Cecilie Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 HEI Skal bygge meg pc og trenger litt hjelp til valg av riktig lydkort. I tilegg til god lydkvalitet ønsker jeg å benytte kortet til både multimedia og musikk(usb keyboard i forbindelse med sequencere). Hva er det viktigst å legge vekt på?,og kan jeg benytte meg av "rimeligere" kort som Terratec Aureon Space 7.1 http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl Soundblaster Audigy 2 http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl Ønsker helst enn prisklasse på rundt 1000,- kr,men max pris er 2000,-. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Når det gjelder hvilket lydkort du skal velge, så er det viktig å se på hva kortet skal brukes mest til. Selv bruker jeg PC'en mest til musikk, og gikk derfor for et Terratec DMX 6Fire 24/96, som er helt suverent (for prisen) til bruk sammen med softsynther og sequencing programvare. ASIO driverne til dette kortet er meget raske, og gir nærmest ingen latency (5ms ved 24bit 96kHz). I tillegg følger det med en god del goodies på cd'en. Alt ifra shareware sequencere til softsynther. Det er derimot MEGET viktig å være klar over at det ikke finnes noen on-board midi-synth, og at du derfor må bruke softsynthen i windows til avspilling av general midi filer. Men siden GM uannsett er uvesentlig til musikk produksjon, burde dette være irelevant. Det finnes også et DMX 6Fire LT som er samme kortet, bare uten "breakout boxen" med tilkobliger og slikt som skal monteres i fronten av PC'en. Altså får du samme lyd og generell funksjonalitet for mindre penger. Skal kortet derimot brukes en stor del til spilling, så er saken klar... Creative Audigy og Audigy 2 har EAX Advanced HD, som er en KLAR fordel, i tillegg til at generell spill kompabilitet er bedre enn alle andre kort. Audigy serien har i tillegg ASIO drivere for sequencere og slikt, selv om de ikke er fullt så raske som Terratec sine. Stort sett alle lydkort, selv de som er MYE billigere enn disse er MER enn bra nok til å spille mp3'er og slikt med, så her er det heller ingen problemer. Kan jo også nevnes at Terratec har 6 analoge utganger for høyttalere, og en spessiel versjon av PowerDVD, med dekoding av DTS surround lyd. Dette gjør at du kan koble kortet til en 5.1 inngang på en Pro Logic eller bedre surround receiver, og få full surround på alt av DVD'er. Kan være greit å vite. Generelt er kvaliteten på Terratec i toppklasse, mye på grunn av at Terretec har drevet med lydkort i mange mange år, og er drevet av folk som er entusiaster spessielt på området "musikk-produksjon-med-PC". Vel, dette var i allefall det jeg hadde å si om saken... Håper det kan være til litt hjelp i allefall... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Jepp, Terratec DMX 6Fire 24/96 er et godt kort... Vil du ta et step opp på lydkort siden, er M-Audio Audiophile 2496 et glimrende kort. Gode drivere for WDM (Sonar, Project 5), ASIO (Sonar, Cubase, Reason, Project 5), MME (standard Windows) og GSIF (Gigasampler), og absolutt minium latency er på 1.5 ms (med 64 samples). Er stabilt med latency på 2.9 ms (128 samples), noe som er bra (personlig synes jeg at 5 ms latency er for mye, spesielt til tromme-programmering, men kanskje jeg er merkelig :wink:). Mer info finner du her! :smile: Lenke til kommentar
Dirty Water Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 jaja, det M-Audio kortet var jo ikke så overlegent da... Koster mye, og slår Soundblaster Live! på lydkvalitet osv., men står ingenting om hvordan det er i forhold til Audigy2. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Bedre enn audigy 2... Synes jeg. :wink: (Og personlig så synes jeg at alt som ikke bruker Creative's drivere er dårlig. Standard Audigy2 har jo ikke ASIO-drivere som støtter opptak i 24/96, og det gjør jo hele kortet bortkasta. Du må betale for EX versjonen og da kjøper du heller et Audiophile 2496.) Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 AudioTrak Maya 44 koster ca. 2000 kroner, kan være verdt å se på. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Bruker Audiotrak Inca88 selv og er meeeget fornøyd. Det er teknisk sett det samme som Maya44, men har 8 innganger og 8 utganger (Maya har da 4 inn og 4 ut). (Men Maya44 og Inca88 er 16/44-kort og de er på vei ut av produksjon. Du kan ikke kjøpe dem lengre via web-sidene til Procom.no, du må ringe dem) Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Stort sett alle lydkort, selv de som er MYE billigere enn disse er MER enn bra nok til å spille mp3'er og slikt med, så her er det heller ingen problemer. Synes jeg har lest dette om MP3-avspilling flere ganger før. Hva legger du i det? Er dette på linje med "alle cd-spillere er MER enn bra nok til å spille cd'er"? Bare lurer, kritiserer ikke utsagnet ditt... Det blir etter min oppfatning sagt mye rart om MP3 og kompresjon av lyd, på dette forumet. Rykter og oppfatninger basert på egne tester (les: lite vitenskaplig utført) blir sett på som "fakta" ikke indikasjoner... Lenke til kommentar
stranden Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 har soundstorm.. men synes ikke det er bra.. mistr lyden i spill ( er nok driverne da men.. ) og det knitrer svakt MEN irriterende når jeg hører på musikk og spiller.. jeg hadde planlagt å kjøpe audigy2 plus THX annlegg på komplett... Lenke til kommentar
Cecilie Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Takk for svarene Som jeg nevnte tidligere satser jeg på et allroundkort som da antageligvis må bli ett kort fra Terratec eller Audigy 2 serien. Terratec DMX 6 Fire 24/96 ser jo ganske bra ut,det gjør forsåvidt også Soundblaster Audigy 2 Plati.EX selv om de blir litt i dyreste laget. Men er det ingen som har erfaring med Terratec Aureon Space? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå