Gå til innhold

Hva mener kristne om slike regler i bibelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Riktignok slakter jeg bibelen for hvordan den er utformet, og menneskenes (forfatternes) forsøk på å ta til seg makt ved å etablere trosinstitusjoner og slikt.

 

Men her og der finner en noen gullkorn. Jesus har jo mange kloke sitater som en gjerne kan bruke. Om en ønsker seg bedre relasjoner mennesker i mellom.

 

Det er likevel menneskene selv som skaper disse gode relasjonene. Kirkeinstitusjonene har jo vist oss hvor mye konflikt de har skapt i fortiden og nåtiden. Være seg kristne, muslimske, jødiske (da er noen store nevnt) og muligens andre. Ihvertfall er potensialet for å gjøre mer vondt enn godt der, gjennom slike institusjoner. Må man virkelig ha institusjonene? Jeg tror heller løsningen ligger hos enkeltindividene, at de tar ansvar for leveregler selv.

 

Det sagt så tror jeg på at mennesker har godt i seg, og at en som enkeltindivid har ansvar for å få akkurat de kvalitetene fram!

Lenke til kommentar

Tilbake fra utlandet. Reglene om helvete og himmelen og det der. Hva mener kristenfolket og andre interesserte om det?

 

Her er noen lenker om temaet:

 

Hades en skikkelse som fantes før de kristne etablerte seg, er også nevnt i bibelens; Johannes åpenbaring. Det står at han skal kastes i ildsjøen når Jesus bestemmer seg for å ordne opp.

 

Johannes åpenbaring

 

Sheol, nevnes av jødene, og sammenliknes med Hades.

 

Helvete, slik det omtales av mange forskjellige religioner i nåtiden og fortiden

 

Hel, en kvinneskikkelse som nevnes i norrøn mytologi

 

Ancient Egypt

 

With the rise of the cult of Osiris during the Middle Kingdom the “democratization of religion” offered to even his most humblest followers the prospect of eternal life, with moral fitness becoming the dominant factor in determining a persons suitability. At death a person faced judgment by a tribunal of forty-two divine judges. If they led a life in conformance with the precepts of the Goddess Maat, who represented truth and right living, the person was welcomed into the kingdom of Osiris. If found guilty the person was thrown to a “devourer” and didn't share in eternal life.[4] The person who is taken by the devourer is subject first to terrifying punishment and then annihilated. These depictions of punishment may have influenced medieval perceptions of the inferno in hell via early Christian and Coptic texts.[5] Purification for those who are considered justified may be found in the descriptions of “Flame Island”, where they experience the triumph over evil and rebirth. For the dammed complete destruction into a state of non being awaits but there is no suggestion of eternal torture.[6][7] Divine pardon at judgement was always a central concern for the Ancient Egyptians.

 

Egypterne som jødene også lærte en del av under fangenskapet bør vel ikke utelukkes fra diskusjonen. Ett viktig element i det hele.

 

Christian Universalism, som tar for seg temaet på en annen måte enn svovelpredikantene

 

Origen, som er en vesentlig bidragsyter til kristendommens syn på saken

 

Caesarea Maritima, ett sted halveis mellom Tel Aviv og Haifa. Som Origen bodde i en stund, og hvor han fikk påvirket verden.

 

Jeg synes det finnes så mange paralleller til helvete utenfor kristendommen, at det er godt nok bevis for at jødene og de kristne har kopiert fra andre kulturer. Ergo så er dette ett godt bevis for at helvete og en del slike ting har kulturellt opphav, og derfor ikke kan eksistere i den kristne religion.

 

Bibelen bør altså atter omskrives med bakgrunn i dette, mener jeg.

 

EDIT:

Les: Origen var altså ortodoks kristen, og har påvirket dagens bibel.

After his return from Athens, he succeeded in converting Beryllus, bishop of Bostra, from his adoptionistic (i.e., belief that Jesus was born human and only became divine after his baptism) views to the orthodox faith; yet in these very years (about 240) probably occurred the attacks on Origen's own orthodoxy which compelled him to defend himself in writing to Pope Fabian and many bishops. Neither the source nor the object of these attacks is known, though the latter may have been connected with Novatianism (a strict refusal to accept Christians who had denied their faith under persecution).
Endret av G
Lenke til kommentar
De ti bud, for eksempel.

:)

 

Ja de er jo voldsomt tidløse... :)

 

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2. Du skal ikke misbruke Guds navn.

3. Du skal holde hviledagen hellig.

4. Du skal hedre din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

De to første budene er tullebud og postitulerer at det er den kristne gud som gjelder

Bud tre: Hvis ikke folk hadde jobbet på hviledager så hadde norge stoppet, men la oss steine dem ihjel slik det står i den samme delen av biblen, GT... :no:

Bud 4: Hvis de fortjener det. Ser ingen grunn til å hedre dem for hedringens skyld. Men kanskje dere burde føye til at de barna som ikke hører på sin mor og far blir slått ihjel?

Bud 5, ,6 og 7 sier seg selv og dette har vi dekket bedre med lover.

Bud 8: Bullshit. For vi lyver litt hver eneste dag og alle vet det. Så hvorfor ikke sette ÆRLIG som et bedre bud istedenfor? Alle lyver i det daglige, det være seg når sjefen spør om rapporten snart er ferdig og du svarer ja enda du vet at den ikke er ferdig på langt nær, du svarer ja når mora di spør om du har ryddet i klærne dine, før du gjør dette så fort du kan etterpå osv

Bud 9: Hva er galt med det egentlig? Er det galt å se på naboens flotte glis? Nei, det er ikke det...

Bud 10: Dette er jo bare tull, for det fremstiller naboen som viljeløse fjols som lar seg narre til en kjappt knull bak hekken når som helst bare du sier i fra at du vil ha deg en beta. Du kan jo prøve å dra den på kona mi så skal jeg love deg at du får høre deg! :) Hvis du ikke klarer å holde på kona/mannen di på annet vis har du pokker ikke fortjent noen! Hva arbeidsfolk angår er det vel slaver de først og fremst tenkte på når de skrev disse budene.

 

Disse budene er jo skrevet om hundrevis av ganger for å passe samfunnet. Før sto det jo rett ut at det var slavene og eslene du skulle la være... :no:

 

Så dette er universale regler?

 

Godt at vi ikke følger de lenger da, men holder oss til norges lover! :) For de er noen ordentlige tulleregler.

Lenke til kommentar
En side lister opp 11 ting Gud ikke vil at Kristne skal gjøre, men som alle gjør uansett, vel hvertfall et par av de 11 tingene. Det jeg lurer på er hvordan de som kaller seg Kristen reagerer på slike ting, hvordan tolker dere det? Bestemmer dere selv hva dere vil følge?

 

Kan gjennomgå enkelte av dem på norsk:

 

Leviticus 19:27 reads "You shall not round off the side-growth of your heads nor harm the edges of your beard."

Ikke lov med bollesveis, ikke aktuelt i dag, men før var det populært.

Jeg er så absolutt enig i den regelen, bollesveis må forbys! :!:

Endret av lolidude
Lenke til kommentar
Bud tre: Hvis ikke folk hadde jobbet på hviledager så hadde norge stoppet

Det står: Holde hellig, ikke noe om at det er ulovlig å arbeide.

 

Bud 5, ,6 og 7 sier seg selv og dette har vi dekket bedre med lover.

De var veldig gode før vi hadde lover, kanskje en inspirasjon til dagens lover og de bør uansett gjelde enda.

 

 

Bud 8: Bullshit. For vi lyver litt hver eneste dag og alle vet det. Så hvorfor ikke sette ÆRLIG som et bedre bud istedenfor? Alle lyver i det daglige, det være seg når sjefen spør om rapporten snart er ferdig og du svarer ja enda du vet at den ikke er ferdig på langt nær, du svarer ja når mora di spør om du har ryddet i klærne dine, før du gjør dette så fort du kan etterpå osv

Leste du i det hele tatt budet? Står ingenting om å lyve om sine klær.

 

Ikke tal usant om din neste, står det.

 

Bud 9: Hva er galt med det egentlig? Er det galt å se på naboens flotte glis? Nei, det er ikke det...

Ikke se, begjære. Forlange.

 

Bud 10: Dette er jo bare tull, for det fremstiller naboen som viljeløse fjols som lar seg narre til en kjappt knull bak hekken når som helst bare du sier i fra at du vil ha deg en beta. Du kan jo prøve å dra den på kona mi så skal jeg love deg at du får høre deg! :) Hvis du ikke klarer å holde på kona/mannen di på annet vis har du pokker ikke fortjent noen! Hva arbeidsfolk angår er det vel slaver de først og fremst tenkte på når de skrev disse budene.

Hva snakker du om? Bare tull, for hvem greier vel ikke å forsvare seg mot voldtekt?

 

Disse budene er jo skrevet om hundrevis av ganger for å passe samfunnet. Før sto det jo rett ut at det var slavene og eslene du skulle la være... :no:

De står enda i Bibelen, i akkurat samme form.

 

Så dette er universale regler?

Yep.

 

Godt at vi ikke følger de lenger da, men holder oss til norges lover! :)

Du følger mange av dem, håper jeg.

 

De ti bud, for eksempel.

Les Innlegg #96

Det skjønte jeg ikke en dritt av.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om:

1. Matt 15:4

2. Matt 10:37

3. Luke 18:18

 

Dette er fra det nye testamentet, jeg håper å få svar. Slik at dere skal slippe å dra frem Bibelen, så kommer sitatene her.

 

1. For Gud sa: ' Hedre far og mor' og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'.

 

2. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

 

3. Et medlem av Rådet kom og spurte ham: «Gode mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» 19 Men Jesus sa til ham: «Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én – det er Gud! 20 Du kjenner budene: Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke stjele. Du skal ikke vitne falskt. Hedre din far og din mor.» 21 Han svarte: «Alt dette har jeg holdt fra jeg var ung.» 22 Da Jesus hørte det, sa han til ham: «Én ting mangler du enda: Selg alt du eier, og del ut til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» 23 Men da mannen hørte dette, ble han dypt bedrøvet, for han var svært rik.

24 Da Jesus så hvor bedrøvet han ble, sa han: «Hvor vanskelig det er for dem som eier mye, å komme inn i Guds rike! 25 Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn det er for en rik å komme inn i Guds rike.» 26 «Hvem kan da bli frelst?» sa de som hørte på. 27 Han svarte: «Det som er umulig for mennesker, er mulig for Gud.»

Lenke til kommentar
1. For Gud sa: ' Hedre far og mor' og ' Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø'.

 

Forferdelig.Hva er dette for noe?!

 

Det er et sitat fra den kristne Gud - sitatet er hentet fra Matteusevangeliet. Kildehenvisningen står oppgitt i posten.

 

Det er slike ting kristne velger å ikke snakke så høyt om, da det ikke stiller Gud i noe særlig godt lys.

Lenke til kommentar
Jeg skiller mellom jødenes leveregler for 3000 år siden, og de universelle og tidløse lovene Gud kommer med.

Og forbud mot homofili er ikke universell og tidløs? Eller er det det? I såfall, hvorfor er forbud mot homofili det, men ikke henrettelse av par hvis de har sex under hennes menstruasjon?

Lenke til kommentar
Hva synes dere om:

 

2. Matt 10:37

 

Dette er fra det nye testamentet, jeg håper å få svar. Slik at dere skal slippe å dra frem Bibelen, så kommer sitatene her.

 

2. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

(Klippet vekk 1 og 3)

Typisk dagens ortodokse kristne. De martyrelskende kristne!

Gnostiske kristne kritiserte de ortodokse kristne for å gå i martyrdøden. Nok ett bevis på at den "moderne" bibel er skrevet av de ortodokse.

 

Også en liten kommentar til Ozi:

Budet du nevner om å holde hviledagen hellig, betydde for fariseerne at du omtrent ikke skulle kunne foreta deg noe som helst annet enn å tilbe jødeguden jave/jehova på en slik hellig dag. DNT (det nye testamentet) må dra fram en jesushistorie for å si andre ting. Ett eksempel på det er når Jesus blir konfrontert med at han lager vann om til vin på helligdagen. Da de tror dette kan ansees for å være arbeid. Så følgesvennene til Jesus var også opptatt av det budet da de nok var oppdratt med å holde det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...