Gå til innhold

Den rød-grønne regjeringens løftebrudd: Er du fornøyd med regjeringens arbeid?

44 stemmer

1. 1. Er du fornøyd med den rød-grønne regjeringens arbeid i denne perioden?

• Ja
      12
    • På et par områder
      8
    • Nei
      22
    • Vet ikke/ Ingen formening
      2

Anbefalte innlegg

Dette er de 88 løftebruddene

Se hele listen her!

Kultur

1. KULTURSKOLE: Lovte rimelig plass i kulturskolen til alle: Ulik pris i kommunene.

2. SKRINLAGT: Utrede muligheten for kulturbåt.

Krim

3. POLITIAKSJON: Effektivt, profesjonelt og serviceinnstilt politi, med ressurser til forebyggende arbeid og økt status: Svært omstridt.

4. POLITIAKSJON II: Flere politibetjenter slik at politireformen oppfylles: Svært omstridt.

5. GAMMELT UTSTYR: Sørge for investeringer i utstyr og kjøretøy: Nye biler og våpen, men politiet har gammelt IKT-utstyr.

6. SKRINLAGT: Frister for behandling av straffesaker.

7. SKRINLAGT: Pålegge nettleverandører filter.

Inkluderende arbeidsliv

8. NULLMÅL: Handlingsplaner med måltall for rekruttering av funksjonshemmede og innvandrere til offentlige stillinger: Ikke ny handlingsplan.

Bolig- og sosialpolitikk

9. BYGG: Sette i gang program for bygging av ikke-kommersielle utleieboliger: Ikke innført.

10. HOSPITS: Avvikle bruk av hospits og gi bostedsløse tilbud om varig bolig: Hospits er ikke avviklet.

11. SKRINLAGT: Låneordning med rente- og avdragsutsettelse til kommunene, for bedre tomtepolitikk.

12. SKRINLAGT: Singelmeldingen.

13. FATTIGDOM: Redusere økonomiske forskjeller og avskaffelse fattigdom: Det er fortsatt fattige i Norge, og diskutabelt om forskjellene er redusert. Antall bostedsløse har økt.

Norge som miljønasjon

14. FORURENSING: Begrense utslipp av ikke-nedbrytbare miljøgifter og klimagasser, og begrense luftforurensningen: Utslippene øker, ifølge SFT.

15. UTSLIPPSKUTT: Betydelige deler av Norges klimaforpliktelser fra Kyoto skal tas nasjonalt: CO2-utslipp i Norge har økt, så ikke i rute i forhold til nasjonalt kuttmål i Kyoto-perioden 2008-2012.

16. STRENGERE: Sektorer som er pålagt CO2-avgift skal fortsatt ha denne istedenfor kvoter: Alle sektorer er i kvotesystemet.

17. SMÅKRAFT: Fylkesvise planer for småkraftverk: Ikke alle fylker har planer.

18. FORURENSING II: Nå målet for nitrogenutslipp til vann: Ikke nådd, 38 prosent reduksjon, målet er 50 prosent.

19. FÆRRE ARTER: Stanse tapet av norsk naturmangfold innen 2010, og ny Naturmangfoldlov: Ny lov, men klarer ikke stanse tapet av naturmangfold innen 2010.

20. REGNSKOGTØMMER: Utrede forbud mot import av tropisk tømmer: Utredet, men ikke forbud.

21. LOKALT MILJØ: Gjenreise fagkompetansen i kommunene innen miljøvern: Ikke alle kommuner har miljøvernkonsulenter.

22. VERN: Evaluere vern i forhold til bosetning og næringsutvikling: Ikke gjennomført helhetlig evaluering.

23. HUNDEFARE: Nødvergeparagrafen i viltloven skal presiseres for å gi dyreeiernes rett til å beskytte husdyr og hunder mot angrep: Hunder omfattes ikke av paragrafen.

24. RØDGRØNT SØPPEL: Opprette et eget statsforetak for avfallsforebygging og gjenvinning: Ikke gjort.

25. GIFTREGISTER: Opprette en kjemikaliedatabase: Ikke gjennomført, under utarbeiding.

26. GIFTINFO: Styrke informasjonen om og merking av produkter som inneholder farlige kjemikalier: Samme som over.

Energipolitikk

27. GRØNN BOM: Innføre grønne sertifikater for ny fornybar energi. Dersom ikke, skal andre virkemidler vurderes: Ikke grønne sertifikater, men andre virkemidler.

28. VINDSTILLE: Øke utbyggingen av vindkraft og nasjonal koordinering av vindkraftutbyggingen: Lite utbygging av vindkraft og ingen samlet plan.

29. DYR OLJE: Utvinningsgraden i feltene må økes ved forskning og bruk av CO2-injeksjon: Studie viste lavt potensial og høye kostnader.

30. SKRINLAGT: Vurdere om det skal sendes søknad om at Barentshavet skal gis status som særlig sårbart område.

31.GASSBLØFF: Regjeringen har startet utbyggingen av gasskraft på Kårstø med mål om at rensing innen 2009: Ikke nådd målet.

32. MÅNELANDING: Nye konsesjoner til gasskraft skal basere seg på CO2-fjerning: Mongstad fikk konsesjon til å drive uten rensing. Rensing kommer først senere.

Barn, utdanning og forskning

33. BARNEHAGE: Sikre full barnehagedekning: Ikke 100 prosent.

34. IKKE SÅ BILLIG: Trinn to i makspris: Ikke innført innen 2007.

35. KONTANTSTØTTE: Legge om kontantstøtten: Ikke lagt om.

36. KOMPETANSE: Tiltaksplan for øke antall førskolelære og opprettholde krav om kompetanse blant førskolelærere: Andelen med kompetanse har gått ned.

37. PAPPAPENGER: Selvstendig permisjonsrettigheter til far: Kun noen grupper har fått.

38. HELDAGSSKOLE: Flere undervisningstimer i grunnskolen. Lengden på skoledagen skal trappes opp til 28 undervisningstimer i uken: Trappet opp, men ikke nådd 28 timer.

39.FRAFALL: Styrke samarbeidet mellom ungdomsskole og videregående skole, for å hindre at elever slutter: Flere tiltak, men rundt 30 prosent slutter.

40. KLASSE: Kontaktlærere skal ikke ha ansvar for mer enn 15 elever i skolen: Droppet tallgrensen.

41. SKOLE: Opprettholde en desentralisert skolestruktur: Aldri lagt ned flere små skoler enn nå.

42. LEIRSKOLE: Leirskole skal være gratis: Praktiseres ulikt i kommunene.

43. SFO: Styrke og gjøre rimeligere SFO: Praktiseres ulikt i kommunene.

44. SKRINLAGT: At alle elever som har gjennomført 13 års skolegang får generell studiekompetanse.

45. SLUTTER: Øke andelen som fullfører videregående opplæring: Rundt 30 prosent slutter.

46. KJØPEKRAFT: Øke borteboerstipend: Kun prisjustert stipendet, og ikke hevet borteboerstipendet særskilt.

47. ETTERUTDANNING: Arbeide for finansieringsordning for etter- og videreutdanning: Ikke igangsatt.

48. ALDERSGRENSE: Vurdere å fjerne aldersgrensen for rett til videregående opplæring: Ikke fjernet, kun utvidet.

49. HØYERE UTDANNING: Legge til rette for uavhengig og god undervisning ved universiteter og høyskoler: Ifølge SSB har utdanning og forskning tapt under den rødgrønne regjeringen.

50. SYSTEM: Utvikle bedre finansieringssystem for å fremme desentralisert høyere utdanning: Ikke gjennomført, men varslet.

51. KVALITETSREFORMEN: Realisere kvalitetsreformens mål: Ikke alle mål nådd.

52. FATTIGE STUDENTER: Sikre studiefinansiering som gjør det mulig å studere på heltid: Kun prisjustert.

53. FORSKNINGSMÅL: Heve forskningsinnsatsen slik at Norge ligger på 3 prosent av BNP: Ikke nådd.

Samferdsel

54. DRIVSTOFF: Redusere priser gjennom fraktutjevningsordningen: Ikke gjeninnført.

55. RABATT: Ungdomskort med 50 prosent kollektivrabatt. Ikke innført.

56. VINTERSTOPP: Opprettholde Hurtigrutens transporttilbud hele året: Ikke like godt tilbud om vinteren.

57. SMALBÅND: Høyhastighets bredbånd til alle innen utgangen av 2007: Nådde ikke målet innen 2007, og hastigheten er omdiskutert.

Internasjonal politikk

58. INGEN SCHENGEN-GJENNOMGANG: Regjeringen lovte en samlet gjennomgang av Schengen-avtalen.

59. BISTAND: Lovte 1 prosent av BNI til bistand, deretter opptrapping i denne perioden. Løftet om opptrapping er brutt.

Næringspolitikk

60. NÆRINGSKONTOR: Servicekontorer for næringslivet skulle opprettes i hele landet. Men fortsatt svært varierende tilbud.

61. INGEN TRANSPORTSTØTTE: Skulle vurdere å øke den regionale transportstøtteordningen - den er i stedet avskaffet.

62. NY REDERISKATT: Bryter med punktet om å videreføre eksisterende ordninger for norske rederier og sjøfolk.

63. GASSFERGER: Skulle erstatte riksvegferger med gassferger, men ingen nye gassferger på vannet som følge av regjeringens politikk. Stilt krav om gass ved fem nye konsesjoner.

64. MERKEVARER: Innføre sertifiseringsordning for bedrifter som ønsker å markedsføre seg som en del av den norske merkevaren. Ikke på plass.

65. PROFESJONELT EIERSKAP:

Håndteringen av Aker-bråket kan neppe kalles profesjonell.

66. NY ERVERVSLOV: Sentralt løfte i valgkampen, da Union-nedleggelsen dominerte. Er vraket.

67. INDUSTRIKRAFT: Lovet eget kraftregime for industrien, men har slitt med å finne løsninger industrien og LO kan godta.

Fiskeri- og landbrukspolitikk

68. REKRUTTERINGSKVOTER:

Har ikke opprettet slike kvoter, men andre tiltak for å få ungdom inn i fiskerinæringen har kommet.

69.DISTRIKTSKVOTEORDNING: Skulle forsterkes og brukes mer aktivt, men er forkastet.

70. MERKEORDNING FOR FISK: Etablere et offisielt system for kvalitetsmerking. Ikke gjort.

71. FÔRKVOTER: I oppdrettslaksbransjen: Forkastet.

72. WTO: Lovte totalgjennomgang av WTO-forhandlingenes konsekvenser for norsk landbrukspolitikk. Ikke gjennomført.

73. ØKO-MAT: Målet var andel på 15 prosent økologisk matproduksjon og forbruk i 2015. Er ikke i rute mot målet.

74. MER TIL MATTILSYNET: Mattilsynet skulle i større grad finansieres av det offentlige - men andelen er økt med fattige én prosent i perioden.

Lokal- og regionalpolitikk

75. REKRUTTERE POLITIKERE: Gjøre det lettere for personer med omsorgsansvar og/eller funksjonshemning å påta seg politiske verv. Har kun informert kommunene om pliktene de allerede hadde.

76. KOMMUNEØKONOMI: Lovte forpliktende flerårig opptrappingsplan for å rette opp den økonomiske ubalansen. Men la frem uforpliktede plan - og driftsresultatet i kommunene var rekordsvakt i 2008.

77. NYE REGIONER: Skulle etablere nye og større regioner fra 2010. Droppet nye regioner.

Helse og omsorg

78. BEHANDLE FLERE, KORTE VENTETIDER: Ventetidene ved sykehusene økte fra 2006 til 2008. Antall i behandlingskø vokste med over 30 000 fra 2006 til utgangen av 2008.

79. FRIVILLIGE SYKEHUS: Skulle sikres gode vilkår, men disse sykehusene sliter fortsatt med en udekket pensjonsregning.

80. REHABILITERING: Lovte rehabilitering til alle som trenger det, men ventelistene har blitt lengre.

81. EGENANDELER: Skulle reduseres, men har økt i takt med prisstigningen.

82. TANNHELSE: Skulle starte arbeidet med en offentlig tannhelsereform, men kun museskritt er tatt. Ap og SV lover fortgang - i neste periode.

83. LEGER: Lovet en nasjonal standard for legetjeneste i sykehjem. Ikke innført.

84. RUS: Regjeringen lovte raskere hjelp til rusavhengige. Ventetidene ved rustilbud har økt.

Fornyingspolitikk

85. ANBUD: Heve terskelverdien for anbudskonkurranser ved offentlige innkjøp opp mot EU-nivå. Droppet.

Innvandring og integrering

86. ULOVLIG: Sikre bedre kontroll med utlendinger som er ulovlig i Norge. Resultat: Støtte til to forskningsprosjekter.

87. FLYKTNINGER: Skulle øke kvoten med FN-flyktninger til 1500. Stoppet på 1200.

88. INTERVJU: Skulle utvide ordningen med å innkalle søkere med innvandrerbakgrunn til intervju i statsforvaltningen til å gjelde alle virksomheter som er eid av staten, men ikke pålegg - kun oppfordring.

Regnskapets time er kommet, er du fornøyd med arbeidet den rød grønne regjeringen har gjort?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja. Definitivt fornøyd.

Og jeg synes det er synd du legger opp til en slik "undersøkelse", der du aktivt prøver å påvirke resultatet i negativ retning.

Mener du virkelig at en annen regjering ville gjort det fryktelig mye bedre?

Kom ned på jorda, menneske. Det er slikt politikere gjør, "bryter løfter" for at du skal kunne rope og skrike om "løftebrudd". Prøv å se nyanser, ikke bare svart og hvitt.

Lenke til kommentar
Ja. Definitivt fornøyd.

Og jeg synes det er synd du legger opp til en slik "undersøkelse", der du aktivt prøver å påvirke resultatet i negativ retning.

Kom ned på jorda, menneske. Det er slikt politikere gjør, "bryter løfter" for at du skal kunne rope og skrike om "løftebrudd". Prøv å se nyanser, ikke bare svart og hvitt.

1) Fint for deg.

2) Av og til gjør det vondt å se sannheten. Hadde et borgerlig parti sittet i regjering, ville en eller annen med tilbøylighet for den andre enden av skalaen laget en lignende liste.

3) Selvsagt kunne en annen regjering ha gjort noe bedre. Både fra mitt ståsted, og Feltherre sitt ståsted. Vi er alle forskjellige mennesker, med forskjellige meninger, verdier og ståsteder. Jeg står ikke på samme sted som Feltherre, men er likefult ikke fornøyd med dagens regjering.

4) Kom deg ned på jorden selv. Vi er alle forskjellige. Jeg drister meg til å si at "verden er subjektiv", tygg på den, før du skriker om at ting er svart/hvitt. Du gikk nettop i fellen selv. Du så ikke nyansene :)

Lenke til kommentar
Hadde et borgerlig parti sittet i regjering, ville en eller annen med tilbøylighet for den andre enden av skalaen laget en lignende liste.

Det var egentlig akkurat poenget mitt. Derfor synes jeg dette var litt i overkant tåpelig.

Det er mulig jeg hisset meg opp litt og ikke alt jeg trøkte ned her ble like fornuftig, det beklager jeg :p

Men ja, jeg synes det blir litt smålig å lage slike lister, og rope ut om "løftebrudd".

Slike lister er nesten uten unntak full av feil og noe jeg velger å kalle kreativitet, i mangel av noe bedre å kalle det.. det nærmeste blir vel å kalle det feil.

Det mener jeg, og det har ingenting med hvem jeg stemmer på ;)

Et veldig kjapt eksempel på hva jeg snakker om:

20. REGNSKOGTØMMER: Utrede forbud mot import av tropisk tømmer: Utredet, men ikke forbud.

..og løftebruddet er? Har de lovt å utrede forbud, så har de jo tydeligvis gjort det?

Ikke at jeg kjenner til den konkrete saken, jeg bare prøver å illustrere hvor saklig denne lista er..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Ja. Definitivt fornøyd.

Jeg syns det er viktig å kunne legge fakta på bordet, før man i det hele tatt gjør opp sin mening om hva man syns. Folk skal få lov til å syns at Regjeringen har gjort en god jobb men jeg syns man burde vær klar over hva de rød-grønne gjorde i valgkampen og hva som faktisk er blitt gjort.

Jeg har ikke bevisst prøvd å påvirke resultatet i negativ retning jeg syns bare det det er viktig at folk er klar over det.

Jeg har ikke skrevet et eneste ord om hva jeg syns om regjeringens arbeid i denne perioden, jeg presenterer fakta som de er så er det opp hver enkelt å ta en avgjørelse.

Lenke til kommentar

Om man leser listen, vil man sågar finne punkt de ikke har oppfylt, som jeg antar Feltherre ikke har noe imot at de ikke oppfylte. Skal ikke komme med noen konkrete, i fare for å havne i "stråmannfellen", men det er hva jeg ser etter å ha lest en del poster fra ham.

Ser og en del punkt som jeg selv er glad for ikke ble oppfylt, og en del punkt jeg savner oppfyllelse på.

:wee:

Lenke til kommentar

Hvis den listen med "88 løftebrudd" er det du kaller "fakta", så har du ikke mye respekt herfra, det skal du vite.

Har du egentlig lest gjennom den? Skikkelig, og grundig?

Det har ikke jeg, jeg har kun skumlest den, og allerede funnet flere ting som kun med en voldsom kreativitet og et ønske om å sverte regjeringen kan kalles "løftebrudd"..

La meg bare vise dere en gang til:

48. ALDERSGRENSE: Vurdere å fjerne aldersgrensen for rett til videregående opplæring: Ikke fjernet, kun utvidet.

Var det sagt at de skulle fjerne aldersgrensen, eller vurdere å fjerne den? Så er, per definisjon, det faktum at aldersgrensen ikke er fjernet, et "løftebrudd"?

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Folk skal få lov til å syns at Regjeringen har gjort en god jobb men jeg syns man burde vær klar over hva de rød-grønne gjorde i valgkampen og hva som faktisk er blitt gjort.

Jeg har ikke bevisst prøvd å påvirke resultatet i negativ retning jeg syns bare det det er viktig at folk er klar over det.

For det første er du altfor overbelærende som tror folk ikke er klar over at de rødgrønne absolutt ikke har gjort alt de har sagt.

Det er to yrkesgrupper man vet vil juge. Bilselgere og politikere. Det er en gylden lov, innrammet og hengt opp pent og pyntelig på ethvert partikontor og i de 1000 hjem. De juger fordi vi forventer at politikere skal både ha et politisk standpunkt og et moralskt standpunkt. Disse standpunktene motstrider hverandre.

F.eks hos de rødgrønne er barnehager, der de ikke har 100% dekning. Som heller ikke er realistisk politisk eller samfunnsmessig. Sløsing av ressurser. Men det vinner man selvsagt ikke stemmer på å være realistisk.

Et annet eksempel er Frp og deres bompenger og motstanden mot dette, mens de i det praktiske liv stemmer for. Moralen er nei til bompenger, mens politisk vil det være i dagens situasjon enten vei med bompenger som regel eller ingen vei. Ingen vei er ikke en valgmulighet for Frp da de sees på som politisk veike. Derfor velger de heller moralsk veikhet fordi man da automatisk for sympati med den som står å sier med tårer i øynene: "vi vil ikke men vi blir tvunget".

Slik kan man gå gjennom hvert enkelt parti, inklusivt det gamle Høyre som du linker til.

Lenke til kommentar

Politikerene lyver så det renner etter. Faktisk så mye at folk ikke bryr seg lenger om det, og heller luller seg inn i en apatisk bobletilværelse. Hva er galt med å påpeke de bruddene de faktisk utfører?

Som jeg sa tidligere: Uansett hvilket parti det er som sitter ved roret, vil noen påpeke feilene de utfører, og løftene de bryter. Er det galt? Jeg ser på det som en rett mtp. at vi lever i noe som skal forestille et demokrati.

Selvsagt kan man gå gjennom hvert eneste parti. Sunt er det òg.

Lenke til kommentar
Politikerene lyver så det renner etter. Faktisk så mye at folk ikke bryr seg lenger om det, og heller luller seg inn i en apatisk bobletilværelse. Hva er galt med å påpeke de bruddene de faktisk utfører?

Er ikke noe galt. Dog det blir litt falskt når f.eks en Ap-tilhenger sier at H juger fordi de ikke gjennomførte A eller B som de lovte. Politikerne juger fordi du og jeg krever at de juger.

Grunnen er fordi politikk er ikke å få alle over på din side, men majoriteten på din side. I det medfører det at løgn må til. Og takk og lov for hvis det hadde vært det motsatte over en lengre periode hadde vi ikke hatt demokrati. Løgn er prisen for at man har demokrati.

Som jeg sa tidligere: Uansett hvilket parti det er som sitter ved roret, vil noen påpeke feilene de utfører, og løftene de bryter. Er det galt? Jeg ser på det som en rett mtp. at vi lever i noe som skal forestille et demokrati.

Selvsagt kan man gå gjennom hvert eneste parti. Sunt er det òg.

Ikke galt, men det bærer ingenting av sted.

I dagens situasjon kan man si at Jensemann har hatt alle muligheter til å gjennomføre alt de har lovt. Men takk og pris at de har ryggrad til å ikke gjøre det. Isåfall hadde pengekassen til Norge vært tom før man kunne sagt Gillette Fusion Power Stealth.

På samme måte som Frp om de kommer til makten på langt nær kan oppfylle alle sine skattelettelser som de lover i hytt og pine. Du og jeg vet det, men vi liker å høre at man skal få mindre skatt. Og vi håper jo selvsagt i det lengste at det er den gruppen man selv tilhører som får minst skatt. Det vil selvsagt ikke skje at alle grupper får lavere skatt og dermed vil de kunne hevde at parti X juger. Og vi har samme grining om løgn om 4 år.

Lenke til kommentar
Hva er galt med å påpeke de bruddene de faktisk utfører?

Absolutt ingenting galt i det. Så lenge det er et brudd, og ikke bare kreativ argumentasjon.

Selvfølgelig. Alle partier og regjeringer vil oppleve dette, motstanderne, opinionen, vil alltid ha noe å utsette på det de gjør, uansett. Og godt er det, det er sånn det er meningen det skal være.

Men man må være saklige!

Den lista trådstarter presenterer her er ikke hva jeg vil kalle saklig :thumbdown:

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Ja jeg er fornøyd =)

mange av de punktene har ikke blitt gjennommførst fordi kommuner med Høyre og FrP i ledelsen har motsatt seg de, for eksempel dette med barnehagedekning. Mange av punktene på listen er forøvrig helt tullete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...