JensViking Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jeg er en person på snart 20 år som i utgangspunktet har ganske bra karakterer, men siste året på videregående møtte jeg veggen - jeg var i ferd med å gi opp og hoppe av. Men etter å ha snakket med en lærer bestemte jeg meg for å prøve mitt beste og gikk året ut bare for å oppleve russetiden med mine medelever. Det endte opp med at jeg på grunn av sykdom, fysisk og psykisk utmattelse gikk hele året med mye fravær (rundt 31 dager og mange enkelttimer) og samtidig resulterte det i veldig dårlige karakterer samt "ikke vurdert" i flere fag. Læreren jeg snakket med sa at det var mulig for meg å ta året opp igjen senere dersom det skulle bli katastrofe og derfor innstilte jeg meg på å ta året om igjen senere, men nå som jeg har hatt et friår har jeg snakket med skolens rådgiver og ei dame fra NAV, og de hevdet at det var/er for sent for meg å ta det året om igjen på grunn av reformskiftet. Men jeg har hørt flere andre personer som har hopt av og skal på skole igjen, etter reformskiftet, så nå er jeg usikker på om det stemmer i det hele tatt... Nå ønsker jeg bare å bli ferdig med videregående, få et vitnemål og komme meg videre med studier eller arbeid slik at jeg ikke har det hengende over meg lenger. Og det så snart som mulig. Jeg skulle gjerne faktisk tatt det året der om igjen, men nå er det for sent å søke for i år - enten om jeg kan eller ikke kan pga. reformskiftet - og jeg føler jeg blir for gammel i forhold til medelever om jeg skal søke for neste år (høst 2010). Så derfor spør jeg, hva bør jeg gjøre? Jeg gikk medier og kommunikasjon og mangler hovedsaklig karakterer i allmennfag. Kan bør/jeg søke privat VGS som f.eks. Uldal eller Sonans og ta hele året, eller bør jeg ta opp individuelle fag som privatist hos sonans for eksempel? Noen som har erfaringer eller tips? Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Har og høyrt om folk som har reist til feks USA (i andre klasse, VG2), og komt tilbake til Kunnskapsløftet. Så akkurat det høyrtes litt merkeleg ut Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hei. Det går fint å ta året om igjen. Så fremt opptakskontoret går med på dette. Jeg kjener flere som har kranglet seg til et ekstra år. Tro meg, det er lettere å få gode karakterer på skolen. Enn som privatist. I de fleste tilfeller. Jeg kjenner også flere som er 20-21 å går på videregående. De trives veldig godt. Når det gjelder reform skifte skal du bare ikke bry deg om dette. Du har overgangsordningen til utdanningsdirektoratet som gir deg muligheten til å kreditere fag i kunnskapsløftet til reform 94 fag og omvendt. Det vill si at de skriver om fagkodene til reform 94. Selv har jeg gjort det samme. Går vg2 og har elevstatus ved en videregående skole. I tilegg har jeg tatt mange reform 94 programmfag som privatist. Rektor sa det bare var å komme med karakterene så førte han dem på . Jeg tok for eksempel rettslære 2 i reform 94. Dette har fagkode: AA6061. Når han skulle endre dette til kunnskapsløftet, endret han koden til SAM3023. Så reformen er IKKE noe problem. Da snakker dem tull. Overgangsordningen er der nemlig for å forhindre slike situasjoner som du sitter i. Still gjerne flere spørsmål. Håper det løser seg for deg. Endret 24. juni 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
JensViking Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Wow. Jeg skulle ønske jeg satt med denne informasjonen tidligere i år så jeg kunne søke på nytt Jeg syntes også det hørtes VELDIG særdeles merkelig ut, men jeg spurte både rådgiver på skolen jeg gikk på, samt en pedagog (tror jeg det var) hos NAV, og begge tok utgangspunkt i at jeg ikke kunne ta året om igjen etter det jeg forstod. Til tross for at rådgiveren er en veldig grei person – jeg føler meg virkelig sviktet om å ikke bli opplyst over dette! Og jeg mener de gjorde det veldig klart også, samtidig som rådgiver begynte å undersøke med å ta opp fag som privatist. Jeg fikk også mulighet fra februar (kontaktet først skolen i januar) til å ta opp to av fagene jeg mangler på skolen jeg gikk med parallellt med en yngre klasse (jeg droppet dog det ene faget). At skolen klarte å gjennomføre et slikt tilbud men ikke har sagt at det går an å søke året om igjen - uavhengig av skole finner jeg sykt rart. Men tusen takk for informasjonen, jeg er fortsatt i tvil om hva jeg skal gjøre. Føler meg litt gammel om jeg går videregående siste år om igjen fra høst 2010, og jeg kommer ikke til å gjøre det på samme skole i hvert fall. Men fanden, alt for utdanning? Skal ta en liten google-runde straks og søke etter overgangsordningen. Skal bli morsomt å se både NAV-pedagogen og rådgiverens reaksjoner om jeg finner noe konkret å slenge i trynet deres. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Udir - Overgangsordningen Her ser du alle fagene som kan krediteres. Det er flere en deg som har kommet i en situasjon der man gjerne får karakterer fra reform 94 og kunnskapsløftet. Alikevell når vitnemål skal skrives ut så må alle fagene være av samme reform. Derfor eksisterer overgangsordningen. Fint det var til hjelp Edit: Ta fagene du mangler i kunnskapsløftet? Som privatist. Her har du vertfall ikke noen vurderinger. Da går det som nytt fag og koster bare ca 350 pr eksamen. Deretter krediterer du det som reform 94. Om du vill gjøre ting hurtig, er nok privatist eksamen det greieste. Det aller sykeste personene tar hele studiekompetansen på et år. Men de er helt ekstreme. Det er kun de unike som gjør det. Du skal bare ha noen få fag? Så det burde ikke være noe problem. Bare husk å sett av tid til lesing! Det krever selvdisiplin. Det har jeg erfart, som tok 10 eksamener på et halvår. Noe gikk til helvete og noe gikk veldig bra. Endret 25. juni 2009 av eddielie30 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå