Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye alkohol kan en nybegyner ta uten å bli for full

Gjest Guest_ssss_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_ssss_*

Har alltid vært en avholdsman, men nå tenkte jeg at jeg skule prøve og drikke i noen år for så å heller velge å bli avholds etter jeg har litt drikke erfaring, om jeg ønsker det.

Hvor mye sån omtrent vil jeg tåle uten å bli altfor full? Jeg er rundt 185-195 høy og 100-110kg og i 20 årene, om det skulle ha noe å si. Jeg har nylig prøvd en shot vodka, litt av noe annet rart og en liten (ekkel) gele med vodka i på en fest, merka ikke noe særlig stor forandring.

Tenkt til å gå forsiktig frem siden jeg ikke har lyst til å drite meg ut. Men hvor mye kan jeg antagelig ta uten å bli altfor sørpe full? (Øl liker jeg ikke, noe som sammen med prisen er grunnen til at jeg tidligere har vært avholds)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er forholdsvis kraftig så som sagt så tåler du nok ein del, trikset er å ikkje drikke for mykje sterkt for fort.

Men for å være litt konkret; å drikke ein six-pack med halvlitere (eller tilsvarande) i løpet av 3 timer skal i alle fall ikkje være noke problem utan å bli for full.

Lenke til kommentar
Du bør fint kunne drikke 8-9 halvlitere øl og bli passelig full og brisen. De som sier du skal drikke sprit skal du ikke høre på. Drikk heller vin, øl o.l. Det gir deg en mer kontrollert rus.

Han liker ikke øl og sprit er lett å blande ut. Kontrollert rus får man uansett om man har kontroll på hva man får i seg.

Lenke til kommentar
Du bør fint kunne drikke 8-9 halvlitere øl og bli passelig full og brisen. De som sier du skal drikke sprit skal du ikke høre på. Drikk heller vin, øl o.l. Det gir deg en mer kontrollert rus.

Så sant.

Det lærte jeg "the hard way" for litt siden. Fikk skikkelig sommerakevitt sjokk.

Våkna opp med knuste briller og skrubbsår og blåmerker over hele kroppen :rofl:

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det kommer ann på litt forskjellig i grunn:

# Hvor kraftig du er

# Hvor vant du er med å drikke

# Hvor fort du drikker (jo fortere og mer du drikker jo fortere vil du kjenne det)

# Hvor mett du er (hvis du akkurat har spist vil det ta lengere tid før du kjenner det enn hvis du var skrubbsulten)

# Hva du drikker

# Hvor du drikker

Er sikkert enda flere faktorer.

Det jeg prøver å si er at det er flere faktorer som spiller inn på hvor mye du tåler. Så jeg kan ikke svare på hvor mye du tåler. Ettersom det er umulig for meg å si. Eneste måten du kan gjøre det er å prøve ut selv. Lykke til

Lenke til kommentar
Om du aldri har drukket før trenger ikke det å bety at du tåler mindre. Jeg vil anta at du trenger en god del.

Uenig, ble meget fort full første gang, skulle ikke så alt for mye øl/brennevin til før det kicka inn. Normal størrelse 177-179.

Merker også at jeg blir mye lettere full nå enn siste år VGS for noen år siden f.eks

Blir kroppen vant til ditt alkoholinntak, tilpasser den seg over tid har jeg kommet fram til.

Begynn rolig hjemme med drinks og husk å spis en del før du går ut, drikk heller litt mere hjemme og litt mindre i baren. (om det er privatfest kan du prøve deg med ei flaske 0,5 40% Amundsen og om det er for lite så får du alltids en liten drink oss sidemannen) så skal du nok overleve kvelden uten å måtte bli båret hjem. :)

Edit: En smell går du deg på uansett en gang, jo før jo heller.

Endret av Ovnsbakt
Lenke til kommentar

Det er nok særdeles individuelt både frå person til person, og frå dagsform til dagsform.

Eg var óg avholds frem til 18, men har berre i løpet av få veker fått ein god feeling på kva eg tåler. Sprit er eg skeptisk til, men ettersom eg tykkjer ølsmaken er ganske god er det eg drikk. Sett bort frå å bli litt ustø avogtil har eg kontroll, og hugsar i detalj (eller iallefall som vanleg) kva eg har sagt og gjort. Beslutningsevnen blir tildels redusert naturlegvis, men ikkje noko særleg.

Finnes jo mange typer øl, eg tykkjer ikkje alle smaker så godt ég heller. Kva har du prøvd?

Hugs å ikkje ta det på tom mage. Eg hadde berre ete frukost første gongen (det var liksom i 8 tia på morgonen, og me satte igong rundt 5-6 tia på kvelden). Eg hadde det utruleg morosamt for lite penger, og det faktum at det ikkje var planen var berre skoi. Blei ikkje meir skule den veka rektignok ..

Men berre da det roleg, gjerne samen med gode vener. Du kjem berre til å ha det gøy. Eg skulle aldri venta så lenge.

Lenke til kommentar

Du kan jo fint bytte ut øl med cider, siden du ikke liker øl. Vil uansett ikkje anbefale å begynne på spritfylla, siden du går veldig fort fra å være en edru mann til å bli en skrullete fjortis og så litt videre ligger du i fosterstilling og roper på mor(regner med du vil unngå dette de første par-3 gangene) :D

Lenke til kommentar

Er litt høyere (196cm) og litt lettere (93kg) enn deg, men alikevel ganske likestilt på den delen vil jeg tro. 

Om du absolutt ikke vil ha øl så kjøp en 70 cl kalinka, mekk deg drinker, bruk mellom en og to timer på å drikke opp de første 50 cl, vær drita i et par timer til, så styrt resten, så skal du se du får en fin kveld =) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...