Responsive Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Som emne tittelen sier, hva er det som lager "pssh" lyden når en bil girer? Ikke alle som gjør dette, men. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er en popoffventil som slipper ut turbotrykket. Denne finner du kun på enkelte biler med turbo. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Det er førern som sier det ut vinduet. Neida. Når gasspjeldet lukker seg så går overflødig turbotrykk ut dumpventilen, istede for at lufta snur, og går igjennom turboen igjen, og ut luftfiltere. Viss lufta snur vil du bremse turboen kraftig ned, og du vil oppleve turbolag. Det er at turboen bruker tid på å spole opp på nytt igjen når du gir gass etter du har gira. Det er ikke bra hverken turbo eller kjøreegenskaper. Endret 23. juni 2009 av Henrikenn Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er en popoffventil som slipper ut turbotrykket. Denne finner du kun på enkelte biler med turbo. Nei, det er ikke en "popoff". Popoffventilen er beregnet til å begrense ladetrykk på konkurransebiler f.eks. Det er en dumpventil som lager lyden, en ventil som åpner seg når gass-spjeldet blir lukket slik at ladetrykket ikke blir presset tilbake igjennom turboen igjen. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har også vært borti biler som har en merkbar lyd fra AC-kompressoren også, spesielt ved raske turtallsendringer. Høres på ingen måte ut som en dumpventil, men det er også en type "psssj" lyd Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har også vært borti biler som har en merkbar lyd fra AC-kompressoren også, spesielt ved raske turtallsendringer. Høres på ingen måte ut som en dumpventil, men det er også en type "psssj" lyd Selvfølgelig. De har jo ventiler som slipper ut overtrykk de og. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er førern som sier det ut vinduet. Neida. Når gasspjeldet lukker seg så går overflødig turbotrykk ut dumpventilen, istede for at lufta snur, og går igjennom turboen igjen, og ut luftfiltere. Viss lufta snur vil du bremse turboen kraftig ned, og du vil oppleve turbolag. Det er at turboen bruker tid på å spole opp på nytt igjen når du gir gass etter du har gira. Det er ikke bra hverken turbo eller kjøreegenskaper. vis meg der det er dokumentert merkbar endring i levetid på turbo pga at det ikke er brukt dumpventil? Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Temperatur,dårlig smøring, lekkasjer som forårsaker for høyt trykk på turbo osv er det jeg har sett drepe turboer. Skal man holde oppe trykket heter det anti-lag! ikke en svett dump Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er førern som sier det ut vinduet. Neida. Når gasspjeldet lukker seg så går overflødig turbotrykk ut dumpventilen, istede for at lufta snur, og går igjennom turboen igjen, og ut luftfiltere. Viss lufta snur vil du bremse turboen kraftig ned, og du vil oppleve turbolag. Det er at turboen bruker tid på å spole opp på nytt igjen når du gir gass etter du har gira. Det er ikke bra hverken turbo eller kjøreegenskaper. vis meg der det er dokumentert merkbar endring i levetid på turbo pga at det ikke er brukt dumpventil? Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Temperatur,dårlig smøring, lekkasjer som forårsaker for høyt trykk på turbo osv er det jeg har sett drepe turboer. Skal man holde oppe trykket heter det anti-lag! ikke en svett dump Ok. Har sett selv en kompis sin turbo da han kjørte uten dump. 2 stk blader på kompressor delen var knekt Det er vel kanskje smøringa det Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) hvor mye lada han da og hvor langt hadde turboen gått? og hvilken turbo? og er EN rasa turbo beviset ditt på at det har så sykt mye å si om man kjører med eller uten? eller mao at dump er det som avgjør om turboen raser eller ikke? kompisen min kjørte uten dump og mista blader også, manifolden hans begynte å gå i oppløsning fra innsiden Endret 23. juni 2009 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
Responsive Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Takk for svar Etter å ha skumlest så er det turboen som lager lyden altså! Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Ikke selve turboen men dumpventilen Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Wastegate begrenser ladetrykket ved å slippe eksosen forbi turboen og rett ut i eksosen. Dumpventilen slipper ut lufta som ikke kommer noen vei når gass spjeldet lukkes. Noen dumpventiler åpner bare og slipper fra seg et foosh, mens andre har stempel som hopper og hull som lager lyd så det blir mer fytytytyy e.l Rallybiler kjører ikke med dump, så der er piff lyden resultat av ladeluft som slår tilbake og bremser skovlene slik at det dannes lyd. EDIT: Rallybiler kjører med turbo, men ikke dump (var trøtt i går jeg) (Turbobil er gøy ) Endret 24. juni 2009 av TMK9B Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Rallybiler kjører ikke med turbo, så der er piff lyden resultat av ladeluft som slår tilbake og bremser skovlene slik at det dannes lyd. ?? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 har aldri hørt noe piff lyd på rallybiler , er vel mer kvitring Sierra cossie med antilag og kvitring Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Rallybiler kjører ikke med turbo, så der er piff lyden resultat av ladeluft som slår tilbake og bremser skovlene slik at det dannes lyd. Noe jeg ikke har fått med meg? :hmmm: Hva er denne ladelufta du nevner da? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 han mente dump, gidd å bruke tid på å misforstå med vilje Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 My bad Så nå at jeg hadde misforstått når jeg leste, så takk for rettelsen Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 hehe sorry trodde du pirka med vilje, regner med at de fleste som vet hva en WG er også vet at de bruker turbo på rallybiler Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Åja, neida Har ikke fulgt så mye med på rally siden andre ting er høyere prioritert, også har jeg jo fått med meg spetakkelet rundt Formel 1, så tenkte muligens det var satt (enda) strengere regler også i WRC Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 sikta til han som gav en avhandling på wg og gass-spjeld som jeg regna med at bare surra med orda, nok ot nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå