cb750f Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hei, hei! Har som nevnt i en annen post kjøpt et Sony HDR-CX105E og er kjempefornøyd med dette, men når jeg filmer ute i litt sterk vind blir det "fæl" lyd. Er det noen som har noen tips til hva man kan gjøre for å unngå dette? Mange husker vel å sett ullsokk på mikrofonen til TV-reportere, men det er vel ikke så lett på et lite videokamera... Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det er derfor man bør kjøpe videokamera med mulighet for ekstern mikrofon slik at man kan bruke en god mikrofon med vindsokk (Rycote). Bruk en annen digital lydopptaker med bedre mikrofon som er vindbeskyttet og miks sammen i redigeringen eller monter en dott med pels på kameraet ditt :) http://www.shop-4-it.com/index.php?categoryID=84 Lenke til kommentar
cb750f Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Takker for tips, skjønner vel nå at det hadde vært kjekt med mulighet for ekstern mic. Til å begynne med blir det nok å prøve en pelsdott, var jo litt stilig det da?!? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Jeg har sjekket ut kameraet og funnet ut at den ikke har mulighet til å koble til ekstern mikrofon. Det er synd. Da blir det å enten bruke ekstern opptaker, som er både tidkrevende og kostbar. Eller så kan du prøve den billigste måten; klipp opp en sokk du ikke bruker mer. Hvilken farge spiller ingen rolle, men tykkelsen vil gjøre at den tåler mer vind. Da jeg skulle redigere en film, måtte jeg ta opp min egen stemme som kommentarer (voiceover). Mange konsonanter og stavelser fikk en "dunk" som følge av lufttrykket. Løsningen var å dra en sokk over mikorfonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå