Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål ang. sub/forsterker/spiller

Anbefalte innlegg

Har ikke så veldig mye peiling på bilstereo osv, men jeg har bare noen spørsmål:

1. Hva er best av en monoblokk forsterker og en 2-kanals forsterker eller en 4-kanals forskerker? Og hva er evt forskjellen?

2. Er det mulig å koble 2 subwoofere til en monoblokk? (Tenker på dobbel sub i en kasse)

3. Hva mener man med 8 ohm 400w og 4ohm 800w osv osv?

4. Hva er det som er den store forskjellen mellom spillere som koster 1000 kr og de som koster 5000? Jeg sammenlignet den dyreste (17.000 kr) og den billigste (1300 kr) spillerne fra pioneer, og det var ikke så mye forskjell jeg så.

5. Er det mulig å få et relativt bra anlegg med sub, diskant/mid-tone/forsker og spiller til 5000 kr? da mener jeg sånn at det dunker i ryggen når man spiller, uten skurr/støy :p Hvis ikke, hvor mye må jeg opp i da isåfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Monoblokker er beregnet på sub-driving. En 2-kanaler kan brokoples i mono slik at den fungere likt med en monoblokk, men den kan også brukes som en stereoforsterker. En 4-kanaler er det samme som en 2-kanaler ganger 2.

2. ja, ingen problem. bare at man må passe på impendansen

3. ohm er målt motstand. vanlig er 4 for bilstereo, effekten vil øke på en forsterker når du senker ohm. Lang forklaring på en komplisert sak, men ikke mye du trenger å tenke på i første omgang.

4. Den er neppe så synlig på displayet, men den er ENORM. Lydkvalitet, utganger (kvalitet og antall), muligheter for styringsenheter. You name it, det er et hav av forskjell.

5. Er du villig til å kjøpe brukt så er det mulig å få et flott anlegg for den prisen. nærmere det dobbelte i pris for et tilsvarende nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...