Gå til innhold

Skal kjøpe ny HTPC, tips og råd om div. ønskes

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en HTPC om få dager nå, har satt opp en handlekurv. Noen som har noe å si om den? Skal kjøpe 2 stk stille Mist-vifter for å bytte ut viftene i Antec-kabinettet, har erfaringer fra de viftene fra mitt P182, og de bråker litt for mye for min smak.

HTPCen skal brukes til å se film, mest mkv-rips og divx, og spille musikk. Skal også gå ann å se blu-ray filmer på den. Blir brukt en 37" fullHD-tv og et Logitech Z-5500 som kjører digital lyd inn og kan dekode dts. Hvordan blir det da med blu-ray filmer og de rare hd-formatene?

Vurderer å prøve å sette opp Mediaportal, lest litt rundt om det, og det ser veldig bra ut. Lest en guide om det på AVS-forum. Noen som har erfaringer med sånne programmer, kanskje anbefalinger/råd å komme med?

Tar imot alt av tips om bygging oppsett av HTPC som jeg kan få, og takker for svar på forhånd.

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tittet både på Intel og AMD, og funnet ut at det beste brikkesettet for htpc er Nvidia sitt 9400. Litt mer fraspark i Intel sine CPUer også. Hører gjerne på anbefalinger, men du må da overbevise meg litt mer. Gi meg en begrunnelse på hvorfor jeg skal velge AMD/AMD i stedet for Intel/Nvidia.

Lenke til kommentar

Vell ...

... Tester viser at AMD 780 og AMD 790GX chipsett er de beste valgene for HTPC.

Jeg må da innrømme at det er måneder siden jeg har lest noen tester av HD 780G hovedkortene, og GeForce 9400 er nokså nytt hovedkort.

... GeForce 9400 er muligens kraftigere enn HD 3200 som er i 780G. Dette er dog ytelse i spill, og har lite med dens egenslap å spille av filmer i HD format. nVidia har også fått kraftig misstanke om juksing i benchmark tester. Det vil i så tilfelle ikke være den første gangen, ei heller fra ATI sin side for den slags skyld. Til forsvar har 780G vært ute så pass lenge og tester har vist hva den står god for.

... Nvidia PureVideo, program som skal avlaste CPU er heller ikke gratis. AMD/ATI sitt svar AVIVO er derimot gratis.

... Intel sine CPUer er generelt bedre enn AMD. Dette gjelder dog ikke for alle prosessorer, du kan ikke bare plukke opp en Intel prosessor og tro den slår alle AMD prosessorer ute på markedet.

Lenke til kommentar

Har lest rundt om kring og både på anandtech og AVSforum er det 9400 som blir anbefalt som HTPC-brikkesett og det hovedkortet som blir anbefalt. Begynte å se på 780g brikkesettet, men ser at det blir frakjørt på det meste av 9400. E5200 prosessoren til Intel er også en veldig god ytelse/pris cpu. Sett en del på 45watts CPUene til AMD, de er kjørlige, men de yter ganske mye dårligere enn f.eks E5200. Tror jeg har bestemt meg, men bra jeg får innspill.

Enn resten av oppsettet, noe å utsette?

Lenke til kommentar

XBMC har en del fordeler fremfor Mediaportal:

Out of the box støtter den:

- mkv

- iso dvd formater

- blu-ray iso

- rar filer

- automatisk nedlasting av coverarts og info fra IMDB

- raskere GUI akselerert av openGL

- nye skins blir utviklet til XBMC så portet til Mediaportal

Dette er også mulig å få til i Mediaportal men krever tilleggsprogram/plugins

Ulemper med XBMC:

- Har ikke livetv funksjonalitet

Fordeler med Ubuntu fremfor windows:

- Lettere å tilpasse GUI til å bli leselig i 1080p fra sofaen

- Bedre til å skalere fonter og ikoner

- Gnome DO zoom av ikoner: http://do.davebsd.com/preview.shtml

Lenke til kommentar

Takk for en veldig fin post! :D

Testet XBMC, og da fikk jeg ikke til å velge subs som var innebygd i mkv-filen. Den bare satte på engelsk. Hvordan er det med subs? Noen tips til hva jeg må huske på? Hvordan er XBMC+Win med x264 på skjermkort? Vet ikke, men vil ha win 7 på den HTPCen :p Ellers kan du komme med noen gode argumenter på hvorfor jeg skal gå over til ubuntu(linux)? Har ikke mye peiling, men kan litt, og går it-studier så må vel lære meg mer uansett.

Lenke til kommentar

Bruker selv XBMC på windows 7 og dette funker kjempe bra. XBMC avspilleren avlaster også GPU'en, så det går knirkefritt å spille av tunge hd filmer. Rart at du har problemer med subs, hvis jeg trykker M mens jeg spiller av en film og velger meny knappen helt til venstre så kan jeg velge i hvilken sub jeg vil bruke. Også er det noen flere options for subs i settings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...