Gå til innhold

formulering av klage til inkassoselskap

TheK

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen litterære genier her som kan hjelpe meg å formulere en klage til et inkassoselskap jeg føler meg svært urettferdig behandlet av? Jeg fikk et inkassobrev, og ringte de for å komme til en enighet. Det gjorde vi i form av at jeg skulle få en nedbetalingsordning på 1000,- i mnd, og de sendte den første fakturaen som jeg betalte. Så i ettekant sender de meg avtalen som jeg skal signere med to vitner, og har lagt på et tungt salær på 5900,- Så jeg ringte de og spurte hvorfor dette salæret var lagt til når vi allerede hadde kommet til en enighet. Til dette svarte hun bare "ja, sånn er det bare, den forrige fakturaen din gikk til forfall." Men vi hadde kommet til enighet på den summen som var ved det forfallet. Dette føles ikke riktig og jeg er mer eller mindre inkompetent når det kommer til formaliteter og klaging, men har svært lite lyst å gi meg i denne saken uten en kamp. Så hvis noen som har litt kunnskap om slik kan legge frem ideer til hva som er viktig å ta med i klagen av f. eks lovparagrafer osv, så setter jeg stor pris på det. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Lurer på om det er noen litterære genier her som kan hjelpe meg å formulere en klage til et inkassoselskap jeg føler meg svært urettferdig behandlet av? Jeg fikk et inkassobrev, og ringte de for å komme til en enighet. Det gjorde vi i form av at jeg skulle få en nedbetalingsordning på 1000,- i mnd, og de sendte den første fakturaen som jeg betalte. Så i ettekant sender de meg avtalen som jeg skal signere med to vitner, og har lagt på et tungt salær på 5900,- Så jeg ringte de og spurte hvorfor dette salæret var lagt til når vi allerede hadde kommet til en enighet. Til dette svarte hun bare "ja, sånn er det bare, den forrige fakturaen din gikk til forfall." Men vi hadde kommet til enighet på den summen som var ved det forfallet. Dette føles ikke riktig og jeg er mer eller mindre inkompetent når det kommer til formaliteter og klaging, men har svært lite lyst å gi meg i denne saken uten en kamp. Så hvis noen som har litt kunnskap om slik kan legge frem ideer til hva som er viktig å ta med i klagen av f. eks lovparagrafer osv, så setter jeg stor pris på det. På forhånd takk!

Når det gjelder inkassoselskaper så har de rett til å legge på salæret uansett om du har inngått en betalingsavtale eller ikke. - Skjønner at dette kan føles urettferdig, f.eks hvis du ringer de og avtaler at du skal betale ved lønning, men dette er etter forfall, så vil allikevel salæret påløpe (uten at du behøver å få ytterligere info, det står at salæret påløper hvis det ikke betales innen forfall i det første brevet)...

Så med mindre du har en krystallklar avtale om at salæret IKKE skal påløpe, så kommer du nok ingen vei .... inkassoselskapene har det altfor godt her i landet desverre ...

Lenke til kommentar

Når det gjelder inkassoselskaper så har de rett til å legge på salæret uansett om du har inngått en betalingsavtale eller ikke. - Skjønner at dette kan føles urettferdig, f.eks hvis du ringer de og avtaler at du skal betale ved lønning, men dette er etter forfall, så vil allikevel salæret påløpe (uten at du behøver å få ytterligere info, det står at salæret påløper hvis det ikke betales innen forfall i det første brevet)...

Så med mindre du har en krystallklar avtale om at salæret IKKE skal påløpe, så kommer du nok ingen vei .... inkassoselskapene har det altfor godt her i landet desverre ...

Takk for svar!

Vi ble enig per telefon men de har sendt en avtale som innholder et salær som ikke ble nevnt i samtalen.

Her er meldingen jeg sendte de i etterkant:

Hei! Fikk brev om nedbetalingsordning idag og er overrasket over at dere har lagt på tungt salær til tross for enighet vi kom frem på per telefon. Den opprinnelige fakturaen hadde forfall 10.05.2009, men jeg ringte og fikk utsettelse til 16.05.2009. Den 12.05.2009 ringte jeg opp igjen og vi ble enig om en nedbetalingsplan på 1000,- per måned. Den første fakturaen i denne ordningen ble motatt og betalt 19.05.2009. Idag, 23.05.2009 mottok jeg avtalen og ser at det er påført tungt salær på 5900,- I og med at jeg fikk utsettelse på forfallsdatoen på opprinnelige fakturaen og vi ble enig om en avtale som jeg har overholdt ber jeg om at dere sletter dette salæret og sender avtalen på nytt. På forhånd takk!

Det skal og sies at det tunge salæret ikke ble nevnt da vi kom til enighet per telefon, og at det da var snakk om beløpet på den opprinnelige fakturaen. Er riktig nok ikke krystallklart, men allikevel klandreverdig imo. Har jeg leverage på å klage her da?

Endret av TheK
Lenke til kommentar

Du kan alltids prøve med henvisning til avtalen, men salær påløper "automatisk" et visst antall dager etter opprinnelig forfall uansett om det er inngått nedbetalingsavtale eller ikke, så med mindre du har en uttrykkelig avtale om at dette ikke skal skje er jeg redd du sliter litt ...

Det er en grunn til at inkassobransjen er en av norges mest lønnsomme bransjer. - Klarer du ikke betale er det om å gjøre å få lagt på gjelda mest mulig fortest mulig slik at du ikke skal kunne komme deg ut av klisteret virker det som ... :roll:

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at inkassobransjen er en av norges mest lønnsomme bransjer. - Klarer du ikke betale er det om å gjøre å få lagt på gjelda mest mulig fortest mulig slik at du ikke skal kunne komme deg ut av klisteret virker det som ... :roll:

Veldig så inkassobyråene skal være de store stygge ulvenen her.

På generelt grunnlag, uten henvisning til TS, så er det som regel forbrukeren som lever over evne eller som mangler viljen til å gjøre opp for seg.

Mao. saken er selvforskyldt.

Finner det helt naturlig at når en skyldner ikke møter sine forpliktelser skal imøtesees med tunge virkemidler, da å gjøre opp for seg er en klar forutsetning for samfunnet vi lever i.

De aller fleste kreditorer vil heller ikke sende saken til inkasso enn så lenge betaler har vilje om ikke evne til å betale.

@TS: Om tilbakebetalingsplanen du fikk med inkassobyrået kun gjaldt pengene du først skyldte så burde du forstått at det ville tilfalle et ytterliggere gebyr, da byrået må jo ha inntekt dem og.

Men ser jo at det ikke er det første man tenker på, særlig om det er første gang man er i kontakt med bransjen.

Derimot om nedbetalingsplanen du inngikk også omfatter "servicegebyr" etter at inkassoselskapet tok saken så bør du jo ringe dem og fortelle at beløpet aldri har blitt nevnt før avtalen ble inngått og at det dermed ikke er noe du vil betale.

:)

Lenke til kommentar
Veldig så inkassobyråene skal være de store stygge ulvenen her.

På generelt grunnlag, uten henvisning til TS, så er det som regel forbrukeren som lever over evne eller som mangler viljen til å gjøre opp for seg.

Mao. saken er selvforskyldt.

Selvsagt er sdaken selvforskyldt, men jeg tror nok den generelle rettsoppfatningen blant folk flest er slik at hvis du inngår en avtale med noen om å betale ned og overholder denne vil det være rimelig at det ikke tilkommer ytterligere kostnader utover evt normal renteberegning ...

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...