Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sensortyranni på norsk eksamen VG3!?


Anbefalte innlegg

Fra veiledningen:

* analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer

* vurdere bruk av estetiske virkemidler i ulike medier

* tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk, og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål

* skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk

* skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon

 

Relevans og breidd

Oppgåva er todelt. I analysen skal eksaminandane både sjå på enkeltelementa i den samansette teksten og på korleis dei verkar saman. I vurderinga må sensorane vere opne for at fokuset kan vere litt ulikt i svara.

 

Sjangerkjennskap, verkemiddel og argumentasjon

Verkemidla som er brukte og funksjonen dei har, skal tematiserast. Både visuelle og språklige verkemiddel må nemnast. Fokus, sakleg argumentasjon og klar disposisjon skal honorerast.

 

Bruk av faglege kunnskapar, oversikt, forståing

Vurderinga til slutt bør vise korleis nasjonale symbol og eventyrelement blir brukte. Sensor må vere open for ulike meiningar om kor appellativ eller vellukka reklameteksten er.

 

Jeg synes denne oppgaven ser ganske krevende ut, men at det nok er fort gjort å anta at den er enkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev oppgaven om Aasen og Knudsen, og fikk 5. Jeg flettet inn språkhistorie fordi det var helt tydelig at kompetansemålet som omhandler språkdebatten på 1800-tallet var relevant.

 

 

De aller, aller fleste på min skole fikk samme karakter som standpunkt, og ingen strøk. Men jeg vet ikke, kanskje har vi blitt bedre informert på forhånd om at vi må vise kunnskap i tekstene våre.

Lenke til kommentar
Jeg skrev oppgaven om Aasen og Knudsen, og fikk 5. Jeg flettet inn språkhistorie fordi det var helt tydelig at kompetansemålet som omhandler språkdebatten på 1800-tallet var relevant.

 

 

De aller, aller fleste på min skole fikk samme karakter som standpunkt, og ingen strøk. Men jeg vet ikke, kanskje har vi blitt bedre informert på forhånd om at vi må vise kunnskap i tekstene våre.

det går ikke frem av oppgaven at vi skulle flette inn historie. det står faktisk at vi skal vurdere det i forhold til dagens samfunn og ikke 1800 tallet

Lenke til kommentar

"[...]Vis hvordan tekstutdragene til Ivar Aasen og Knud Knudsen avspeiler en forestilling om det

norske.[...]"

 

Her er det da underforstått at man bør trekke inn historiske element, og drøfte det i lys av 1800-tallets språkdebatt.

 

 

I denne så er det presisert hvilke kompetansemål hver oppgave sjekker. Dette er FEIL. Man skal bedømmes utifra læreplanen ikke fra noen kompetansemål de har satt opp.

 

Siterer sensorveiledningen:

 

Selv om alle sensorer må forholde seg til vurderingsveiledningen i faget, vil vi understreke at

den ikke erstatter læreplanen som grunndokument i vurderingsarbeidet. Læreplanen

vektlegger bred skrivekompetanse. Noen mål under hovedområdet Skriftlige tekster er

relevante uansett oppgave:

- bruke et bredt register av språklige virkemidler i egen skriving, i skjønnlitteratur og

sakprosa, på bokmål og nynorsk (Vg1)

- beherske formverk og tekstbinding på bokmål og nynorsk (Vg3)

Nedenfor blir det vist til kompetansemål som de enkelte oppgavene særlig bygger på. Det er

viktig å være obs på at en konkret besvarelse kan vise kompetanse innenfor flere

kompetansemål enn de som er gjengitt. På den andre siden: Besvarelsen skal svare på

oppgaven, som ikke nødvendigvis spør etter alt det de aktuelle kompetansemålene omfatter.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Det falt i alle fall naturlig inn i min tekst..

 

Er enig med deg - det ble naturlig flettet inn i min tekst.

 

Fikk også fem på eksamen, samt fem som standpunktkarakter.

 

Men fra min skole har det visstnok vært mye forskjellige karakterer. Bl.a fikk en venninne av meg to på eksamen, mens hun hadde fem som standpunktkarakter.

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 2 om Aasen og Knudsen og fikk sekser. Dermed gikk jeg opp en karakter fra standpunkt. Forøvrig så faller det naturlig som andre skrev, å trekke inn 1800-tallets språkdebatt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 3 på både side- og hovedmål. Imponerende, med tanke på at jeg ALDRI har vært i nærheten av å få 3 på en norskstil :) Har ikke fått dårligere enn 5 i hovedmål på to år, og ligger vanligvis på en sterk 4-er i sidemål. Jeg vil derimot ikke legge skylden på sensor.. Å skrive oppgavene var som å tråkke i grøt..

 

Skal ta opp norsk som privatist til høsten, så tar det ikke så tungt.

Lenke til kommentar
Forøvrig har jeg hørt at 40 stykker på trinnet vårt strøyk. Vi er vel om lag 180-200 tilsammen, så det kan vel umulig stemme?

 

 

Vi hørte også at vår norsklærer hadde strøket halve partiet som hun var sensor for. Alle på vår skole ble dritredde for å stryke, men da vi hadde fått karakterene (og ingen hadde strøket) sa norsklæreren vår at alt var bare rykter; hun hadde ikke strøket noen på den andre skolen.

Lenke til kommentar

Eg fekk visst 5 på oppgåve 2. Overraska meg veldig, for å vera ærleg. Forventa anten 3 eller 4.

 

Eg høyrte at snittet på denne eksamen ligg på 3,5, så eg stiller meg litt skeptisk til det denne tråden har sagt om denne eksamenen.

Endret av mosleth
Lenke til kommentar
Eg fekk visst 5 på oppgåve 2. Overraska meg veldig, for å vera ærleg. Forventa anten 3 eller 4.

 

Eg høyrte at snittet på denne eksamen ligg på 3,5, så eg stiller meg litt skeptisk til det denne tråden har sagt om denne eksamenen.

Hvor har du det fra? Ligger det noe på nett? Er veldig interessert i å vite karakterfordelingen i år, har hørt mange er misfornøyde. Jeg er veldig fornøyd med 5!

Lenke til kommentar
Eg fekk visst 5 på oppgåve 2. Overraska meg veldig, for å vera ærleg. Forventa anten 3 eller 4.

 

Eg høyrte at snittet på denne eksamen ligg på 3,5, så eg stiller meg litt skeptisk til det denne tråden har sagt om denne eksamenen.

Hvor har du det fra? Ligger det noe på nett? Er veldig interessert i å vite karakterfordelingen i år, har hørt mange er misfornøyde. Jeg er veldig fornøyd med 5!

Eg spurde assisterande rektor hjå skulen min då han tok inn klaga mi for rettslære-eksamenen. Han sa snittet for hovudmål var 3,5, mens snittet for sidemål var 2,9.

Lenke til kommentar

Jeg tror valget av sensor har ekstremt mye å si for resultatet. Selv fikk jeg 5 på sidemål (bokmål) og 3 i hovedmål. Det parakdoksale er at jeg selv mener jeg takler hovedmål best, det var også hovedmålstilen jeg var mest fornøyd med. Men jeg har klaget og håper på medhold, selv om jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar

Mye klaging her. Personlig forsvarte jeg min 3'er i Nynorsk og smalt til med min første 4'er noensinne på en eksamen\heldags\stil i Norsk :new_woot: Vet også om folk som fikk 5'er i Norsk skriftlig, så så ille kan det ikke være. Har noen av dere tenkt på at oppgavene deres faktisk ikke var så bra som dere trodde? Dessuten er det jo ikke 1 sensor som ser gjennom oppgaven din, så jeg tror at de karakterne som blir satt er ganske riktige, i flesteparten av tilfellene. At "alle" karakterne er feil, er vel litt som å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...