Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge om bil - hva er lov å gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Vi har en bil fra 1997 som pr dags dato er registrert til fem seter. Vi ønsker å omregistere noe som vil være gratis ettersom det er over ti år siden ble førstegangsregistrert. Mitt spørsmål er: kan vi selv bygge om bilen? Dvs skru av grinden/sofaen og sette inn setene selv, for deretter å vise på biltilsynet. På toll.no står det følgende:

- Når betalingen (dvs omregavgift) har funnet sted, kan kjørestøyet fysisk ombygges. Trafikkstasjonen må kontaktes for å få teknisk godkjennelse og endring av vognkort m.m

Har vi lov å bygge om selv, eller må et verksted gjøre det? Vanligvis kan man jo fikse alt på bilen selv, bare man viser den til biltilsynet senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan sette inn setene selv. Det er bare å bestille time hos trafikkstasjonen og så sjekker de at arbeidet er skikkelig utført. De legger vekt på slikt som skikkelige belteinnfestninger og at stolene er forskriftsmessig skrudd fast. Selv betalte jeg rundt 500,- for godkjenningen av nye seter i tidligere varebil, kontrollen med skriving av nytt vognkort var utført på under 10 min :) .

Lenke til kommentar
Ja, du kan sette inn setene selv. Det er bare å bestille time hos trafikkstasjonen og så sjekker de at arbeidet er skikkelig utført. De legger vekt på slikt som skikkelige belteinnfestninger og at stolene er forskriftsmessig skrudd fast. Selv betalte jeg rundt 500,- for godkjenningen av nye seter i tidligere varebil, kontrollen med skriving av nytt vognkort var utført på under 10 min :) .
Nydelig :D Tusen takk!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...