Gå til innhold

Dream Theater - Black Clouds and Silver Linings

Anbefalte innlegg

Etter en lang ventetid har Dream Theater endelig sluppet sin nyeste plate "Black Clouds and Silver Linings"

Denne cd-en kan anskaffes i ulike formater: En vanlig cd, en 3-disk cd (som inkluderer to bonus disker med coverlåter og instrumentalmikser fra albumet), og en deluxe pakke som inneholder 3-disk utgaven i tillegg til mange forskjellige miksede innspillinger av platen.

Låtsporene på cd-en er som følger:

1. A Nightmare to Remember, 16:10 (Tekst: John Petrucci)

2. A Rite of Passage, 8:35 (Tekst: John Petrucci)

3. Wither, 5:25 (Tekst: John Petrucci)

4. The Shattered Fortress, 12:49 (Tekst: Mike Portnoy)

5. The Best of Times, 13:07 (Tekst: Mike Portnoy)

6. The Count of Tuscany, 19:16 (Tekst: John Petrucci)

Dream Theater har utviklet seg, noe man merker godt på denne platen. John Petrucci har hatt en positiv utvikling når det kommer til det teknikkmessige; han kombinerer sweep picking og rask alternate picking som aldri før, samtidig som han klarer å blande feeling inn i sine soloer. John Petrucci gjør, i mine øyne, en god jobb på dette albumet!

'Black Clouds And Silver Linings' sine særtrekk:

- Særdeles mørkt album, men med innslag av rolige akkustiske partier

- Lengre soloer enn på de tidligere platene, alle sangene har lange gitarsoloer bortsett fra Wither

- Mer tekniske soloer enn før; både med mye hurtig spill (sweep picking, alternate picking, tapping) kombinert med feeling

Jeg synes Dream Theater har gjennomført og produsert en utrolig god plate sammenlignet med Systematic Chaos. Mest av alt likte jeg Petrucci sine soloer, siden de nå er mer avanserte samt. høres utrolig kule (Dette kommer riktignok også av at jeg spiller gitar selv, derfor henger jeg meg ofte opp i gitar-lyden på sanger). jeg likte og albumt veldig godt som en helhet. The Shattered Fortress, The Best of Times og The Count of Tuscany har blitt spilt av på Mp3-spilleren mange ganger gjennom denne dagen.

Hva synes dere om platen?

Noen som skal se konserten den 26. September i år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin skive, og en solid opptur etter Systematic Chaos. A Rite of Passage og Wither faller gjennom for min del, men koser meg godt med resten. Særlig refrenget ("Hopelessly drifting...") i åpningslåta A Nightmare to Remember er fantastisk!

Tidenes barskingriff: sjekk 5:23 og utover i The Shattered Fortress.

Lenke til kommentar

Etter å ha hørt igjennom albumet mange ganger sitter jeg igjen med en litt bittersøt følelse egentlig. synes det var litt blandet kvalitet på låtene. Men det kan også være det at jeg hadde sykt store forventninger til albummet. Men er veldig enig i at petrucchi har bedret seg(om mulig :p ) på enkelte områder. Favorittsoloen på albummet er uten tvil "The best of times", nesten ene og alene pga den SINNSYKE gitarsoloen fra 10.00 og utover.

Jeg har store planer om å få med meg konserten i Oslo i September ja :love:

Lenke til kommentar

Først må eg berre sei: Eg har kjøpt Limited Edition Deluxe box set :grin2: den inkluderer blant anna også to lp'r med sjølve albummet(ikkje cover låtane), ein plakat med cover-art og ei musematte.

I tillegg står det på pakken at det inkluderar ein mulighet til å møte bandet, uten at eg heilt skjønar korleis :p

Men til sjølve albummet, _veldig_ fornøygd med "The best Of Times" låta. Mange klassikera dei har blanda inn der. Ellers har ikkje eg fått høyrt so mykje på resten av spora enda, men liker det eg har høyrt. Gleder meg veldig til konserten i september :D

Lenke til kommentar

En av Dream Theaters beste album siden Images and Words imho. Jeg likte ikke Systematic Chaos noe særlig, synes bandet prøvde for hardt å lage "balls-to-the-walls-metalsanger" som egentlig ikke fungerte.

Favorittsanger på BCaSL er "A Nightmare to Remember" (refrenget der er bare helt fantastisk) og "Wither". "The Count of Tuscany" og "Best of Times" er også utrolig bra sanger. Har ikke mye til overs for "A Rite of Passage", i min mening platens svakeste. "The Shattered Fortress" har jeg ikke hørt så mye på, men det virker som sangen bare er et sammensurium av tidligere sanger (ja, jeg vet at sangen er det 12. og siste steget i Portnoys AA-program).

Lenke til kommentar
Fin skive, og en solid opptur etter Systematic Chaos. A Rite of Passage og Wither faller gjennom for min del, men koser meg godt med resten. Særlig refrenget ("Hopelessly drifting...") i åpningslåta A Nightmare to Remember er fantastisk!

Tidenes barskingriff: sjekk 5:23 og utover i The Shattered Fortress.

Selve sangen er vel omtrent en kopi av gammelt materiale :p

A Nightmare to Remember er STEINTØFF. Har enda ikke hørt gjennom hele albumet, og har sikkert hørt på den låta 10 ganger :D A Rite of Passage var veldig gørr, Wither er ganske nais, The Shattered Fortress var for mye av noe jeg har hørt før, resten har jeg ikke hørt.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...