msolli Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Er langt fra ekspert på nettverk og trenger banal hjelp.. Har forsøkt mye frem og tilbake. Har to PC'er og en nettverksskriver. PC1 klarer å pinge PC2 både på IP og navn. PC2 klarer kun å pinge PC1 på IP. PC1 klarer å skrive ut på nettverksskriver. PC2 klarer det ikke.. Selv om jeg legger opp skriveren med IP fra PC2 så klarer den ikke å skrive ut. PC2 kjører en SQL express database, og PC1 finner databasen. Programmet som bruker ODBC koblingenn klarer derimot ikke å kjøre. Kan virke som om PC2 bare ikke klarer å rute informasjonen tilbake til PC1... Skisse: PC1 - Ruter - Switch - [PC2 og nettverksskriver] (Lang avstand mellom de forskjellige enhetene) Begge PC'er og skriver er i samme subnett. Hardkodet på nettverkskort med gateway samme som DNS. PC1: 192.168.1.13 PC2: 192.168.1.10 Skriver: 192.168.1.3 Ruter: 192.168.1.1 Begge PC'er kjører XP. Brannmur er av på PC2 fordi det tidligere har skapt problemer for PC1 med å finne SQL databasen. (Selv om jeg har lagt opp unntak..) Har på følelsen av at det er ruteren som har feilen, - men har ikke fått sjekket det siden jeg ikke har så lyst å kjøpe ny uten videre. Noen som har noen gode tips før jeg går av med pensjon ca. 50 år før tiden.. Lenke til kommentar
Xcited Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 hvorfor skal det være routeren? er ikke begge pc'ene koblet til LAN på den? den ene igjennom en ny switch da.. men hvis alt er koblet i LAN og switchen ikke har noen spesielle funksjoner, så gjør ikke routeren annet enn å gi ip-adresser og vise veien til internett.. er begge i samme arbeidsgruppe? har du prøvd å kjøre igjennom veiviseren for nettverksoppsett ("Installer et hjemmenettverk eller et lite kontornettverk" heter knappen til høyre i vinduet "Mine Nettverkssteder") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå