hippiehege Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har i dag et D40x, som jeg skal oppgradere. Jeg har 16-85mm objektivet og 55-200mm. Førstnevnte har jeg ikke i hus enda da, men snart er kit-objektivet historie. Men, jeg skal ha nytt hus - og ønsker maks å betale ca 8000,-. Hva vil dere anbefale? D90 er jo mindre enn D300. Det er en fordel for en jente med små hender. Samtidig som jeg er redd for at jeg tar et unødvendig trinn i Nikon-verden ved å kjøpe D90'n. What to do? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg tror jeg ville gått for D300 med en gang. Det er utrolig deilig å kunne gjøre innstillinger uten å må gå inn i menyen hele tiden (jeg har i hvertfall blitt avhengig av det ). Når det gjelder størrelse så må du nesten bare gå i en fotobutikk å prøve. Jeg likte i hvertfall grepet på D300 kjempe godt (men jeg har ikke jente da ). Det går forresten rykte om at D300s kommer snart, og da skal du ikke se bort ifra at prisen på D300 faller både i butikk og på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg tror jeg ville gått for D300 med en gang. Det er utrolig deilig å kunne gjøre innstillinger uten å må gå inn i menyen hele tiden (jeg har i hvertfall blitt avhengig av det ). Når det gjelder størrelse så må du nesten bare gå i en fotobutikk å prøve. Jeg likte i hvertfall grepet på D300 kjempe godt (men jeg har ikke jente da ). Det går forresten rykte om at D300s kommer snart, og da skal du ikke se bort ifra at prisen på D300 faller både i butikk og på bruktmarkedet. Enig. Et pent brukt D300 til ca 7-8000 er et veldig godt alternativ. Som trolig også vil holde bruktverdien ei god stund. Veit ikke om vi skal forvente særlig prisnedgang på nye D300 - det er knapt om dem i markedet nå, og neppe mange med store lagre de trenger å realisere. Men det kan være lurt å vente en drøy måned i forhold til bruktmarkedet for D300 Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Jeg tror jeg ville gått for D300 med en gang. Det er utrolig deilig å kunne gjøre innstillinger uten å må gå inn i menyen hele tiden (jeg har i hvertfall blitt avhengig av det ). Når det gjelder størrelse så må du nesten bare gå i en fotobutikk å prøve. Jeg likte i hvertfall grepet på D300 kjempe godt (men jeg har ikke jente da ). Det går forresten rykte om at D300s kommer snart, og da skal du ikke se bort ifra at prisen på D300 faller både i butikk og på bruktmarkedet. Man trenger vanligvis ikke gå inn i menyen for å gjøre innstillinger på D90. I hovedtrekk er forskjellen på knapper og betjening følgende: Der D300 har egen bryter/knapp for mange funksjoner må du på D90 holde inne en knapp og rulle på hjulet. F.eks valg av lysmåling, ISO, autofokus, blitsmodus etc. Når man trykker inn en av knappene kan man også se i toppdisplayet og søker hva man gjør. Ulempen er at knappene har flere funksjoner, (f.eks ISO knappen er "zoom ut" i visningsmodus.) Jeg har D90 og har funnet meg godt til rette med den måten å gjøre det på. funksjonene sitter i fingrene og jeg trykker svært sjelden feil. D300 har betjening som likner mer D3 og de tunge proffkameraene, en fordel er at du kan kjenne etter med tommelen hvilke instilling du har på enkelte av bryterne etc. På D90 må man titte på toppdisplayet. Tror det oppsummerer forskjellen i praktisk bruk. Kun ment som faktaopplysninger, jeg vet ikke hva som passer best for deg. Endret 23. juni 2009 av Stratos Lenke til kommentar
hippiehege Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Takk for svar! Jeg skulle jo helst oppgradert i går... utålmodig sjel som jeg er. Jeg synes jo ved første øyekast at D90'n virker mest lik den jeg har. Altså enklest med engang. D300 da må jeg engang for alle kaste alle forhåndsinnstillinger på dør. Jeg bruker jo stort sett manuellinnstillinger idag også - men derifra til og ikke ha de tilgjengelig. Tror dere det kan bli for stor overgang? Må låne min fars 300 litt for å kjenne litt på tyngden. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har i dag et D40x, som jeg skal oppgradere. Jeg har 16-85mm objektivet og 55-200mm. Førstnevnte har jeg ikke i hus enda da, men snart er kit-objektivet historie. Men, jeg skal ha nytt hus - og ønsker maks å betale ca 8000,-. Hva vil dere anbefale? D90 er jo mindre enn D300. Det er en fordel for en jente med små hender. Samtidig som jeg er redd for at jeg tar et unødvendig trinn i Nikon-verden ved å kjøpe D90'n. What to do? En ganske god tråd om disse to her: https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...owtopic=1058493 Inn fra siden kommer jo D5000, som størrelsesmessig havner mellom D40(x) og D90 - med bildekvalitet som D90 og D300, betjeningsmessig er det veldig likt D40(x). Til syvende og sist ville jeg nok anbefalt D90 - den perfekte mellomting teknologisk og ergonomisk. Lenke til kommentar
hippiehege Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har i dag et D40x, som jeg skal oppgradere. Jeg har 16-85mm objektivet og 55-200mm. Førstnevnte har jeg ikke i hus enda da, men snart er kit-objektivet historie. Men, jeg skal ha nytt hus - og ønsker maks å betale ca 8000,-. Hva vil dere anbefale? D90 er jo mindre enn D300. Det er en fordel for en jente med små hender. Samtidig som jeg er redd for at jeg tar et unødvendig trinn i Nikon-verden ved å kjøpe D90'n. What to do? En ganske god tråd om disse to her: https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...owtopic=1058493 Inn fra siden kommer jo D5000, som størrelsesmessig havner mellom D40(x) og D90 - med bildekvalitet som D90 og D300, betjeningsmessig er det veldig likt D40(x). Til syvende og sist ville jeg nok anbefalt D90 - den perfekte mellomting teknologisk og ergonomisk. D5000 har jeg slått ifra meg. Jeg vil ha et kamera jeg kan vokse mer på, samtidig ikke være for vanskelig. D90 høres jo ut som et godt valg. Men det er den redselen for at jeg i september sitter og tenker at SØREN... jeg burde valgt D300! Jeg er amatør, men ivrig amatør. Tar nok et par hundre bilder i uka sånn gjennomsnittlig. Men har mye igjen å lære. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Med tanke på størrelse kan kanskje Pentax sin nye K-7 friste. Den ligger i det samme prisområdet som D300 men er mye mindre og har videofunksjon, innebygget stabilisator og er skikkelig værtettet. Bare selg unna de to objektivene du har så kan du bygge deg opp til bedre kvalitet på både optikksiden og kamerasiden. 55-200 er vel neppe noe stort tap. 16-85 er jo bra, men den kan også erstattes. Lenke til kommentar
hippiehege Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Med tanke på størrelse kan kanskje Pentax sin nye K-7 friste. Den ligger i det samme prisområdet som D300 men er mye mindre og har videofunksjon, innebygget stabilisator og er skikkelig værtettet. Bare selg unna de to objektivene du har så kan du bygge deg opp til bedre kvalitet på både optikksiden og kamerasiden. 55-200 er vel neppe noe stort tap. 16-85 er jo bra, men den kan også erstattes. Valget står som jeg skrev på to Nikonkamera. Jeg er veldig fornøyd med Nikon, og har også tilgang må mange objektiver gjennom min far. Så det å bytte er helt uaktuelt. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Samme argument hadde jeg, tilgang på låneobjektiver Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Takk for svar! Jeg skulle jo helst oppgradert i går... utålmodig sjel som jeg er. Jeg synes jo ved første øyekast at D90'n virker mest lik den jeg har. Altså enklest med engang. D300 da må jeg engang for alle kaste alle forhåndsinnstillinger på dør. Jeg bruker jo stort sett manuellinnstillinger idag også - men derifra til og ikke ha de tilgjengelig. Tror dere det kan bli for stor overgang? Må låne min fars 300 litt for å kjenne litt på tyngden. Du må overbevise din far om at han egentlig trenger en D700, og vips så har du en D300... Lenke til kommentar
hippiehege Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Takk for svar! Jeg skulle jo helst oppgradert i går... utålmodig sjel som jeg er. Jeg synes jo ved første øyekast at D90'n virker mest lik den jeg har. Altså enklest med engang. D300 da må jeg engang for alle kaste alle forhåndsinnstillinger på dør. Jeg bruker jo stort sett manuellinnstillinger idag også - men derifra til og ikke ha de tilgjengelig. Tror dere det kan bli for stor overgang? Må låne min fars 300 litt for å kjenne litt på tyngden. Du må overbevise din far om at han egentlig trenger en D700, og vips så har du en D300... Vet du, jeg prøvde meg på den her i helga. Ringte og fortalte at nabo'n hadde sååå bra kamera. D700. Den funket ikke. Han er så fornøyd med det han har. hm... Hva bør man gi for et brukt D300 hus? Hva er ok bruktpris? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Du må overbevise din far om at han egentlig trenger en D700, og vips så har du en D300... Vet du, jeg prøvde meg på den her i helga. Ringte og fortalte at nabo'n hadde sååå bra kamera. D700. Den funket ikke. Han er så fornøyd med det han har. hm... Hva bør man gi for et brukt D300 hus? Hva er ok bruktpris? Skjønner faren din godt jeg. Hvis en ikke er ute etter høy-ISO- eller spesielle FF-egenskaper, holder D300 veldig godt følge. Og det har endel fordeler mht tele-optikk, som D700 ikke har. Tror det er vanskelig å få bra D300 under 7500 kr. 7500-8500 synes jeg er et greit prisområde for hus som har gått 5000-15000 eksponeringer. (10000 exp er nesten for oppvarming å regne på dette huset ) Etter 1. august tror jeg dette vil reduseres med minst 1000 kr, kanskje opp mot 2000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå