KenSogge Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hei, i dag var det noen som spurte meg, om jeg viste navnene på de jødene som ble plukket ut til å være "fangevoktere". De hadde "pysjamas" de å, men var da alikevell utnevnt til å være "fangevoktere" Om noen kan gi meg navnet på hva de het, så hadde det vært fint (dårlig forklart, men jeg vet liksom ikke helt hva hun spurte etter jeg heller) Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Tror det er "kapo" du er ute etter. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hei, i dag var det noen som spurte meg, om jeg viste navnene på de jødene som ble plukket ut til å være "fangevoktere". De hadde "pysjamas" de å, men var da alikevell utnevnt til å være "fangevoktere" Om noen kan gi meg navnet på hva de het, så hadde det vært fint (dårlig forklart, men jeg vet liksom ikke helt hva hun spurte etter jeg heller) Capo/Kapo/Brakkeleder, var en person som ble utnevnt for å holde orden på brakken. Ofte medfølgte det noen privilegier (ekstra mat, voldsmakt, bedre klær,osv). http://en.wikipedia.org/wiki/Kapo_(concentration_camp) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå