Arve28 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Trenger noen anbefalninger til et monopod stativ. Det bør være rundt 170cm høyt. Lettest mulig. Tar mye bilder på høykant så må vel ha på et kulehodet. Flott om det er noe hurtigfeste også. Foreløpig stå på Canon 50D med batterigrep og 70-200 4L IS osv. Så 4 kg last burde holde. Har dere noe forslag? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg bruker Velbon RUP-43 monopod, (har 50D), hvis jeg ikke bruker fullt stativ. (Kan dreie kamera i de fleste retninger på den.. (Men et stødig "full-stativ" er jo alltid best da, til tungt utstyr). Likevel, denne monopod'n er veldig liten og grei å ta med når den er slått sammen. RandiA Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hvis du tar mye bilder på høykant så anbefaler jeg på det varmeste å satse på en L-Bracket montert på kameraet. Som hode på monopoden kan du så bruke en Manfrotto 234 med Arca Swiss hurtigfeste. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Kjøp stativfeste til 70-200, så er det mye lettere å snu samt at vekten er på samme sted. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Jeg synes det er like bra å ikke ha hode på monopod. Skrur det rett i kamera eller objektiv. Edit - jeg tror også at L-bracket eller stativfeste på objektivet er den eneste løsningen for portrettorientert fotografering på monopod Endret 23. juni 2009 av arela Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg synes det er like bra å ikke ha hode på monopod.Skrur det rett i kamera eller objektiv. Edit - jeg tror også at L-bracket eller stativfeste på objektivet er den eneste løsningen for portrettorientert fotografering på monopod - Uten hode så går det greit med horisontal panorering, men utrolig upraktisk hvis du skal følge fugler, fly, skihoppere eller annet som også beveger seg mye opp og ned. - Manfrotto 234 tilt hode samt kulehode med vertikal spor tillater også portrettorientert posisjon men vekten kommer på siden av monopoden (går greit med lette kamera...) samt at kameraet har en lei tendens til å løsne fra festet (skrur seg løs) hvis man ikke bruker hurtigfestesystem som er spesielt tilpasset. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 L-bracket: ser mange nettbutikker i statene har det, men noen her i Norge (helst Oslo?). Alternativ 2 er å få noen med CNC til å lage en (flere jeg kjenner som har gjort). Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 - Uten hode så går det greit med horisontal panorering, men utrolig upraktisk hvis du skal følge fugler, fly, skihoppere eller annet som også beveger seg mye opp og ned. Fikk fint til å følge skihoppere i Granåsen i vinter med 300mm påmontert direkte på monopod. Måtte finne en fin rytme å bevege meg i, men det gikk fint. Problemet slik jeg ser det, er at det kun er RR som er aktuelt for litt vekt. Jeg vil ikke at objektivet plutselig faller fram eller tilbake på et skralt hode. Jeg har prøvd med kulehode (Manfrotto 468) på monopoden, men det ble alt for klossete. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Takk for mange flotte forslag. Hodet med Arca Swiss hurtigfeste???? Forklar nærmere. Manfrotte å ande har vel hoder med hurtigplate? L-braketfunker vel nok til 70-200, men til eks 100 macro 2,8 og alle de andre objektivene? Hva tror dere om Digipod http://www.digipod.com.cn/en/product/detai...?productId=2617 Hvordan er et slikt hodet? http://www.digipod.com.cn/en/product/detai...?productId=2602 Blir det for stort og klumpete? Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 L-brakket er best til mindre objektiv, da objektivet henger løst. På større objektiv som 70-200mm bør du bruke stativfeste på objektivet. Manfrotte å ande har vel hoder med hurtigplate? Jo, men ikke alle er like bra. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Forklar L-brakket også? Det har jeg muligens missforstått. Tenkte på stativfeste til 70-200. Får det billig på eBay ser jeg. Men L-brakett hva er det? Hvilken hurtigplater er bra og ikke? Må ha noe om kamera ike sklir av ved vertikal tagning. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 L-Brakket Hvilken hurtigplater er bra og ikke? Må ha noe om kamera ike sklir av ved vertikal tagning. Arca-Swiss typer som Kirk og RR er vel dyre og gode. Selv har jeg RC0 utgaven til Manfrotto, og kunne godt tenkt med Arca Swiss i stedet Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Fant L-brakket nedover på denne siden: http://www.pbase.com/mikench/kirk Hmm. Skjønte ikke helt påenget med denne. Da må man jo bare ta vertikale bilder? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Fant L-brakket nedover på denne siden: http://www.pbase.com/mikench/kirkHmm. Skjønte ikke helt påenget med denne. Da må man jo bare ta vertikale bilder? Nei, da har du Arca Swiss hurtigfeste under og på siden av kamera til enhver tid samt "ramme" som beskytter kamerahuset hvis det deiser i bakken. Jeg fjerner aldri mine på D2x/D700. For mer snadder, ta en titt på RRS's hjemmeside: http://reallyrightstuff.com/tripods/04.html http://reallyrightstuff.com/QR/05.html Endret 23. juni 2009 av froggyler Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Bra link: Så video av L-plate å det var genialt. Men bare RRS som har dette? Hvor i Norge, Sverige får man tak i dette? Må man ha en L-plate som passer til et kuleholdet da? Eller er dette standarder? Flere linker tas mot med takk. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Genial monopod: Gitzo GM3551 Høyde opp til 192cm, maks last 18kg. Det aller beste, jeg fikk det veldig billig Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Alt dette RRS og Gitzo blir altfor dyrt. Tenkte å få et stativ + hodet for rundt 1000kr. Noen som har forslag her? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Alt dette RRS og Gitzo blir altfor dyrt.Tenkte å få et stativ + hodet for rundt 1000kr. Noen som har forslag her? Da kan jeg anbefale Manfrotto 684B med 234 tilt hode. Lengden justeres direkte fra toppen (svært praktisk i trange mørke lokaler). Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Andre som har testet Manfrotto 684B med håndtak for å justere høyden på beinet? Positive og negative egenskaper med dette? Hvordan er dette hodet Manfrotto MA 484 RC2 i forhold til 234RC? Dette blir mindre og lettere. Hva tror dere om disse alternativene? http://www.digipod.com.cn/en/product/detai...?productId=2617 Endret 24. juni 2009 av Arve28 Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hvordan er dette hodet Manfrotto MA 484 RC2 i forhold til 234RC? Det ene er et lite kulehode, det andre er et tilt hode! Begge med Manfrotto hurtigfeste... Hvis du også har et vanlig stativ så er det upraktisk å bruke forskjellig hurtigfester. Anbefaler ikke å montere et kulehode på toppen av en monopod med mindre det er av god kvalitet og har en kontrollerbar sweet spot (Markins Q-3, M-10 eller tilsvarende). Bruk 234(RC) eller ingenting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå