Patience Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Har tatt noen bilder utendørs i sterkt sollys. Det er ikke anbefalt, og det er jeg forsåvidt klar over. Og ser at noen av bildene kan være noe overeksponert. Nå har jeg -D-LIGHTENING satt til AUTO. -EKSPONERINGSKOMPENSASJON er satt til NØYTRAL (urørt) -ISO er satt til AUTO -LUKKETID er satt til AUTO -BLENDER bruker jeg manuelt Hva er egentlig riktige instillinger når man tar natur/landskap i kraftig sollys uten filtre? Hilsen NOOB! Lenke til kommentar
SRD Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Til landskap kan det ofte være lurt å blende ned (høyt blender tall) for å størst mulig dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Skyt i RAW så kan du endre mye i Capture NX etterpå Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Har tatt noen bilder utendørs i sterkt sollys. Det er ikke anbefalt, og det er jeg forsåvidt klar over. Og ser at noen av bildene kan være noe overeksponert. Nå har jeg -D-LIGHTENING satt til AUTO. -EKSPONERINGSKOMPENSASJON er satt til NØYTRAL (urørt) -ISO er satt til AUTO -LUKKETID er satt til AUTO -BLENDER bruker jeg manuelt Hva er egentlig riktige instillinger når man tar natur/landskap i kraftig sollys uten filtre? Hilsen NOOB! Hvis et bilde er overeksponert så er det enklest å justere eksponeringskompensasjonen ned litt, ta nytt bilde og se om det fortsatt er overeksponert, juster kompensasjonen til histogrammet berører høyre kant. På natur/landskap er det som regel lurt å etterstrebe den blender som gir mest skarphet - dvs ofte rundt f11 (varierer fra objektiv til objektiv). Skyt raw. Du kan også evt. bruke braketing og la kameraet ta flere bilder med ulik eksponering og siden velge det med beste treff. Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Har tatt noen bilder utendørs i sterkt sollys. Det er ikke anbefalt, og det er jeg forsåvidt klar over. Og ser at noen av bildene kan være noe overeksponert. Så lenge du ikke ser rett mot sola gjennom ei telelinse, så er det vel ok. Jeg har ingen problemer med å ha sola rett imot når jeg bruker vidvinkel, men bildene blir selvfølgelig preget av sola, så jeg aktiverer at utbrente områder blinker på skjermen. Da kan jeg justere EV verdien litt til neste bilde. Jeg bruker ISO 200 mest mulig på dagtid. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Oops: Jeg hadde ikke lest helt hva du skrev. Så nå at du ikke lurte på filtere. Uansett, kan være kjekt å vite, spesielt om polarizers. Blend ned, 100 eller 200 ISO og helst undereksponer. Prøv kanskje å bruke manuell modus. f/5-f/11, avhengig av hvor sterk solen er og hvor mye dybde du vil ha. Som sagt, så er det viktigere å ikke peke mot solen. Det du får best resultater av er å ha solen i ryggen. Da får som regel landskapet nok eksponering, samtidig som at himmelen blir litt mørkere. Om du skal bryte denne regelen (på landskapsfoto) kan det være praktisk med litt ekstra utstyr. Circular Polarizer er veldig praktisk å ha når du er utendørs, men det er ofte ikke nok til landskapsfoto. Da kan det være greit med GND filtre. les litt om filtre; spesielt polarizers her (wiki: Photographic filter) SRD nevner at du burde blende ned. Det er lurt på landskapsbilder. Men hvis du skal ta et portrett med uklar bakgrunn, i sterkt sollys, vil du gå tom får metoder å slippe inn mindre lys. Da kan det ofte være greit med et ND filter, for å begrense lyset som kommer inn. Endret 23. juni 2009 av abbarve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå