Beritaron Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Ser på et par maskiner hvor jeg har følgende alternativer: Stasjonær: 256 MB ATI® Radeon™ HD 3650-grafikkort 512 MB ATI® Radeon™ 4850-grafikkort 512 MB nVidia GeForce 9800GT-grafikkort Integrert grafikkløsning: GMA X4500 HD Bærbar: Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X4500HD With Express Card Mobile Intel® Integrated Graphics Media Accelerator X4500HD with PC-Card NVIDIA Quadro NVS 160M, 256MB Og generelt, hva er å anbefale av Intel, nVidia og ATI? Har PC med nVidia nå, men det ser ut til å være en del bugs relatert til driverne. Endret 22. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jeg ville ha valgt nVidia, på det grunnlag at jeg mener de har bedre drivere (ytelse/stabilitet) en de andre. Intel er for øyeblikket på bærtur, hvis du er villig til å vente til de kommer hjem kan Intel være et godt alternativ. ATI er i bedre tilstand en Intel, men her mangler det fremdeles noe, de frie driverene er ikke dum (for øyeblikket de beste* åpne drivere tilgjengelig), men de er ikke helt der enda med tanke på 3D og andre småting, de ufrie driverene leverer ytelse, men etter min mening går det utover stabilitet. * Bedre en Intel Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 nVidia er helt klart de beste så lenge du vil bruke ufrie drivere (som ikke egentlig betyr noe så lenge supporten deres på nyere kernel/xorg er topp). De er også de eneste kortere der 3D funker skikkelig. I tillegg får du VDPAU hvis du ser en del hd-film. Intel er som nevnt på bærtur for øyeblikket, men før var de i hvertfall kjent for å ha svært gode drivere. ATi er så som så. Om du ikke trenger 3D er de frie driverne til ATi ganske gode. De ufrie har bedre 3D-support og ytelse, men på dette feltet er nVidia enda milevis foran. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Har dette på den bærbare: nVidia Go 7900 GTX graphics card with 512MB of memory Jeg opplever at desktoppen flimrer en gang i blandt ... veldig beskjedent dog, men uavhengig om jeg har på Compiz-Fusion eller ikke. Screencast blir også nokså dårlige med visse effekter på denne maskinen, har prøvd med et par andre maskiner hvor dette har gått nokså smertefritt, til tross for at de maskinene har vesentlig svakere HW-komponenter. Musen ser også ut til å forsvinne innimellom når jeg filmer desktoppen på denne maskinen. Derfor jeg er litt skeptisk til nVidia. Er det noen nVidia-kort som er bedre støttet enn andre? Endret 22. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Tja, ATI fungerer perfekt for meg her. Vel............... driverme mangler litt, men ikke mye. De fungerer i det minste bugfritt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 nVidia sine drivarar fungerer fint no, men eg ville valt AMD sidan på sikt så vil AMD-korta få modesetting og andre søte funksjonar som dei proprietære nvidiadrivarane aldri kjem til å kunne få. Om du vil ha modesetting og sånt NO til AMD-kortet så vil eg råde deg til å bruke Fedora. Fedora er ikkje redde for å gje deg moglegskapen til å bruke litt ustabil, men relativt brukbar kode som kjem til å bli offisielt intergrert etter ei stund Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Å kjøpe datautstyr for fremtiden er og har alltid vært dumt. Kjøp Nvidia, det fungerer best NÅ. Om ATI eller Intel får fikset opp i trøbbelet og blir 100%-løsninger etterhvert, går du for det neste gang. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 Når vil man anta at AMD/ATI sine drivere kommer på plass? Problemet mitt er jo at jeg nå har nVidia på bærbar, men det ser ut til å være litt buggy. Derfor jeg lurer på om det er noen forskjell med tanke på hvor godt nVidia sine kort er støttet i Linux. Kjørte live-CD fra kjæresten sin stasjonære og bærbare, tror disse har ATI, og de funker smertefritt uten at jeg trenger å installlere propriære drivere til skjermkortet. Også det å filme skjermbildet mens jeg benytter meg av funksjoner som desktop-kuben og cube atlantis. Lenke til kommentar
Irons Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Hadde ett ATI kort før men bytta fort da jeg opplevde att driverne var "kranglete" og ikke særlig bra, kjører på Nvidia nå og er fornøyd, alt fungerte rett fra boksen drivere oppdateres og supporteres, ytelsen er bra og jeg har ingen bugs som jeg selv har sett iallefall Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Litt rart at jeg har problemer med det kortet jeg bruker her da. Kan det være noen instillinger som er feil? Om dere som bruker nVidia filmer skjermen med recordmydesktop og bruker funksjoner som cube atlantis og rotere kuben, hvordan blir resultatet? Apropo Intel: The folks at intel are in the process of revamping the video drivers, and ubuntu 9.04 users with intel video are suffering with a half baked driver situation - however by 9.10 the intel video situation will be greatly improved. Even with 9.04 there are repositories for kernel updates and intel video drivers, which dramatically improve the video performance. http://osdir.com/ml/ubuntu-devel-discuss/2...6/msg00558.html Ser ut til at det forhåpentligvis blir orden på driverne til Linux fra Intel snart. Endret 23. juni 2009 av tamarin Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg har en liten følelse av at jeg er den eneste som ikke har problemer med intel for tiden. Men ja. Har nVidia kort på den stasjonære min. Og det fungerer knirkefritt. Riktignok et eldre kort, så jeg har ikke fått testet de nye. ATI har det vel vært noe bug med drivrene, og den siste xorg (1.6?) Vet ikke om det har blitt fikset nå. Selv ville jeg vel ha gått for nVidia, siden det er mye større sjanse for å få noe som fungerer. Og med ganske god ytelse. Er det mulig, btw, og få ta med seg en livecd i en butikk og spørre om du kan få sjekke pc-ene du vurderer? Lenke til kommentar
m99 Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Er problemene med Intel fikset i Fedora 11? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 ATI har det vel vært noe bug med drivrene, og den siste xorg (1.6?) Vet ikke om det har blitt fikset nå. Støtten kom ut 1 mnd etter Ubuntu 9.04 kom ut, og det har vært 2 oppdatering og bugfikser siden det atpåtil. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Jeg har en liten følelse av at jeg er den eneste som ikke har problemer med intel for tiden. Men ja. Har nVidia kort på den stasjonære min. Og det fungerer knirkefritt. Riktignok et eldre kort, så jeg har ikke fått testet de nye. ATI har det vel vært noe bug med drivrene, og den siste xorg (1.6?) Vet ikke om det har blitt fikset nå. Selv ville jeg vel ha gått for nVidia, siden det er mye større sjanse for å få noe som fungerer. Og med ganske god ytelse. Er det mulig, btw, og få ta med seg en livecd i en butikk og spørre om du kan få sjekke pc-ene du vurderer? Om det ikke er datakyndige (altså, at de vet at det finnes andre OS enn Windows og Mac OSX ) folk på butikken tror jeg de kommer til å lure litt "Å nei, han skal cracke hele systemet vårt " Endret 24. juni 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Støtten kom ut 1 mnd etter Ubuntu 9.04 kom ut, og det har vært 2 oppdatering og bugfikser siden det atpåtil. Okai Har bare sett folk stresse med det fra tid til annen. Men da er det jo greit. TheMaister: Haha, det er sant. Tho', selv hadde jeg satt stor pris på det om noen kom for å prøve linux før de kjøpte, om jeg jobbet i butikk Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Dere får lov av meg på Elkjøp Megastore* *Bare spør først ikke bare gå bort til en Pc og boot opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå