Gå til innhold

Hvis religioner ikke eksisterte ...

Anbefalte innlegg

Fikk en interessant tankegang ved frokostbordet i dag.

Hvordan hadde verden blitt om religioner ikke eksisterte? Kunne vi ønske det eller har vi det like greit i dag?

Hvis det var tilfellet, hadde man ikke hatt Guder å tro på, ingen retningslinjer å forholde seg til og regler å følge.

Jeg tror livet hadde blitt litt bedre. Når religion ikke finnes, betyr det mye mindre antall med fanatister og grupper. Andre typer klaner og sekter hadde sikkert blomstret men det avhenger av hvert sitt land lover og regler. Diskriminering og liknende saker hadde det kanskje blitt mindre av.

Når man ikke har annet å tro på, vil man helst tro på seg selv og gå den veien man vil.

Vil gjerne høre deres synspunkter om denne saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men vil gå den veien man vil gå ja, men ikke slik de fleste kristenmenn tror, med tilhørende anarki, drap, vold og voldtekter. Norge i dag viser jo med all tydelighet hvor sekularisme bringer oss hen og glem at dette kun har noe med leve standaren å gjøre, for det som virkelig har noe å si er kunnskapen vi bestitter og utdannelse. Kunnskap og viten går IKKE hånd i hånd med religiøst vissvass, dette vet vi.

Opp til våre dager hadde vi vel trodd på et eller annet tror jeg hvis vi ikke hadde hatt vitenskap med dens viten og kunnskap å støtte oss til. I religion blir jo ikke kunnskap og viten satt stor pris på, for allerede mens de forfattet bibelen visste de at kunnskap er en farlig fiende, hvorfor skulle de ellers skrive at de enfoldige skulle arve jorden og at kunnsap tilhører gud?

Har også tenkt i de baner du skriver her og kommet frem til at noe hadde noen helt sikkert trodd på for noen trenger mer vissvass å tro på enn andre. Vi har hatt religion her på jorden i en eller annen form ihvertfall i 80 000 år (hulemalerier i Tanzania) men etterhvert som vi bytter ut overtro med viten så trengs ikke religion som forklaring lenger og slik jeg ser det vil all religion en eller annen gang i fremtiden. alt etter hvor mye vi faktisk utvikler oss og bruker kunnskapen vi har tilegnet oss såklart, bli borte eller noe for de som er spesielt interiserte..... Det er snart ikke stue rent å si at du tror på en gud lenger nettopp fordi vi faktisk har debunket det meste av det som hevdes i de gamle skriftene og derfor syntes vi det er rart at noen fremdeles bruker disse gamle skriftene som noen sannhet...

Så nei, helt kvitt religion blir vi nok ikke, men sågodt som vil jeg tro.... Med mindre en eller annen religiøs figur finner ut at det er kunnskap som er fienden og forsøker å ødelegge/sensurere den slik vi har sett både i USA og i den islamske verden i det siste ti året..... Men hvor lenge de klarer det skal være usagt, for vitenskapelige bevis står nettopp fordi de er bevist og ikke påstått og da hjelper det jo ikke at ingen tror på det, det er og blir like sant for det... :)

Lenke til kommentar

Selv om jeg skulle ønske at det ikke fantes slike religioner som det gjør i dag innser jeg at de har en hvis betydning for menneskehetens overlevelsesevne opp igjennom historien.

Det er vel få eller ingen sivilisasjoner som har overlevd til i dag som har vært fri for religion (eller imperialistiske kulter og ideologier som har fungert på samme måte, ).

Når det gjelder overtro så har også andre dyr denne egenskapen (eller veldig tilsvarende) og det henger nok veldig tett sammen med, på mangel av et bedre ord, assosiert læring (f eks spiser du en ting og blir dårlig vil kroppen automatisk skape motreaksjonen så du ikke finner det tiltrekkende igjen).

Mener å huske å ha lest at det er en del data som støtter ideen om at dyr med større kapasitet til "overtro" / "assosiert læring" har en mye større overlevelsesevne.

Så etter min mening så er det en reell sjanse for at vi hadde blitt utryddet for lenge siden om vi hadde vært uten religion/overtro/imperialistiske kulter.

Men samtidig vil jeg påstå at vi hadde kommet mye bedre ut av det om religionen ikke hadde vært så ekstrem, spesielt i middelalderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...