Gå til innhold

Lightroom viser feil klokkeslett på bilder

Anbefalte innlegg

Dette er vel egentlig bare en bagatell. men jeg synes allikevel det er irriterende.

Si at jeg tar et bilde kl. 21.00.

Klokkeslettet viser riktig på kamerat og i eksplorer.

Men i Lightroom står det at bildet er tatt en time tidligere. (se eks.)

Jeg har lagt merke til at dette kun gjelder raw filer. Alle jpg filer vises med rett klokkeslett.

Er det noen som har vært borti noe av det samme, eller vet om en løsning på dette lille irritasjonsmomentet?

Det hadde vært kjempefint :)

eks:

post-143098-1245702189.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det første jeg tenkte på når jeg så at det er en time i forskjell er feil tidssone enten på kamera eller i windows, men siden det er forskjell i explorer og lightroom og så vet jeg ikke helt. Er vel ikke egen tidssone instilling i lightroom?

Lenke til kommentar

Det er helt logisk hvis du i lightroom skal kunne sortere bilder fra flere kilder som er tatt i forskjellige tidssoner (som stilles inn på kameraet). Raw filene bruker felles referanse og jpg filene som forhåndsvises/fremkalles bruker lokal tid.

Hvis du vil så kan du endre det i Lightroom : Metadata/Edit Capture Time

Lenke til kommentar

Takk for svar, men hvordan endrer jeg tidssonen på kamerat, jeg finner bare dato/klokkeslett? (canon 400d)

froggyler, det du nevner om Metadata/Edit Capture Time, det gjelder kun ett og ett bilde (jeg vet du kan marker flere bilder og endre klokkeslett. jeg benyttet meg av dette da jeg var ute å reiste, og glemte å stille dato på kamerat).

Jeg syes det er tungvint hvis jeg må gjøre dette hver gang jeg importerer bilder inn i lightroom. Finnes det ikke en måte å gjøre dette på slik at dette da går automatisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...