Gå til innhold

Hjelp til motorvalg til en 12 fots glassfiberbåt ifra Selfa.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg plages litt med og finne ut hvor stor motor jeg kan ha på denne båten.

Jeg har ringt Selfa i Trondheim, og de anbefalte max 6hk. Hvis man skal ha i 3-4 personer i båten, blir ikke denne motoren litt liten på en 12 fots båt?, eller er båten for liten til 4 pers?

 

Jeg er ingen ekspert på båt osv, så håper noen her inne kan hjelpe meg:)

 

 

Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fabrikkene anbefaler alltid altfor små motorer for å slippe garantisaker og erstatning ved ulykker, har ikke vært borti EN båt som har hatt vondt av oversized motor annet enn at de blir litt baktunge. kompis av meg hadde 90 racing motor på 14fot glassfiber katamaran, denne begynte å sprekke opp, men tålte det fint etter litt forsterkning, og det var KJEMPE overkill. kjørt masse 10fot with med 20hk, funker som f det og, husker ikke hva det står at er max på akterspeilet der jeg men mindre enn 20 ihvertfall

Lenke til kommentar

Har skrevet feil, det er en 10 fot glassfiberbåt. Type skrog og lignende kan jeg ikke si, husker ikke i farten, og båten ligger et stykke unna.

 

Skal ta noen bilder i helga og legge ut.

 

Har lyst til og prøve med 9,9 ,men tenkte da og kjøpe brukt. Bare litt kjedli at det ikke er så langt ifra nypris og kjøpe en brukt motor.

 

 

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

har ikke fulgt med på en stund men får du ikke bare 4taktere i den størrelsen nå? mener det var snakk om at 2takterne ikke greide avgasskravene fra eu. en eldre tohatsu eller suzuki 2takt 9.9 er skuddsikker, har ingenting å si om de er gamle :)

 

(dessuten får du vel ikke 5 gratis hester på 4takt 10hestere)

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
har ikke fulgt med på en stund men får du ikke bare 4taktere i den størrelsen nå? mener det var snakk om at 2takterne ikke greide avgasskravene fra eu. en eldre tohatsu eller suzuki 2takt 9.9 er skuddsikker, har ingenting å si om de er gamle :)

 

(dessuten får du vel ikke 5 gratis hester på 4takt 10hestere)

 

Har sett på en ny Suzuki firetakter til 14.000.-

 

Hadde vært artig og prøvd det.

 

Så må jeg si unnskyld, båten ER og BLIR 12 FOT!! :) bare jeg som ble litt usikker her en stund.

 

 

Mvh Robert.

Endret av Vegabond
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har ikke fulgt med på en stund men får du ikke bare 4taktere i den størrelsen nå? mener det var snakk om at 2takterne ikke greide avgasskravene fra eu. en eldre tohatsu eller suzuki 2takt 9.9 er skuddsikker, har ingenting å si om de er gamle :)

 

(dessuten får du vel ikke 5 gratis hester på 4takt 10hestere)

 

Har sett på en ny Suzuki firetakter til 14.000.-

 

Hadde vært artig og prøvd det.

 

Så må jeg si unnskyld, båten ER og BLIR 12 FOT!! :) bare jeg som ble litt usikker her en stund.

 

 

Mvh Robert.

Jeg ville anbefalt en litt gammel (10-15 år) 2-takter på 8-9.9 hk (gjerne suzuki eller yamaha)

Jeg har en 89-mod suzuki 6 hk 2-takt, og den er veldig lettstartet og akselerer fort!

Det kan være lurt å finne en litt nyere og gjerne hatt bare en eier.

Og spør om den har vært kjørt inn de første timene og slikt!

Jeg har hatt suzukien i flere år nå, og har ikke hatt noe problem med den!

Lenke til kommentar

grunnen er vel kort å greit at de er laget for å yte 10hk, de gamle 9.9hk var samme motor som 15(varierte hvordan de strupa motoren fra produsent til produsent mtp dyser,sperre på gasshåndtak osv)

 

og du binder deg til å filme første start? kan være nyttig for andre for å få ett inntrykk av motoren som leter etter ny motor til jolla si.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...