + XBOX 360. Fungerer glimrende med disse ting;

Men, jeg klarer ikke å fikse 5.1 lyd når jeg bruker optisk ut fra denne VAIO laptopen med optisk ut (er via en 3.5mm ut til en optisk som går inn på receiveren, via denne kabelen. Går inn på line 2 som er optisk inn på receiveren, etter jeg har koblet inn 3.5mm siden i optisk ut på PC'en og det funker helt greit med 2 kanalslyd på musikk og filmer og alt, men får ikke 5.1 lyd når jeg slår på HD-filmene jeg har på PC'n som har 5.1 garantert. Kommer bare ut som 2 kanalslyd og det er ganske irriterende! Er det noen instilling som må bli fikset/forandret på PC'n eller hva?

Vanligvis når 5.1 lyd blir mottatt av receiveren, står det enten Dolby D eller DTS, men når noe ikke er i 5.1 så står det bare "Line 2" og det er det som skjer nå med denne tilkoblingen. Har også en annen lydkort, Creative Audigy 2 som er plugget i PCI slot i PC'en som har optisk ut (og inn), som også funker på samme måten (3.5mm i lydkorten og optisk går inn på receiveren) men får bare 2 kanalslyd og ikke 5.1 fra HD filmer osv. som definitvt har 5.1.

Ville gjerne brukt PS3 til receiveren sånn at jeg får 5.1, og det funker men hakker altfor mye over media server som encoder filmen (PS3 kan ikke spille mkv container som HD-filmene er i) og derfor får jeg ikke sett på. Men at jeg får 5.1 lyd "før det hakker" bekrefter at filmene egentlig er i 5.1.

Hadde vært herlig hvis jeg kunne fått litt tips for å klare dette med 5.1 lyd enten via den optiske ut som allerede er på laptopen eller via Creative lydkorten til receiveren min! Takker for evt. hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...