Gå til innhold

Hva synes dere om at flere og flere programmer får funksjoner utover hva det egentlig skal gjøre?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg irriterer meg litt over at flere og flere programmer får flere og flere funksjoner langt utover hva det egentlig har som hovedoppgave å gjøre.

Jeg er blandt dem som ønsker at et program skal gjøre nøyaktig det det er tenkt å gjøre som hovedoppgave på en best mulig måte uten masse ekstra dilldall.

Jeg tenker som så at hvis man holder seg til en ting så:

-Får man et raskere og mindre ressurskrevende program

-Får man mindre sannsynlighet for konflikter med andre programmer og tjenester

-Får man færre sikkerhetshull

-Får man færre problemer med at programmer forsøker å ta over filassosiasjoner

Jeg sluttet å bruke brenneprogrammet nero når det ble utvidet så enormt og fikk mediasenterstøtte, videoredigering, fotoalbum funksjoner, fotoredigering og fanden vet hva.

Det samme med adobe reader etter at det fikk en million funksjoner som høytlesing, online funskjoner, connectnow saken med bl.a chatting osv.

Det tok til slutt en evighet å få startet opp.

Nå skjer det samme med opera, hvor det får webserver funksjonalitet.

Opera går dermed fra å være regnet som rimelig sikker til å bli en kommende hacker favoritt.

http://www.itavisen.no/816703/advarer-mot-opera

Så jeg regner med å hoppe over til Firefox jeg også, inntil de lanserer versjon 28 med rippemuligheter, foto og videoredigeringsmuligheter, planleggingsprogram for interiør design, innebygde matoppskrifter, emulatorfunksjon for linux, mac , unix, og dos, og et lass til, en full officesuite med eget firefox format, chatteprogram og ip-telefoni slik at det tar 7000 Gb og 20 minutter å starte opp og har 5000 sikkerhetshull.

(Ja, jeg vet at firefox har tillegg som sikkert kan gjøre mesteparten av dette).

Er det en uoffisiell lov som sier at så snart et program blir raskt, stabilt, og sikkert...kort sagt bra, så MÅ man utvide det til å kunne gjøre alt mellom himmel og jord og litt til???

Jeg bare venter på at alle programmer skal inneholde hvert sitt komplette OS, og at alle programmer kjører sitt eget OS med kompabilitetmodus for hverandre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg igjen i irritasjonen din :) Virker nesten som om bedrifter får et problem når programvaren er ferdig utviklet. Skal man da begynne på noe nytt som er risikabelt eller skal man utvide det man har? Eller i verste fall si opp ansatte? Ofte velges det tilsynelatende sikre alternativet. Etter en stund blir det bloatware.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deg. Hvordan kan du definere "hva et program egentlig skal gjøre"? Det er noe helt annet enn "hva du selv har tenkt å bruke programmet til". Hva skal et regneark egentlig gjøre? Hva skal en tekstbehandler egentlig gjøre? Hva skal en nettleser egentlig gjøre? Verden forandrer, dermed forandrer oppgavene seg, dermed forandrer verktøyene seg.

Jeg er personlig begeistret for programmer som kan "alt", f.eks. iTunes, så får jeg mye eller alt gjort ett og samme sted. Så får man gjerne mene at andre programmer "er bedre", greitt det.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg så f.eks Nero i gamle dager som et brenneprogram, og ser ikke helt grunnen til at man må ha fotoredigering også, på samme måte som jeg ikke ser behovet for å kunne chatte i et program som egentlig vel er tiltenkt å åpne pdf-filer...

Er litt av det samme med windows.

Det er et OS, men det har så mye ekstra (bildeprogram, tegneprogram, videoredigering, spill, kalkulator, antivirus, brannmur, pakkeprogram, mediaplayer, nettleser, osv osv) at det er dømt til å være tregt og fullt av sikkerhetshull.

Det finnes også bedre alternativer til alle tilleggene, så man ender egentlig opp med et lass av funksjoner som ikke gjør noe annet enn å gjøre alt tregere og skape masse sikkerhetshull og kompabilitetsproblemer.

Vil heller ha et program som er raskt, stabilt og uten sikkerhetshull og som gjør en ting kjempebra, en et program som prøver å gjøre alt på en gang uten å gjøre noe bra.

Jeg fjernet for lenge siden adobe reader, og umiddelbart ble mange av problemene med det trådløse nettet løst samtidig som jeg nå får lest pdf-filene med pdf-xchange viewer på en brøkdel av tiden.

Å starte opp adobe reader i siste versjonene var noe man ikke gjorde uten en veldig god grunn, og man kunne lese en bok, ta en dusj, handle inn til helgen, og koke kaffe på den tiden det tok å starte det opp.

Nå er det gjort på et øyeblikk, og pdf-xchange viewer er også mer brukervennlig.

Jeg forsøkte også den høytlesingsdelen i adobe reader, og det er jo bare helt forjævlig og totalt ubrukelig, allikevel slenges det med.

Kjekt å ha burde vært en forbudt tanke hos enkelte utviklere...

Lenke til kommentar

Det du sier om opera er på en måte et mindre problem enn du beskriver her. Opera har hele tiden hatt mange ekstra funksjoner innebygget for de som ønsker å ta disse i bruk. Det har lenge vært mulig å sette den opp som default mailklient, default torrentklient etc. Forskjellen er at disse ekstra funksjonene er modulbaserte, og de lastes/startes ikke om de ikke er satt opp til å gjøre det. Slik er jeg temmelig sikker på at også denne webserverfunksjonaliteten vil oppføre seg, den gjør hvertfall det i betaen.

Men, når det er sagt så er jeg fullstendig enig med deg hva gjelder nero, adobe etc. bloatware er og bli en uting... Selv liker jeg å bruke programmer som er spesialisert på sin oppgave.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jo, håper jo opera blir sånn.

Jeg synes f.eks at epost og torrentklient i en nettleser er mer logisk enn et chatteprogram i en pdf-leser.

Kunne kanskje vært interressant med en poll på dette, som f.eks:

Vil du helst ha:

A-Bloatware

B-Spesialisert program

Lenke til kommentar
Jeg er uenig med deg. Hvordan kan du definere "hva et program egentlig skal gjøre"? Det er noe helt annet enn "hva du selv har tenkt å bruke programmet til". Hva skal et regneark egentlig gjøre? Hva skal en tekstbehandler egentlig gjøre? Hva skal en nettleser egentlig gjøre? Verden forandrer, dermed forandrer oppgavene seg, dermed forandrer verktøyene seg.

Jeg er personlig begeistret for programmer som kan "alt", f.eks. iTunes, så får jeg mye eller alt gjort ett og samme sted. Så får man gjerne mene at andre programmer "er bedre", greitt det.

Beste hilsen Harald

Man får ikke i både pose og sekk. Mao betyr et program med økt kompleksistet også økt feilrate og økt ressursbruk. Dette blir også frustrende når jeg selv vet hva jeg vil at programmet skal gjøre og jeg ingen av dagens produsenter ser ut til å kunne gjøre "bare" dette.

Om jeg feks har et problem med harddisken så oppsøker jeg jo heller en fyr som er en "Harddisk spesialist" enn en som kan "Litt av alt inennfor IT"

Lenke til kommentar

Det er litt underlig å invitere til diskusjon, og så være kategorisk avvisende til avvikende synspunkter.

Og selvfølgelig kan man få i både pose og sekk, verden er full av folk som får i både pose og sekk.

Et knep er uansett å lære seg litt programmering. Trenger du en dum dings (aka spesialisert applikasjon) som kan "bare dette" så lager du den dingsen på en dag eller to. Morsomt er det og.

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Det dere sikter til er Unix-filosofien. Og ja, mange gode spesialiserte programmer > få store programmer med masse unødvendig funksjonalitet.

Noe av det verste jeg har vært borti er MS Visual Studio. 4GB++ enda jeg har fjernet mye cruft? Herregud, jeg skal bare kompilere noen greier (noen libraries manglet i Express, og det er fortsatt 500MB+++++) ...

Nero er også i toppen der. Likte Nero 3 eller 4 (eller no), da det var *gasp* et brenneprogram.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Jeg er nok enig med trådstarter.. og det gjelder også programmer som er nevnt, og andre..

Nero, som nevnt.. brukte mye før.. (ikke byttet til noe spesielt siden jeg ikke brenner så mye nå som før.. har vel lagt inn noe CDBurner for XP ? tror jeg det het)

ACDSee har for lenge siden blitt byttet ut med FastStone Image Viewer

Adobe PDF Reader byttet til Foxit Reader

Det er også flere.. men, det blir et lite problem når noen programmer skal "ha alt" og derfor blir veldig tungdrevent.. de blir da byttet ut hos meg, i hvert fall hvis jeg finner gode alternativer som jeg har gjort i de fleste tilfeller..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fint å se at andre irriterer seg over det samme som meg.

får bare håpe at man utøver litt forbrukermakt og vender ryggen til bloatprogrammer og alle programmene som på død og liv skal kunne alt mellom himmel og jord slik at det tar evigheter å starte opp, er stappfullt av sikekrhetshull og er så uoversiktelig at det egentlig ikke gjør noe bra lenger.

Nero er nevnt, her er litt fra siste versjon som nå visstnok tar opp 1,5 Gb på harddisken:

Nero Live is an application to watch TV, record and manage your recordings on your TV screen. It gives you the possibility to enjoy multimedia in your living room.

With Nero ShowTime you can watch your favorite DVD-Video movies, listen to music and turn your computer into a home cinema and all this with excellent picture and sound quality

Nero PhotoSnap lets you edit your favorite photographs. You can make use of a wide range of options to improve their quality.

Nero Vision is the video editing and authoring program that lets you capture your videos from external devices and record them to a variety of popular optical formats including Blu-ray Disc, DVD-Video, AVCHD, VCD, and SVCD. You can create amazing slide shows and cut and edit your own movies with spectacular effects.

With Nero PhotoSnap Viewer you can turn your PC into a photo album.

Nero Live Gadget for Windows Vista® enables you to watch TV right in Windows Vista® Sidebar and smoothly connects to Nero Live integrated in Windows Vista Media Center

Husker tilbake når nero var lite og enkelt og kun brant plater.

Synes ikke man bør kalle nero et brenneprogram lenger, men et mediasenter.

Lenke til kommentar

Det er en unnskyldning for å ta penger for programmet. Det finnes utallige gratisprogrammer som gjør det Nero gjorde for ti år siden like bra eller bedre, så i stedet for å lage et nytt produkt de kan ta betalt for, utvider de det gamle med gressklipper, kaffekoker og fleshlight slik at det ser ut som en god deal på papiret. Bare se på "feature overview", og du ser med en gang at Nero har 100 % flere hvitevarer en konkurrenten :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...