aklla Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 jeg har kommet opp i en liten duskusjon ang ohm og effekt. brodern har kjøpt 2 nye subbere, og har 1 forsterker med 4 kanaler. subberene har 2 innganger, så de kan kjøre på 2 ohm. så, jeg har kommet frem til 2 alternativer. 1: brokoble 2 og 2 kanaler på forsterkeren og koble dette rett inn på en kanal på subberen. 2: koble en kanal inn på hver inngang på subberen, for å få 2 ohm. jeg mener at det blir ca det samme hvem av valgene man tar, brodern mener at valg nr. 2 gir mest effekt pga at kjører på 2 ohm. jeg har lyst til å ta nr 1 da det blir minst pes i forhold til kabling. hva sier "ekspertene? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Har du 2 innganger på hver sub, så bruker du begge inngangene, men du kan ikke koble subene i 2ohm, for så å koble dem på en brokoblet 4 kanals forsterker, da ryker forsterkeren, da den vil se dette som 1ohm Så du må koble hver sub til 8ohm (serie) for så å koble de til den brokoblede forsterkeren, og du får da lite effekt fra forsterkeren, med andre ord: den forsterkeren egner seg dårlig til ditt bruk Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 det er da ikke nok porter til å brokoble og inn på 2 kanaler på subberen, dette krever 4 kanaler pr høytaler, altså 8 til sammen, og det er som sagt kun 1 forsterker med 4 kanaler. det jeg ser på som mest praktisk er å brokoble de 2 inngangene på høytaleren for å få 4 ohm, for så brokoble 2 kanaler på forsterkeren. men du anbefaller å droppe både brokobling og seriekobling og koble 1 kanal til 1 inngang? forresten, så takler forsterkeren 1 ohm Lenke til kommentar
tobbelobb Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 det er da ikke nok porter til å brokoble og inn på 2 kanaler på subberen, dette krever 4 kanaler pr høytaler, altså 8 til sammen, og det er som sagt kun 1 forsterker med 4 kanaler. det jeg ser på som mest praktisk er å brokoble de 2 inngangene på høytaleren for å få 4 ohm, for så brokoble 2 kanaler på forsterkeren. men du anbefaller å droppe både brokobling og seriekobling og koble 1 kanal til 1 inngang? forresten, så takler forsterkeren 1 ohm Skriv hva utstyr det er snakk om så blir det lettere for oss... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Du sier elementene har 2stk 4ohms spoler (siden de kan kjøres som 2ohm) og da kan de enten kobles som 2ohm, eller 8ohm PR:STK. Så hvis du kobler hver sub i 2ohm, og skal koble dette til en 4kanals forsterke, som du da har BROKOBLET til 2 kanaler, så kan du IKKE koble subene til hver av disse kanalene, for da vil forsterkeren se det som 1ohm, noe den neppe takkler Så enten så bruker du alle 4 utgangene (4 pluss og 4 minus) til subene, eller så brokobler du forsterkeren, og seriekobler hver sub (8ohm) til hver sin utgang Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Spørs om forsterkeren kommer til å klare å drive de, brokobla forsterkere er ikke spesielt glad i subwoofere. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Du sier elementene har 2stk 4ohms spoler (siden de kan kjøres som 2ohm) og da kan de enten kobles som 2ohm, eller 8ohm PR:STK. Så hvis du kobler hver sub i 2ohm, og skal koble dette til en 4kanals forsterke, som du da har BROKOBLET til 2 kanaler, så kan du IKKE koble subene til hver av disse kanalene, for da vil forsterkeren se det som 1ohm, noe den neppe takkler Så enten så bruker du alle 4 utgangene (4 pluss og 4 minus) til subene, eller så brokobler du forsterkeren, og seriekobler hver sub (8ohm) til hver sin utgang den har 2 stk 2 ohm spoler, ikke 4.. praktisk at du veit mer om forstekeren jeg driver med enn meg, for den skulle taklet 1ohm, men produsenten tar sikkert feil. Endret 27. juni 2009 av aklla Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 uten og vite hva det er snakk om så kan folk kun gi generelle svar. og generelt sett så kan ikke typisk 4 kanals forsterkere folk flest kjøper takle 1 ohms motstand. Men tros dette har jeg selv hatt 4 kanals forsterker som har fungert med lave motstander. men slet med og ryke den 70 amp sikringen på kretskortet. ikke rart da det viste seg att 4 subbere ga en motstand som var litt vel tøff for 2 av kanalene. de andre 2 kanalene gikk til frontsett. den forsterkeren skulle tåle 1 ohm. faktisk så jeg en påstand fra produsent om 0,5 Ohm Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Du sier elementene har 2stk 4ohms spoler (siden de kan kjøres som 2ohm) og da kan de enten kobles som 2ohm, eller 8ohm PR:STK. Så hvis du kobler hver sub i 2ohm, og skal koble dette til en 4kanals forsterke, som du da har BROKOBLET til 2 kanaler, så kan du IKKE koble subene til hver av disse kanalene, for da vil forsterkeren se det som 1ohm, noe den neppe takkler Så enten så bruker du alle 4 utgangene (4 pluss og 4 minus) til subene, eller så brokobler du forsterkeren, og seriekobler hver sub (8ohm) til hver sin utgang den har 2 stk 2 ohm spoler, ikke 4.. praktisk at du veit mer om forstekeren jeg driver med enn meg, for den skulle taklet 1ohm, men produsenten tar sikkert feil. Du sier jo at du har 2STK suber, da blir det 4 spoler til sammen, ikke sant?? HVILKE suber er det snakk om? Og HVILKEN forsterker er det snakk om?? De ytterst få 4 kanalene jeg har vært borti, som tåler 1ohm, koster en liten formue, så ta godt vare på den om dette stemmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå