Takkformeg Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Jeg var trøtt når jeg skrev det Mente seff at rallybiler kjører uten dump. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det går faktisk an å kjøpe kit som gjør at du får "dump-lyd" fra sugemotor Her har du et eksempel. Own a Non-Turbo and want the BOV Swoosh Sound? Want others to hear the sound or TURBO spooling up without spending thousands on a turbo system?? Then get this easy to install BOV/Turbo Horn that will give you the pretige of a turbocharged car without the $$$. :!: Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Da kjøper jeg heller en megafon og lager lyden selv Makan til teite greier Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 .. og man topper selvsagt det hele med å sette noe sånt i en diesel-motor Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Der er det jo somregel en liten turbo Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Der er det jo somregel en liten turbo På nye, ja. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Deffor jeg sa -->>Somregel<<-- Lenke til kommentar
rublings Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Det går faktisk an å montere dump på dieselbiler. Jeg mener det bare var noe tull, effekten sank visst veldig, husker dog ikke hvordan man gjorde det. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Når begynte vi å måle trykk i kilogram? Kilogram er vel einheita for masse sist eg sjekka. Eller er det noko eg ikkje har fått med meg her? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Dieselbiler har jo resirkventil, som kjører ladelufta inn foran turboen igjen, så er jo klart effekten forsvinner hvis man bytter ut den med en dump som bare DUMPer lufta ut i intet Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Når begynte vi å måle trykk i kilogram? Kilogram er vel einheita for masse sist eg sjekka. Eller er det noko eg ikkje har fått med meg her? Kg/dm3 og Bar er akkurat det samme om jeg ikke husker feil fra prosesslinja på skolen. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Kg/dm3 og Bar er akkurat det samme om jeg ikke husker feil fra prosesslinja på skolen. Korrekt Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Kg/dm3 og Bar er akkurat det samme om jeg ikke husker feil fra prosesslinja på skolen. Korrekt !Korrekt. "I gamle dager" var 1 bar == 1kg/cm² I dag er én bar definert som 100kPa. 1 Pa er 1N/m² Én Newton er standard Ga på 9,81m/s² Basert på ovenstående "En kilo" eller gammel definisjon "Én bar" vil følgelig være 103250Pa (~103kPa) Følgelig er "2kg ladetrykk" som er en "forkortet" overføring fra gammelt av "kg/cm²" i dagens standardiserte verdi tilsvarende 206,5kPa. Les mer her [Edit]Definisjonsleif[/Edit] Endret 1. juli 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Oi lol jeg sa kg/dm3 lol satt å tenkte kubikk her mente jo selvfølgelig cm2 =) 2 bar høres jo uansett litt vel vilt ut Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) 2 bar høres jo uansett litt vel vilt ut Mnjaa.. Ikke på "blodtrimmede" mindre motorer. Kjenner en med motorsykkel som lader 3,25 bar. "Lavtrykksturbo" som Volvo innførte på 940'n i "hine hårde dager" ladet vel med 0,7-0,9 bar. En "ordentlig" turbo ladet gjerne 1,2-1,5 bar. Videre er det ofte høyere ladetrykk på "normale" dieselmotorer i forhold til "normale" bensinmotorer. Jeg er maskinist på båt. Våre motorer (172 liters rekkeåtter Caterpillar på 3.000hk og 21.500nm) lader med 2,11 bar på 100%. Hispano Suiza leverte en motor til oljeriggene som skulle være liten/plassbesparende men kraftig. Dette for å konkurrere med gassturbiner som er svært lite effektive mhp hk/forbruk. Uansett, det var en v16 dieselmotor, ikke særlig større enn den ville fått plass i en vanlig lastebil. Den gikk med 6.000 omdreininger, leverte 20.000hk og ladet med 5,5bar. Den hadde 4 turboer.. (Normalt turtall på en motor av slik størrelse ville vært max 1.500 omdr.) Vel, motoren ble ikke noen suksess. Den brukte nesten like mye som gassturbinene, var egentlig større og hadde en lei tendens til å eksplodere i tide og utide. En kollega av meg jobbet med slike, og fortalte om en som eksploderte. Den løsnet fullstendig fra festene "bedframe" og fløy 5m gjennom luften og landet oppå en annen motor.. [Edit]La til normalturtall for større motorer[/Edit] Endret 2. juli 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 2 bar høres jo uansett litt vel vilt ut Mnjaa.. Ikke på "blodtrimmede" mindre motorer. Kjenner en med motorsykkel som lader 3,25 bar. "Lavtrykksturbo" som Volvo innførte på 940'n i "hine hårde dager" ladet vel med 0,7-0,9 bar. En "ordentlig" turbo ladet gjerne 1,2-1,5 bar. "Lavtrykksturboen" fra Volvo lada 0,35bar. "Høytrykksturboen" lada 0,65 Lenke til kommentar
thamule Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Dieselbiler har jo resirkventil, som kjører ladelufta inn foran turboen igjen, så er jo klart effekten forsvinner hvis man bytter ut den med en dump som bare DUMPer lufta ut i intet Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Når begynte vi å måle trykk i kilogram? Kilogram er vel einheita for masse sist eg sjekka. Eller er det noko eg ikkje har fått med meg her? Kg/dm3 og Bar er akkurat det samme om jeg ikke husker feil fra prosesslinja på skolen. Då var det nettopp noke eg ikkje hadde fått med meg her Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 2 bar høres jo uansett litt vel vilt ut Mnjaa.. Ikke på "blodtrimmede" mindre motorer. Kjenner en med motorsykkel som lader 3,25 bar. "Lavtrykksturbo" som Volvo innførte på 940'n i "hine hårde dager" ladet vel med 0,7-0,9 bar. En "ordentlig" turbo ladet gjerne 1,2-1,5 bar. Videre er det ofte høyere ladetrykk på "normale" dieselmotorer i forhold til "normale" bensinmotorer. Jeg er maskinist på båt. Våre motorer (172 liters rekkeåtter Caterpillar på 3.000hk og 21.500nm) lader med 2,11 bar på 100%. Hispano Suiza leverte en motor til oljeriggene som skulle være liten/plassbesparende men kraftig. Dette for å konkurrere med gassturbiner som er svært lite effektive mhp hk/forbruk. Uansett, det var en v16 dieselmotor, ikke særlig større enn den ville fått plass i en vanlig lastebil. Den gikk med 6.000 omdreininger, leverte 20.000hk og ladet med 5,5bar. Den hadde 4 turboer.. (Normalt turtall på en motor av slik størrelse ville vært max 1.500 omdr.) Vel, motoren ble ikke noen suksess. Den brukte nesten like mye som gassturbinene, var egentlig større og hadde en lei tendens til å eksplodere i tide og utide. En kollega av meg jobbet med slike, og fortalte om en som eksploderte. Den løsnet fullstendig fra festene "bedframe" og fløy 5m gjennom luften og landet oppå en annen motor.. [Edit]La til normalturtall for større motorer[/Edit] Nå vet ikke jeg sammenhengen mellom en båt med gigamotor og en vanlig gatebil med relativt standard motor da. 2 bar er typisk seriøst shina motor.. Forsterka veiv, råde, stempel, topp... alt... Jeg mente rett og slett vilt for "you'r average joe" Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Da kjøper jeg heller en megafon og lager lyden selv Makan til teite greier Eller en slik : http://www.saber-edv.com/ :!: Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) "Dieselbiler har jo resirkventil, som kjører ladelufta inn foran turboen igjen, så er jo klart effekten forsvinner hvis man bytter ut den med en dump som bare DUMPer lufta ut i intet" Bensinbiler med turbo har også resirkventil, der dumpes det tilbake til luftfilteret. Hvis man da setter på et åpent filter vil man høre dumpe lyden greit Endret 4. juli 2009 av tempozzz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå