Gå til innhold

Må jeg kjøpe nytt os?!

Anbefalte innlegg

Hei, tenker å oppgradere HK, CPU, RAM og GPU på en 3-4 år gammel pc. Trenger jeg da å kjøpe nytt OS? Har XP på pc'en, men vil jo gjerne beholde det.

Kan jeg bare stappe i ny maskinvare og så virker pcen uten å gjøre noe med hardisken eller det gamle OS'et?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, tenker å oppgradere HK, CPU, RAM og GPU på en 3-4 år gammel pc. Trenger jeg da å kjøpe nytt OS? Har XP på pc'en, men vil jo gjerne beholde det.

Kan jeg bare stappe i ny maskinvare og så virker pcen uten å gjøre noe med hardisken eller det gamle OS'et?

Vel du kan bytte ut all hardware utenom hovedkortet uten å trenge en reinstall, men om du bytter ut hovedkortet så er det som regel nødvendig å reinstallere. Dvs. det kommer litt ann på hva du bytter til i forhold til hva du hadde, men om de ike ihvertfall er basert på samme chipset så må du enten reinstallere eller ihvertfall reparere hele operativsysteminstallasjonen. Det er definitivt best med en reinstall for å unngå problemer når du bytter hovedkort.

Så, om du har XP CDen så er det jo enkelt - bare reinstaller.

Om du ikke har XP CDen så har du jo fremdeles en gyldig nøkkel installert, og da er det i grunn bare å få fatt i en XP cd med samme "versjon" (altså om du har XP home så kan du ikke bruke en XP pro CD utne å få besjed om ugydig nøkkel). Det bør nok også være samme språk. CDen kan du enten finne ved å lete litt på piratebay, eller muligens snakke med din leverandør og høre om de evt. kan sende deg en (usikker på hvordan det fungerer da jeg aldri har gjort det). Nøkkelen din på din allerede installerte maskin kan du hente ut via diverse programmer, eksempelvis:

http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

(bare googlet meg rask frem til et eksempel her, det finnes mange av disse)

Når du installerer på nytt med din gamle nøkkel så vil jo den da være en lovlig gyldig installasjon og fungere normalt med alle updates osv. Nå er det vel teknisk sett fremdeles ulovlig å laste ned en XP cd selv om du har gydlig lisens for programmet, men personlig hadde jeg ikke fått noen dårlig samvittighet for det om det var enkleste måte å få fatt i CDen på.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...