Gå til innhold

Tamron 28-75 vs. Canon 24-70.

Anbefalte innlegg

Vurderer en av disse 2 objektivene på mitt 1D Mk2, har lest litt tester og slikt men er litt usikker.

Bruker i dag 24-105 f/4 L og hvis jeg skal gå for Canon sitt alternativ så ryker 24-105 pga. prisen på 24-70 f/2.8 L.

Er det noen som har erfaringer med Tamrons 28-70 f/2.8? Eller har Tamrons 17-50 EF fatning?

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt ann på hva du tar bilder av. Jeg har lett for å bruke nederste og høyeste på en zoom og ikke så mye i midten. Har Canon 50D med 17-55 2,8. Kjøpte dette fordi jeg tok endel lanskep osv. Nå tar jeg mest portretter av barna og da skulle jeg heller ha hatt lengre zoomområdet.

Har du med 70-200 hele tiden sammen med 24-70 så er det ikke noe problem. Men jeg bytter ikke objekiv hele tiden. Da mener jeg det er bedre litt mere spenn i zoomen enn lysstyrke.

Jeg hadde beholdt 24-105 og heller kjøpt et lysterkt fastobjektiv mellom 50-100mm

Lenke til kommentar
Eller har Tamrons 17-50 EF fatning?

17-50 har EF-fatning, men den er like fullt tilpasset crop-kameraer, så jeg antar at du får trøbbel med å fylle billedsirkelen eller at du får vignettering av en annen verden..

Kompis brukte sin 17-50 på en 1dmk2, fikk en helsikes mye vignettering, for å si det mildt. :)

24-70L: http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/c.../ff/tloader.htm

28-75: http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/t.../ff/tloader.htm

Ser egentlig ut til å yte mer eller mindre identisk.

Vidåpent:

Canon: Fin og skarp i senter, noe kantuskarphet.

Tamron: Fin og skarp i senter, litt mer kantuskarphet.

Blendet ned, ett steg:

Dødt løp, Tamron litt foran.

Blendet ned, to steg:

Begge objektiver nærmer seg referansekvalitet, men Tamronen et lite hestehode foran.

Blendet ned, tre steg:

Referansekvalitet på begge objektiver, Tamron et lite hestehode foran.

:)

Lenke til kommentar

Interessant å se at Tamronen tar igjen Canonen ved nedblending, selvom de ser ut til å være ganske jevngode.

Uansett er jo de 4 ekstra millimeterne til Canon noe som bør trekkes fram i lyset. Spesielt hvis man bruker et 1,3-crop-kamera som 1D mkII. Nå kjenner jeg jo ikke din fotografering, og regner vel egentlig med at du vet hvilke brennvidder du trives med. Personlig ville jeg nok følt mer trivsel med 24mm som minste brennvidde på 1,3-crop, kontra 28mm.

Lenke til kommentar
Interessant å se at Tamronen tar igjen Canonen ved nedblending, selvom de ser ut til å være ganske jevngode.

Uansett er jo de 4 ekstra millimeterne til Canon noe som bør trekkes fram i lyset. Spesielt hvis man bruker et 1,3-crop-kamera som 1D mkII. Nå kjenner jeg jo ikke din fotografering, og regner vel egentlig med at du vet hvilke brennvidder du trives med. Personlig ville jeg nok følt mer trivsel med 24mm som minste brennvidde på 1,3-crop, kontra 28mm.

Har i de siste 2 årene brukt 24-105 f/4 L på et 20D så brennvidden skulle ikke være noe problem for meg. Dessuten så har jeg et Sigma 12-24 liggendes i sekken også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...