Gå til innhold

Hva mener kristne om slike regler i bibelen?


Anbefalte innlegg

Her er noen:

 

The pig or swine is a very popular food item with most Christians. Yet Christians are unaware that the God they profess to believe in had condemned the eating of swine's flesh. The condemnation was based on some very sound biological principles. Here are some facts on pork that prove it to be a very unhealthy food to eat:

 

A pig is a real garbage gut. It will eat anything including urine, excrement, dirt, decaying animal flesh, maggots, or decaying vegetables. They will even eat the cancerous growths off other pigs or animals.

 

The meat and fat of a pig absorbs toxins like a sponge. Their meat can be 30 times more toxic than beef or venison.

 

When eating beef or venison, it takes 8 to 9 hours to digest the meat so what little toxins are in the meat are slowly put into our system and can be filtered by the liver. But when pork is eaten, it takes only 4 hours to digest the meat. We thus get a much higher level of toxins within a shorter time.

 

Unlike other mammals, a pig does not sweat or perspire. Perspiration is a means by which toxins are removed from the body. Since a pig does not sweat, the toxins remain within its body and in the meat.

 

Pigs and swine are so poisonous that you can hardly kill them with strychnine or other poisons.

 

Farmers will often pen up pigs within a rattlesnake nest because the pigs will eat the snakes, and if bitten they will not be harmed by the venom.

 

When a pig is butchered, worms and insects take to its flesh sooner and faster than to other animal's flesh. In a few days the swine flesh is full of worms.

 

Swine and pigs have over a dozen parasites within them, such as tapeworms, flukes, worms, and trichinae. There is no safe temperature at which pork can be cooked to ensure that all these parasites, their cysts,and eggs will be killed.

 

Pig meat has twice as much fat as beef. A 3 oz T bone steak contains 8.5 grams of fat; a 3 oz pork chop contains 18 grams of fat. A 3 oz beef rib has 11.1 grams of fat; a 3 oz pork spare rib has 23.2 grams of fat.

 

Cows have a complex digestive system, having four stomachs. It thus takes over 24 hours to digest their vegetarian diet causing its food to be purified of toxins. In contrast, the swine's one stomach takes only about 4 hours to digest its foul diet, turning its toxic food into flesh.

 

The swine carries about 30 diseases which can be easily passed to humans. This is why God commanded that we are not even to touch their carcase (Leviticus 11:8).

 

The trichinae worm of the swine is microscopically small, and once ingested can lodge itself in our intestines, muscles, spinal cord or the brain. This results in the disease trichinosis. The symptoms are sometimes lacking, but when present they are mistaken for other diseases, such as typhoid, arthritis, rheumatism, gastritis, MS, meningitis, gall bladder trouble, or acute alcoholism.

 

The pig is so poisonous and filthy, that nature had to prepare him a sewer line or canal running down each leg with an outlet in the bottom of the foot. Out of this hole oozes pus and filth his body cannot pass into its system fast enough. Some of this pus gets into the meat of the pig.

 

There are other reasons grounded in biological facts that could be listed to show why pigs and swine should not be eaten. But a true Christian should only need one reason why not to eat this type of food because God prohibited it.

 

"And the swine, because it divides the hoof, yet does not chew the cud, it is unclean unto you: you shall not eat of their flesh, nor touch their dead carcase." - Leviticus 11:7,8; Deuteronomy 14:8

 

Those who say Christ abolished the law condemning pork are motivated by their stomach not Scripture. The problems with pork are biological, and Christ never changed the laws of biology.

 

Hvordan har det seg at svinekjøtt er noe av det sunneste og magreste kjøttet vi kan ha i oss egentlig?

 

Lite fett og masse proteiner, noe som ikke stemmer overens i det hele tatt med det du har fått med her.

 

Greit, grisen spiser alt, men nå til dags så får ikke grisen hva som helst, bare for å ha det sagt! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[Her er noen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

The pig or swine is a very popular food item with most Christians. Yet Christians are unaware that the God they profess to believe in had condemned the eating of swine's flesh. The condemnation was based on some very sound biological principles. Here are some facts on pork that prove it to be a very unhealthy food to eat:

 

A pig is a real garbage gut. It will eat anything including urine, excrement, dirt, decaying animal flesh, maggots, or decaying vegetables. They will even eat the cancerous growths off other pigs or animals.

 

The meat and fat of a pig absorbs toxins like a sponge. Their meat can be 30 times more toxic than beef or venison.

 

When eating beef or venison, it takes 8 to 9 hours to digest the meat so what little toxins are in the meat are slowly put into our system and can be filtered by the liver. But when pork is eaten, it takes only 4 hours to digest the meat. We thus get a much higher level of toxins within a shorter time.

 

Unlike other mammals, a pig does not sweat or perspire. Perspiration is a means by which toxins are removed from the body. Since a pig does not sweat, the toxins remain within its body and in the meat.

 

Pigs and swine are so poisonous that you can hardly kill them with strychnine or other poisons.

 

Farmers will often pen up pigs within a rattlesnake nest because the pigs will eat the snakes, and if bitten they will not be harmed by the venom.

 

When a pig is butchered, worms and insects take to its flesh sooner and faster than to other animal's flesh. In a few days the swine flesh is full of worms.

 

Swine and pigs have over a dozen parasites within them, such as tapeworms, flukes, worms, and trichinae. There is no safe temperature at which pork can be cooked to ensure that all these parasites, their cysts,and eggs will be killed.

 

Pig meat has twice as much fat as beef. A 3 oz T bone steak contains 8.5 grams of fat; a 3 oz pork chop contains 18 grams of fat. A 3 oz beef rib has 11.1 grams of fat; a 3 oz pork spare rib has 23.2 grams of fat.

 

Cows have a complex digestive system, having four stomachs. It thus takes over 24 hours to digest their vegetarian diet causing its food to be purified of toxins. In contrast, the swine's one stomach takes only about 4 hours to digest its foul diet, turning its toxic food into flesh.

 

The swine carries about 30 diseases which can be easily passed to humans. This is why God commanded that we are not even to touch their carcase (Leviticus 11:8).

 

The trichinae worm of the swine is microscopically small, and once ingested can lodge itself in our intestines, muscles, spinal cord or the brain. This results in the disease trichinosis. The symptoms are sometimes lacking, but when present they are mistaken for other diseases, such as typhoid, arthritis, rheumatism, gastritis, MS, meningitis, gall bladder trouble, or acute alcoholism.

 

The pig is so poisonous and filthy, that nature had to prepare him a sewer line or canal running down each leg with an outlet in the bottom of the foot. Out of this hole oozes pus and filth his body cannot pass into its system fast enough. Some of this pus gets into the meat of the pig.

 

There are other reasons grounded in biological facts that could be listed to show why pigs and swine should not be eaten. But a true Christian should only need one reason why not to eat this type of food because God prohibited it.

 

"And the swine, because it divides the hoof, yet does not chew the cud, it is unclean unto you: you shall not eat of their flesh, nor touch their dead carcase." - Leviticus 11:7,8; Deuteronomy 14:8

 

Those who say Christ abolished the law condemning pork are motivated by their stomach not Scripture. The problems with pork are biological, and Christ never changed the laws of biology.

 

WOW snakk om å ikke sjekke kildene sine, jeg tror ikke noe av dette er riktig faktisk

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Er det et reelt valg å kaste viten og kunnskap ut av vinduet? Det var nytt for meg, men jeg vil gjerne høre god argumentasjon for å gjøre det da....?

 

Kan du forklare meg hvorfor du syntes dette er et reelt valg? Hvordan resonerer du deg frem til det? Hvorfor tror du at dette er et rasjonelt og reelt valg og ikke ting vi i dag vet er sanne? Del med oss er du snill. Jeg vil gjerne vite det.

Nei, det tror jeg ikke noe på at du vil vite. Og du vil sannsynligvis bare vri det til noe du ville jeg skulle si istedet for det jeg sa, slik du nettopp gjorde.

 

 

Jeg vil gjerne vite for å forstå hvorfor... Det er jo akkurat det jeg sier jo i de forrige innleggene mine, jeg kan virkelig ikke begripe at noen klarer å tro på bibelen i våre opplyste dager, så jo, jeg ville gjerne vite det for å forstå det. Det lå faktisk ingen baktanker bak det jeg skrev, bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Dersom en følger prinsippet om sola scriptura så tror en at bibelen er uten feil og at andre myndigheter kommer i andre rekke ja. Bibelen, som så mye annet, må leses, tolkes og forstås.

Hvorfor denne forestillingen om at den allmektige Gud ikke klarer å uttrykke seg slik han faktisk mener at de latterlige menneskene skal oppfatte ham?

Lenke til kommentar
Dersom en følger prinsippet om sola scriptura så tror en at bibelen er uten feil og at andre myndigheter kommer i andre rekke ja. Bibelen, som så mye annet, må leses, tolkes og forstås.

Hvorfor denne forestillingen om at den allmektige Gud ikke klarer å uttrykke seg slik han faktisk mener at de latterlige menneskene skal oppfatte ham?

Det er menn som har skrevet Bibelen, ikke Gud.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er galt å henrette folk. Å knulle noen som har menstruasjon er gjerne ikke så appetittelig, men at noen skal gå rundt å dømme andre som velger å gjøre det viser bare hvor maktsyke disse er.

 

Forslag: bruk kondom, eller vent til mensen går over. Slutt å dømme andre for slike tulleting.

Nå er det snakk om hva bibelen påbyr.

 

 

Eneste jeg i utgangspunktet hadde planer om i denne tråden var å svare på nettopp det det ble spurt om: "Hva mener kristne om slike regler i bibelen?". Jeg er kristen, og jeg svarte på hva jeg mente om slike regler i bibelen.

Ok, så par som har sex under kvinnens menstruasjon skal altså henrettes?

Lenke til kommentar
[Her er noen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

The pig or swine is a very popular food item with most Christians. Yet Christians are unaware that the God they profess to believe in had condemned the eating of swine's flesh. The condemnation was based on some very sound biological principles. Here are some facts on pork that prove it to be a very unhealthy food to eat:

 

A pig is a real garbage gut. It will eat anything including urine, excrement, dirt, decaying animal flesh, maggots, or decaying vegetables. They will even eat the cancerous growths off other pigs or animals.

 

The meat and fat of a pig absorbs toxins like a sponge. Their meat can be 30 times more toxic than beef or venison.

 

When eating beef or venison, it takes 8 to 9 hours to digest the meat so what little toxins are in the meat are slowly put into our system and can be filtered by the liver. But when pork is eaten, it takes only 4 hours to digest the meat. We thus get a much higher level of toxins within a shorter time.

 

Unlike other mammals, a pig does not sweat or perspire. Perspiration is a means by which toxins are removed from the body. Since a pig does not sweat, the toxins remain within its body and in the meat.

 

Pigs and swine are so poisonous that you can hardly kill them with strychnine or other poisons.

 

Farmers will often pen up pigs within a rattlesnake nest because the pigs will eat the snakes, and if bitten they will not be harmed by the venom.

 

When a pig is butchered, worms and insects take to its flesh sooner and faster than to other animal's flesh. In a few days the swine flesh is full of worms.

 

Swine and pigs have over a dozen parasites within them, such as tapeworms, flukes, worms, and trichinae. There is no safe temperature at which pork can be cooked to ensure that all these parasites, their cysts,and eggs will be killed.

 

Pig meat has twice as much fat as beef. A 3 oz T bone steak contains 8.5 grams of fat; a 3 oz pork chop contains 18 grams of fat. A 3 oz beef rib has 11.1 grams of fat; a 3 oz pork spare rib has 23.2 grams of fat.

 

Cows have a complex digestive system, having four stomachs. It thus takes over 24 hours to digest their vegetarian diet causing its food to be purified of toxins. In contrast, the swine's one stomach takes only about 4 hours to digest its foul diet, turning its toxic food into flesh.

 

The swine carries about 30 diseases which can be easily passed to humans. This is why God commanded that we are not even to touch their carcase (Leviticus 11:8).

 

The trichinae worm of the swine is microscopically small, and once ingested can lodge itself in our intestines, muscles, spinal cord or the brain. This results in the disease trichinosis. The symptoms are sometimes lacking, but when present they are mistaken for other diseases, such as typhoid, arthritis, rheumatism, gastritis, MS, meningitis, gall bladder trouble, or acute alcoholism.

 

The pig is so poisonous and filthy, that nature had to prepare him a sewer line or canal running down each leg with an outlet in the bottom of the foot. Out of this hole oozes pus and filth his body cannot pass into its system fast enough. Some of this pus gets into the meat of the pig.

 

There are other reasons grounded in biological facts that could be listed to show why pigs and swine should not be eaten. But a true Christian should only need one reason why not to eat this type of food because God prohibited it.

 

"And the swine, because it divides the hoof, yet does not chew the cud, it is unclean unto you: you shall not eat of their flesh, nor touch their dead carcase." - Leviticus 11:7,8; Deuteronomy 14:8

 

Those who say Christ abolished the law condemning pork are motivated by their stomach not Scripture. The problems with pork are biological, and Christ never changed the laws of biology.

 

WOW snakk om å ikke sjekke kildene sine, jeg tror ikke noe av dette er riktig faktisk

 

Svisj, hva er kilden din paa det der? Det er er utelukkende bibelpiss. La meg henvise til det jeg skrev i et tidligere innlegg: Bibelen er et sett med leveregler for 2000 aar siden. Paa den tiden kunne det vaere faarlig aa spise villsvin for eksempel. Vaakn opp a mann!

Lenke til kommentar
Dersom en følger prinsippet om sola scriptura så tror en at bibelen er uten feil og at andre myndigheter kommer i andre rekke ja. Bibelen, som så mye annet, må leses, tolkes og forstås.

Det er mange som fremsetter forskjellige tolkninger i alle sammenhenger. Bibelen er definitivt ikke noe unntak. Selvfølgelig stiller en spørsmålstegn ved og undersøker teorier og tolkninger, igjen som i alle andre sammenhenger. Jeg har forkastet mange som jeg ikke har funnet grunnlag for eller ulogiske, og jeg har tatt til meg de som jeg har funnet grunnlaget for og som jeg synes er logiske og sannsynlige.

Så her vil du bryte norsk lov hvis bibelen sier noe annet en lovverket? Men det er vel det som skjer rundt om kring i verden. En hver menighet har sin egen tolkning og noen har Gud sin velsignelse når de gjør noe kriminelt, som bl.a. å drepe abortleger.

 

Hvis bibelen også er uten feil, samt at den må leses, tolkes og forstås. Ja, da faller jo hele argumentasjonen i grus. Du stiller også spørsmål og undersøker teorier og tolkninger. Hvilke teorier? Og du har heller ikke gitt meg svar på hvor du får tolkningene fra?

 

Tror ikke du kan forkaste mye i bibelen uten at menigheten din reagerer og vil kalle deg en synder. Slike vurderinger er gjort av et råd, eldre, presteskap, e.l. og jeg tror at du også må forholde deg til denne tolkningen. Menigheten har vel gjort noen punkter åpen for egenvurdering (som å spise svin, rake skjegget, etc.) som egentlig ikke betyr noe i dagens samfunn og derfor kan tilpasses. Som jeg har nevnt i mange andre innlegg, så tilpasser menigheter seg dagens samfunn og retter seg mer etter humanetiske verdier. Dette gjøres selvfølgelig fordi de ellers ville mistet alle sine medlemmer ved å holde på tidligere tolkninger. Hvor høyt ligger da sola scriptura?

 

Edit: rettelse

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Svisj, hva er kilden din paa det der? Det er er utelukkende bibelpiss. La meg henvise til det jeg skrev i et tidligere innlegg: Bibelen er et sett med leveregler for 2000 aar siden. Paa den tiden kunne det vaere faarlig aa spise villsvin for eksempel. Vaakn opp a mann!

Så du mener at man helt fint kan bare ignorere delene av bibelen man selv mener man ikke bør trenge å følge?

Lenke til kommentar
Svisj, hva er kilden din paa det der? Det er er utelukkende bibelpiss. La meg henvise til det jeg skrev i et tidligere innlegg: Bibelen er et sett med leveregler for 2000 aar siden. Paa den tiden kunne det vaere faarlig aa spise villsvin for eksempel. Vaakn opp a mann!

Så du mener at man helt fint kan bare ignorere delene av bibelen man selv mener man ikke bør trenge å følge?

 

Hvordan i alle dager er det spoersmaalet der relevant til det jeg skrev? Jeg mener man boer ignorere hele bibelen.

Lenke til kommentar
På mitt eksemplar står det eksplisitt, "Bibelen - Guds ord".

 

Vel, ja, det er Guds ord, men ikke noedvendigis Gud som har skrevet boka av den grunn.

 

Nei, men ordene i den er likevel Guds ord. Hvorfor klarer ikke Gud å uttrykke seg klart og tydelig, er det for mye forlangt av en allmektig skaper? Og hvordan vet man at man må tolke det Gud har sagt og hva skyldes det i så fall at han sier noe annet enn det han mener, når vi blir rimelig hardt straffet, sendt til evig tortur, om vi er så uheldige at vi tolker hans ord feil?

 

Alt dette strider fryktelig mot det jeg vil kalle, rettferdighet og kjærlighet. Ville du gitt dine barn en umulig oppgave, for så å pine dem til evig tid om de ikke klarte å utføre oppgaven?

Lenke til kommentar

 

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13996400

For vi kan ikke følge bibelens påbud og forbud og leveregler uten at vi lager et totaliært samfunn der religiøse idioter får råde over hva som er rett og galt i "guds" navn og jeg spør da: Er det noe slikt dere som mener at vi bør følge "rådene" i bibelen vil at samfunnet vårt skal være? Der guds "ære" er mer verdt enn et menneskeliv? Og fremskritt er ugle sett fordi ingen skal overgå gud?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13996502

Og videre så kaster du deg over omtrent hver eneste en som faktisk forsøker å gi et svar spørsmålet og latterligjør både dem, bibelen, troen deres og det de skriver. Hva er poenget?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13996703

Samme går for at jeg syntes slike regler er idiotiske. Dette er ikke å latteliggjøre, men å påpeke hvor latterlige de er. De klarer fint på egenhånd å fremstå som latterlige regler... Ikke helt det samme, men endog, ser at jeg kanskje burde formylert meg litt tydeligere. Med hensyn til mitt hat til kristne er det faktisk ikke et hat, bare en frykt for at dere en dag skal klare å ta over makten og gjeninnføre religiøse regimer styrt av doktriner, for det landet vil ikke jeg være bekjent av.... eller bo i! Grunnen til at min penn noen ganger er såpass skarp er fordi jeg håper at jeg kanskje kan klare å vekke noen av de som sov på bakerste benk i biologi timene... Så det "hatet" går da i så fall mot alt religiøst, men siden det er kristendommen jeg kjenner så er det også mest nærliggende å kritisere det også, da jeg ikke er noen tilhenger av å kritisere ting jeg ikke kan noe om... Men den frykten favner faktisk islam og annet religiøst vissvass også, ikke bare kristendom

De har faktisk like mange syke regler som rett og slett ikke passer i samfunnet vi har i dag, nettopp på grunn av at hensynet de har til sin gud er større enn hensynet mot levende mennesker... Og derfor passer ikke de doktrinene i våres samfunn. Kan ærlig talt ikke forstå at dere som vil leve etter disse doktrinene ikke ser dette dere også....

 

Church of the Flying Spaghetti Monster, blir nevnt i denne tråden.

Jeg synes menigheten til Flying Spaghetti Monster får fram mange gode poeng. Amerikansk kultur er jo blitt preget sterkt av kristne reliøse. Menigheten til F.S.M. får da fram mange fine paralleller, ved å vri litt på ting og kopiere/parodiere de kristnes "adferd".

 

Her ett lite utklipp fra hat brev mot F.S.M.:

 

<klippet litt>

 

The fact is that we do have souls and I heard it put this way “If God did not exist than man would create one” and this is what has been done with the F.S.M. group. You have created a God and the Bible calls this idol worship. Often times groups in the Bible would create an idol to worship because they couldn’t see or hear or touch God.

 

God’s fingerprints are on all of creation and more and more scientists and peole are recognizing this alike. Antony Flew, one of the worlds most famous atheists has recently said that there is a God and one who is intelligent. The Bible does say clearly that man was created in his image (Genisis 1:27) so we know that God is not a flying spaghetti monster.

 

<klippet litt>

 

Think about it, if all the people in the world were on a boat in the middle of the ocean and the ship was going down and there were no lifeboats, everyone would need a Savior no matter how hard they tried to save themselves. That savior is Jesus Christ. Every other religion in the world is saved through works and Christianity is the only one where we are saved by our faith alone. Once a person proclaims that Jeesus is Lord it is up to that person to live his/her life for Him.

 

 

 

 

Her er ett brev til:

I am at loss for words. Listen, I don’t understand why you people who believe in this “garbage” and at that matter, anyone who does not believe that God is not our savior feel the need to rat christians out for their beliefs. I know a couple of you can respect it, and that’s just fine with me. But many of you just plain rant on us christians, but what have we ever done to you, has god hurt you in any way? God created you, and everything you have, everything you can imagine and you say things like “I hate him” “He’s not real” “That dumb @$$ doesn’t even exist!” Well, could you please respect our opinons. We have done everything possible to reach out to you, and try to invite you to the church of Christ, and you have done nothing but rant us out.

 

 

 

 

Regelen du skal ikke ha andre guder enn meg.

Mine kommentarer:

 

Jeg tror denne guden, slik som mange andre guder vi mennesker måtte tro på er menneskeskapt. Han er skapt for å kunne kontrollere og forme ett menneskesamfunn.

Guden er fra det gamle testamentet som jødene skrev. Troen på denne guden brukes til å rydde bort andre guder, slik at samfunnet skal bestå, ekspandere og bli styrket i troen på denne guden. Altså der noen andre guder blir trodd på av overtro, så står denne guden i særstilling fordi den tvinger seg på! En slik gud er ikke velkommen.

 

Hvis det finnes en snill og kjærlig gud så ville den ikke kommet til syne på denne måten.

 

Det var det første av de ti bud, men det andre bare underbygger det første budet. I det tredje budet skal en altså sette av en hel dag per uke for å ære og tilbe denne guden.

 

I det fjerde budet så skal du hedre din far og din mor som lovpriser denne guden, og som forsøker å lære deg å tilbe samme gud.

 

Det gjerne ikke så ille å hedre far og mor, men skal en ta til seg deres gud?

 

Femte bud: Du skal ikke slå i hjel. Veldig fornuftig bud i grunn.

 

Sjette bud: Du skal ikke bryte ekteskapet. Det kunne jo blitt gitt som ett godt råd, men her er det tett knyttet til religionen.

 

7'de - 8'de - 9'de og 10'de bud er ganske fornuftige leveregler. Merk, deg leveregler. Det burde vært ett tydelig ellevte bud som sa: "Du skal ikke dømme andre".

 

Moses får ett møte på fjellet med denne gud og blir fortalt:

Gud talte alle disse ord: Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av trellehuset. så ramses budene opp

 

Var det virkelig denne guden som førte folket ut av slaveriet i Egypt? En kan like gjerne tenke seg at folket fikk og fant seg en mulighet til å slippe unna egypterne. For så å på heldig vis klare å karre seg gjennom ørkenen hvor etterkommerne overlevde ferden. Om du nettopp har overlevd noe sånn skal det ikke så mye til for at det smøres på i historieboken, gjør det vel? Den turen opp på fjellet kan jo ha skjedd, der fikk Moses litt tid til å filosofere, og kanskje han bare diktet opp disse reglene der. Eventuellt at noen diktet opp Moses og hele historien som en ser fra helter i andre sagaer.

 

 

Jeg synes RWS kommer med en del gode poeng, og han får forklart hvorfor han er så kritisk til den kristne læren på en god måte.

 

Svish, jeg synes du har ett poeng og to om å bli latterliggjort. Men denne prisen synes jeg de kristne nesten får tåle. Fordi religionens ord griper så sterkt inn i menneskenes liv. En bør altså bli advart mot noen momenter i og rundt religionen, på samme måte som en får advarsel mot høy snøskredfare i påskefjellet. :roll:

 

Det er så mange mange ting med kristendommen, og hvordan den ble grunnlagt som en gjerne bør studere litt, som kan avsløre at mye må være menneskeskapt og manipulert. Historiene ble ikke lagd over kort tid, men består av ett mylder av tekster.

 

Det er rart at de kristne ikke ser dette selv. Eller går det på at det er vanskelig å innrømme det?

Endret av G
Lenke til kommentar

De 10 bud. Et av de største eksemplene på at kristne ikke leser hva bibelen har å si om de 10 bud, inkludert prester.

 

2Mos 31,18

18 Da Herren var ferdig med å tale til Moses på Sinai-fjellet, gav han ham to lovtavler, steintavler som det var skrevet på med Guds finger.

 

2Mos 32,17

15 Nå gikk Moses ned igjen fra fjellet med de to lovtavlene i hånden. Det var skrevet på begge sider av tavlene, både på forsiden og baksiden. 16 Tavlene var Guds eget arbeid, og skriften var Guds egen skrift, som var risset inn på dem. 17 Da Josva hørte hvordan folket ropte og larmet, sa han til Moses: «Det lyder hærrop i leiren.» 18 Moses svarte: «Dette er ikke seierssang og ikke skrik over nederlag; det er sang og skrål jeg hører.» 19 Da Moses kom ned til leiren og fikk se gullkalven og dansen, ble han så harm at han slengte tavlene mot fjellet og knuste dem.

 

2Mos 34,1

Herren sa til Moses: «Hogg deg ut to steintavler som er lik de første! Så skal jeg skrive på dem det samme som stod på de første tavlene, dem du slo i stykker. 2 Hold deg ferdig til i morgen tidlig! Da skal du stige opp på Sinai-fjellet og vente på meg på toppen av fjellet. 3 Ingen må være med deg opp, og ingen må vise seg på hele fjellet. Heller ikke må småfe eller storfe beite bortover mot fjellet.»

4 Så hogg Moses ut to steintavler som var lik de første. Dagen etter stod han tidlig opp og gikk opp på Sinai-fjellet, som Herren hadde sagt, og han hadde begge steintavlene med seg.

Som vi ser så ga Gud to steintavler til Moses. Og da Moses kom ned fra Sinai-fjellet og så gullkalven så knuste han steintavlene med de første 10 bud. Men så får Moses beskjed om å hogge ut to nye steintavler slik at Gud kan «skrive på dem det samme som stod på de første tavlene»:

(I spoiler tag siden det er så helvetes langt)

 

 

34Herren sa til Moses: «Hogg deg ut to steintavler som er lik de første! Så skal jeg skrive på dem det samme som stod på de første tavlene, dem du slo i stykker.  2 Hold deg ferdig til i morgen tidlig! Da skal du stige opp på Sinai-fjellet og vente på meg på toppen av fjellet.  3 Ingen må være med deg opp, og ingen må vise seg på hele fjellet. Heller ikke må småfe eller storfe beite bortover mot fjellet.»

     4 Så hogg Moses ut to steintavler som var lik de første. Dagen etter stod han tidlig opp og gikk opp på Sinai-fjellet, som Herren hadde sagt, og han hadde begge steintavlene med seg.  5 Da steg Herren ned i en sky og gikk bort til ham. Og han ropte Herrens navn.  6 Herren gikk forbi rett foran øynene på ham og ropte: «Herren, Herren er en barmhjertig og nådig Gud, langmodig og rik på miskunn og sannhet!  7 Han lar sin miskunn vare i tusen slektledd; han tilgir synd og skyld og brott. Men han lar ikke den skyldige slippe straff. Han lar straffen for fedrenes synder komme over barn og barnebarn i tredje og fjerde ledd.»

     8 Da falt Moses straks på kne, bøyde seg til jorden og tilbad.  9 Han sa: «Herre, dersom jeg har funnet nåde hos deg, så gå med oss, Herre! Dette er et stridlynt folk, men du vil tilgi vår misgjerning og synd og gjøre oss til din eiendom.»

 

    10 Da sa Herren: Ja, jeg vil slutte en pakt. I hele ditt folks påsyn vil jeg gjøre slike under som det ikke har vært maken til på hele jorden eller hos noe folkeslag. Hele det folket du lever iblant, skal se hvor fryktinngytende det er, det verk som jeg, Herren, vil gjøre for deg. 11 Gi nøye akt på det jeg befaler deg i dag! Se, jeg vil drive ut for deg amorittene, kanaaneerne, hetittene, perisittene, hevittene og jebusittene. 12 Ta deg i vare så du ikke slutter pakt med innbyggerne i det landet du kommer til, for at de ikke skal bli en snare for dere. 13 Dere skal rive ned altrene deres, slå i stykker steinstøttene og hogge ned Asjera-pælene.

 

14 Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han. 15 Slutt ikke pakt med dem som bor i landet! For de driver avgudsdyrkelse og ofrer til gudene sine, og når de innbyr deg, kommer du til å spise av deres offer. 16 Du vil ta koner til sønnene dine blant deres døtre, og døtrene deres vil holde seg til sine guder og få sønnene dine til å falle fra og dyrke deres guder. 17 Støpte gudebilder skal du ikke lage deg.

    18 De usyrede brøds høytid skal du holde. I sju dager skal du spise usyret brød, som jeg har befalt deg, til fastsatt tid i måneden abib. For i måneden abib drog du ut av Egypt. 19 Alt som kommer først fra mors liv, hører meg til, alle førstefødte hanndyr i buskapen din, enten det er storfe eller småfe. 20 Det første føllet som eselet får, skal du løse ut med et lam eller kje. Løser du det ikke ut, skal du bryte nakken på det. Hvert førstefødt guttebarn i slekten din skal du løse ut. Ingen må vise seg tomhendt for mitt åsyn.

    21 Seks dager skal du arbeide, men på den sjuende dagen skal du hvile. Om det så er i våronnen eller høstonnen, skal du hvile den dagen. 22 Ukefesten skal du holde når du tar inn førstegrøden av hvetehøsten, og festen for frukthøsten når året er omme. 23 Tre ganger om året skal alle menn hos deg tre fram for Herren, Israels Gud. 24 For jeg vil drive de andre folkene bort for deg og gjøre dine grenser vide, og ingen skal ønske å ta ditt land mens du drar opp og trer fram for Herren din Gud tre ganger om året. 25 Du skal ikke ofre blodet av mitt slaktoffer sammen med syret brød, og påskefestens offer må ikke bli liggende til om morgenen. 26 Det beste av førstegrøden på jorden din skal du bringe til Herren din Guds hus. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren.

 

    27 Herren sa til Moses: «Skriv opp disse budene! For på grunnlag av dem slutter jeg en pakt med deg og Israel.»

 

28 Moses var hos Herren i førti dager og førti netter, og han smakte verken mat eller drikke. Og Herren skrev paktens ord, de ti bud, på tavlene. 29 Så gikk Moses ned fra Sinai-fjellet med de to lovtavlene i hånden. Da han kom ned, lyste det av ansiktet hans, fordi Herren hadde talt med ham; men selv visste han det ikke. 30 Aron og israelittene så at det strålte av ansiktet hans, og de var redde for å komme bort til ham. 31 Da ropte Moses på dem, og så kom Aron og alle lederne i menigheten til ham, og han talte med dem. 32 Siden kom alle israelittene borttil, og Moses bar fram alle de budene Herren hadde gitt ham på Sinai-fjellet.

 

 

Så for å oppsummere de 10 bud:

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg

2. Du skal ikke lage støpte gudebilder

3. Du skal holde de usyrede brøds høytid

4. Alt som kommer først fra mors liv hører Herren til

5. Du skal hvile på den sjuende dagen

6. Du skal holde festen for hvetehøsten og festen for frukthøsten

7. Tre ganger om året skal alle menn tre fram for Herren

8. Du skal ikke ofre blodet av Herrens slaktoffer sammen med syret brød

9. Du skal bringe det beste av førstegrøden til Guds hus

10. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren.

 

Så det at Gud skrev «på dem det samme som stod på de første tavlene» er pisspreik. Dette er de 10 egentlige bud som Gud brukte til sin pakt med israelittene. De første leirtavlene ble jo tross alt knust av Moses. Men det som jeg finner utrolig rart er at kirken lærer bort de 10 budene som ble knust, og ikke de 10 budene som faktisk ble brukt av israelittene.

 

For en mer detaljert og mer interessant artikkel, som jeg delvis kopierte ifra, sjekk bibelguiden.

Lenke til kommentar

Dette visste jeg ikke, så takk for informasjon O3K!

 

For disse ti budene stemmer jo ikke i det hele tatt med de ti budene jeg lærte som kristen, så mye er ihvertfall sikkert.

 

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg Kunne jeg fra før

2. Du skal ikke lage støpte gudebilder Hva med tegnede guder?

3. Du skal holde de usyrede brøds høytid Dette er jo bare tull....

4. Alt som kommer først fra mors liv hører Herren til Dette er jo bare tull, altså egentlig, men det er en måte å fortelle at alle barn hører gud til..

5. Du skal hvile på den sjuende dagen Dette er jo også bare tull, men greit med en fridag...

6. Du skal holde festen for hvetehøsten og festen for frukthøsten Jøss... bare tull...

7. Tre ganger om året skal alle menn tre fram for Herren Enda større grad av tull....

8. Du skal ikke ofre blodet av Herrens slaktoffer sammen med syret brød Så du må slakte noe for at denne guden skal være fornøyd? Visste jeg ikke, så enten har dett gått av moten ellers så praktiseres dette ikke i dag...

9. Du skal bringe det beste av førstegrøden til Guds hus Så typisk prestene... mat skal dem ha og den skal være førsteklasses...

10. Du skal ikke koke et kje i melken fra moren. Hæ? Say again? Et kje i melk fra moren? Har jeg heller aldri hørt om før...

 

 

Er det noen kristne her som har lest dette/hørt om disse budene?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

O3K: Så de budene vi har i bibelen ble knust? Var de leselige etter de ble knust, og ble de tatt med i jødiske skrifter senere denne "knuste teksten"? Var det bare for det ikke var så fint å ha tekstene på knuste biter, at Moses måtte få laget nye?

 

Kanskje Moses selv ble sint fordi han holdt på å miste kontrollen over samfunnet sitt?

En kan kanskje tenke seg at han måtte opp i tåkeheimen på fjellet for å skjule at han skrev disse tekstene selv? Var Moses en maktsyk person?

 

Hva har legemet og helvete med hverandre å gjøre. Høres ut som svada. Er det ikke sånn at de kristne mener at når du blir vekket til live så tar du ikke med deg legemet ditt i bokstavelig forstand? Se på Jesus fra bibeltekstene han gikk jo rett igjennom dørene som "ett spøkelse".

 

Er det ikke "mer fornuftig" å få seg ett nytt legeme som sjelen kan få bosted i, eller at alternativt vandrer rundt som ett spøkelse slik Jesus gjorde i følge teksten?

Lenke til kommentar
Så de budene vi har i bibelen ble knust?

Ifølge bibelsitatene jeg hentet fram, ja.

Var de leselige etter de ble knust, og ble de tatt med i jødiske skrifter senere denne "knuste teksten"? Var det bare for det ikke var så fint å ha tekstene på knuste biter, at Moses måtte få laget nye?

Hakke peiling, jeg siterer bare bibelen.

Lenke til kommentar

Omgang 2: Jeg synes å huske fra en ett slikt typisk National Geographics TV-program, at Moses måtte rømme bylivet i Egypt, og så kom han i ørkenen og traff den brennende busken og de greiene, og fikk snakke med Gud.

 

Jeg mener å huske at Moses drepte en egyptisk slavedriver, muligens i selvforsvar. Står dette også i bibelen?

 

Om den jødiske tro som har påvirket den kristne tro:

 

Moses fikk leve opp gitt velsignelse av de velstående egypterne veldig nær Farao, og/eller Farao selv. Han gjenvant likevel kontakt med den jødiske delen av slavesamfunnet.

 

Så skjedde vel hendelsen om selvforsvaret nevnt over, og han fikk ledet egypterne ut, etter alle landeplagene som den jødiske guden la på Egypt. Moses splittet sjøen, jødene vandret 40 år i ørkenen eller hvor lenge det var. Steintavler og noen generasjoner etter Moses fikk jødene landet fyllt av honning og melk.

 

Jeg tenker at kanskje Moses kopierte både gudekonseptet og presteskapskonseptet:

 

Gudekonseptet forandret han mye på ved å flytte guden fjernere fra mennesket. I Egypt ble jo Farao sett på som en av flere guder, og folket måtte underkaste seg Farao. Og med hjelp av det egyptiske presteskapet (dommere, politi, teaterspillere med mer) så holdt prestene det egyptiske folket for narr. Moses så kanskje dette med egne øyne, men han kunne vel av klokskap holde det kjeft om det. Ellers ville han blitt arrestert.

 

Moses plasserte kanskje da den jødiske guden utenfor menneskenes rekkevidde, ved han ikke var bundet til ett menneskelegemet, men likevel påla menneskene som trodde på ham mange påbud og regler. I starten reiste jødene rundt med gud på en pent dekorert boks med teppe/duk over, men ingen fikk røre boksen av naturlige grunner. Boksen ble holdt skjult om natten inne i ett hellig telt. Folk kunne ikke tillate seg å se på guden, fordi da ville de dø umiddelbart og alt det der. Muligens ett ganske utsøkt lureri satt i scene av det presteskapet som Moses lagde rundt seg.

 

Dette presteskapet varte lenge, og en leser om det på Jesus tid også, med fariseerne (preste-jøder). De kristne over hele verden har kopiert ett presteskap, og har adoptert denne jødiske guden. Til og med Jesus i det nye testamentet som ble skrevet av dette presteskapet sies å akseptere denne jødiske guden.

 

Kan en stille spørsmål ved om Jesus også aksepterte guden i virkeligheten, jeg bare spør?

Det kristne presteskapet har ihvertfall klart å besudle bibelen ved å velge og vrake blant tekster som de tillot komme inn i bibelboken. Det burde være ett tankekors for de kristne i dag ihvertfall. Min historie om Moses får dere ta for hva det er, ett forslag til ett mulig scenario, og det beviser ingenting. Fikk bare lyst å dele tankegodset med dere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...