Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorffekt med / uten eksosanlegg


Anbefalte innlegg

Jeg har lest en eller annen plass at en vanlig bensinmotor mer effekt med et riktig konstruert eksosanlegg enn uten noe eksosanlegg i det hele tatt (at man utnyttet mottrykk på en bestemt måte for å hjelpe motoren).

En kompis har store problemer med å godta dette. Er det noen her som har vært borti denne teorien, som kan komme med dokumentasjon eller veldig sterke meninger om det her?

Her er det snakk om systemer som KUN påvirker eksosen, og ikke turbo eller andre ting som påvirker inntaket til motoren.

Og alternativet er altså helt åpent fra ventilene og ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man gjør er at man utnytter eksospulsene som kommer fra sylindrene. Eksosen kommer ikke i en jevn strøm ut fra motoren, men pulserer etterhvert som ventilene åpner og slipper ut luften. Prinsippet man bruker kalles scavenging på engelsk og går ut på at man konstruerer et grenrør (den biten av eksosanlegget som er skrudd rett i motoren og samler eksosen fra alle sylindrene til ett rør) som utnytter pulsene ved å kombinere de tilhørende sylindrene slik at eksospulsen fra én sylinder hjelper å tømme neste sylinder i rekka.

 

Det skapes på en måte et vakum som hjelper til å suge eksosen ut fra neste sylinder.

 

litt lesestoff:

http://www.mx6.com/forums/general-automoti...aight-pipe.html

http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneous/exhausttheory.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Manifold_(aut...xhaust_manifold

 

En annen ting å ta med i beregningen er dersom motorstyringa baserer seg på en lambdasensor i eksosanlegget. Fjerner man da eksosanlegget (og sonden) går det naturlig nok ikke så bra...

Lenke til kommentar

Effekten blir også derfor langt mindre uten eksos rør, eller hull i eksos anlegget, enn effekten du får ut med et nytt eksos anlegg... Drivstoff forbruket går også opp ved ete dårlig anlegg, langt mer enn det folk tror...

 

Leste for litt siden et forsøk på diesel V8 motorer der de prøvde å dele eksosen fra motoren til to rør. Altså et rør fra den venstre siden og et fra den høyre. Det viste seg at effekten og gangen på motoren ble langt bedre når de sammenkoblet de rørene, i en X eller Y kobling en effekten med et rør hver for seg og det har noe med det forrige innlegg nevner, at de hjelper hverandre med utsuget av eksosen og at motoren får riktig motstand....

 

Byttet for litt siden fremre potte på min Chrysler 2,4 liter og husker at jeg ble kjempe overrasket over hvor godt bilen dro igjen.... Bilen virket sløv med det hullet i potta, så ja, det har definitivt en del og så...

Lenke til kommentar

Ok. Det var nemlig ikke noe veldig entydig å tolke ut fra de artiklene jeg fikk lengre opp i tråden. Det ser ut til at alle er enige om at man får mer effekt med et godt eksosanlegg enn med et dårlig et, men hvis alternativet er friluft derimot er det ikke mye dokumentasjon å finne...

Lenke til kommentar
Ok. Det var nemlig ikke noe veldig entydig å tolke ut fra de artiklene jeg fikk lengre opp i tråden. Det ser ut til at alle er enige om at man får mer effekt med et godt eksosanlegg enn med et dårlig et, men hvis alternativet er friluft derimot er det ikke mye dokumentasjon å finne...

joda,alle som har prøvd å kjøre med frieksos veit at det blir dårlig trekk-kraft av sånt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...