Gå til innhold

Boot-loop ved oppstart fra OSX-disk

Anbefalte innlegg

Hei!

Maskin:

MacBook (hvit) tidlig 2009-modell

2.0ghz

2gb ram

111gb Hitachi

Skulle i dag formatere maskinen, og satte inn Disk 1 av 2-CD-versjonen av Leopard som fulgte med maskinen. Holder inne ALT for oversiktlighetens skyld og velger CDen. Så forsvinner menyen for oppstart, og blir borte i fem sekunder før Macen svartner og starter på nytt.

Jeg bootet inn i OS X og så startet jeg på nytt med CD valgt som startdisk, men med samme resultat. Så kopierte jeg CDene over på en FW-disk og prøvde å boote fra den. Samme visa. Prøvde CMD+D, og fikk beskjed om at maskinen ikke var støttet. CMD+ALT+R+P hjelper heller ikke. Direkte booting via CMD+C fører også til at den looper.

Dette skjer også når jeg prøver å boote fra en Leopard-DVD, så det er ikke platene som er defekte.

Har noen der ute forslag til hva som kan løse problemet? Hadde vært evig takknemlig.

Hilsen Marius.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en annen firewire-Intel-Mac (for din hvite MacBook har vel firewire?) og en firewire-kabel kan du holde nede t-tasten ved oppstart (til firewiresymbolet danser på skjermen) og reparere/formatere harddisken fra Diskverktøy på den andre Mac-en. Har du fullversjon OSX (ikke en utgave som fulgte med en maskin), så kan du faktisk installere nytt OS på MacBooken også, før du demounter harddisken og slår av MacBooken.

Lenke til kommentar
Dette fungerte ikke.. Den andre Macen min (G4 Graphite) bootet ikke opp DVDen.

Som jeg nevnte i innlegget mitt må begge Mac-ene ha samme type prosessor, altså må enten begge ha en PPC-prosessor, eller begge må ha Intel-prosessor. Du har ikke en kompis med Intel-Mac som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar

Jeg går på MK der vi er 90 Mac-ere, så det skal nok ordnes. :)

Skal gjøre et forsøk hos en kompis hvis det kan løse problemet. Men vil en reinstall fikse boot-problemet da? Hvis ikke er den like krøplet som før reinstall.

Lenke til kommentar

Google, Apple Discussions og jeg har funnet svaret. Er rett og slett maskinens build som er for ny for platene jeg har. Plater som blir kjøpt av Apple NÅ vil nok fungere, men dette har jeg ikke råd til. Ymse sider har flere versjoner, men ingen av dem er nye nok.

Vil nok heller la maskinen være slik den er uten å gjøre noe mer med den før IKT kan ta en titt på den til høsten..

faen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...