Gå til innhold

40D mot 500D - Førstegangskjøper.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal investere i nytt dslr og trenger et par kjappe tips om hvilket kit jeg skal velge. Jeg er førstegangskjøper, men har lest en del om fotografering og har satt meg inn i endel aktuelle modeller.

I første omgang tenkte jeg å sette denne og denne pakken opp mot hverandre.

Jeg vurderer 40D grunnet den lave prisen det har for øyeblikket, og det faktum at det kan være ganske værhardt der jeg skal fotografere, for alt det er verdt.

Jeg eier altså ingenting av fotoutstyr fra før av og har ca 8000,- til rådighet.

PS: Jeg har tenkt å kjøre Canon grunnet at jeg da kan byttelåne utstyr med venner og da har større mulighet til å få hjelp IRL.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 40D tar du steget direkte opp i semipro-verdenen. Ikke la det skremme deg.

Hadde jeg skulle kjøpt på nytt i dag, med den lille erfaringen jeg har fått etter et år med Dslr, så hadde jeg definitivt valgt 40D.

Kameraet sitter vesentlig bedre i hånda. Hvis du har normale hender til mann å være altså. Tror derimot jeg ville hostet opp en drøy tusing til og kjøpt med Tamron 17-50mm f2.8. Jeg skal love deg at du uansett vil bytte ut 18-55mm IS temmelig kvikt. Det er et helt ålreit kit-objektiv. Men for en fotograf med ønske om å vokse innen faget holder det ikke.

Lenke til kommentar

Takk for det.

Jeg vurderer absolutt 40D grunnet den lave prisen og at jeg da har mulighet til "å ta med meg" noe av tilbehøret til mitt neste kamerahus ettersom jeg da slipper å hoppe opp en klasse. Om det virket logisk. Er i hvertfall slik jeg har forstått det. Tenker da på snop som batteri, grep, osv. Men jeg vet ikke hvor viktig dette er.

Som tidligere nevnt har jeg 8000 til rådighet og kom nettopp over dette tilbudet hos FotoVideo. Jeg noterer meg at det objektivet og 40D koster tilsammen ca 9500 i prisguiden. Altså et gangbart tilbud? Om jeg ikke har funnet feil objektiv i prisguiden, riktignok.

Noterer meg at det objektivet er litt eldre enn det første kit-objektivet, men har det så mye å si, egentlig?

Ellers er jeg framdeles åpen for pros and cons for 500D - 40D.

Lenke til kommentar

Både skjerm og video er jo "kjekt å ha" men langt i fra et must.

Har nå i det siste tuklet litt med både 40D og 400D, og må si at jeg likte grepet på 40D en hel del bedre. Går utifra 400D har endel av de samme fysiske preferansene som 500D?

Hvordan er ellers denne værtettingen til 40D? Jeg vet de fleste dslr tåler noen dråper, men har alltid vært redd for elektronikken jeg tar med ut, og vil være naturlig skeptisk.

Også var det det objektivet, hvordan er denne (40D m/17-85mm) pakken til fotovideo kontra denne? (40D m/18-55mm) Prismessig er vel 17-85 pakken billigere i alt. Ellers er det bare den pakken med 18-55mm som er aktuell på 500D. Link.

Bottom line:

Kan jeg få mer morro om jeg investerer i 17-85mm f/4-5,6 IS USM som førsteobjektiv kontra 18-55mm f/3.5-5.6 IS.

Litt ot:

Ellers merket jeg at på den siden var "gateprisen" på 40D over 100 dollar høyere enn 500D. Kommer det av den "nyeste nye" mentaliteten vi har på elektronikk her i Norge at 40D er såpass lavpriset i forhold til 500D i motsetning til denne siden?

Som forøvrig så ut til å hente prisdata fra blandt annet amazon.com. Egentlig ikke så viktig, men litt artig.

Blir litt mye frem og tilbake, men det er jo tross alt en større innvestering :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke en 50D....... :D

Det kommer litt greit fram i denne tråden om blandt annet 40- og 50D

Jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger alle funksjonene til 50D pluss at 40D er så lavpriset nå. For 50D med 18-55mm f/3.5-5.6 IS kit må jeg vel ut med ca ti lapper. Som forøvrig er over budsjettet. Jeg kan alltids spare litt til; men er det verdt det nå i første omgang?

Lenke til kommentar

Som normalzoom bruker jeg 17-85 IS

Det er et objektiv som har et stort bruksområde og gir fine farger og skarpe bilder,eneste aberet er at det kan gi noe kromatiske abbrasjoner"litt fargeforvrengninger i skarpe fargekanter" men ikke et større problem en at jeg klarer og rette det opp i et redigeringsprogram enkelt.

Den nye utgaven av 18-55 med IS har fått mye skryt så den er et godt førstevalg som begynnerobjektiv spesielt grunnet prisen og at den er lettsolgt hvis man vil bytte til et bedre og mer lyssterk normalzoom.

Når det gjelder værtetning,tåler det nok mer en det vi vill utsette det for.

Har selv 30D og det har fått litt regnvær og sjøsprøyt på seg,men har mann som rutine og tørke av vannet og la det tørke i romstempratur før man legger det i en tørr sekk burde man ha det i mange år.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke en 50D....... :D

Det kommer litt greit fram i denne tråden om blandt annet 40- og 50D

Jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger alle funksjonene til 50D pluss at 40D er så lavpriset nå. For 50D med 18-55mm f/3.5-5.6 IS kit må jeg vel ut med ca ti lapper. Som forøvrig er over budsjettet. Jeg kan alltids spare litt til; men er det verdt det nå i første omgang?

Det er større forskjeller mellom 40D og 50D enn de fleste har satt seg inn i. Men det vil måtte bli en vurdering om behov kontra pris. For noen. Selv valgte jeg 50D. Uansett mener jeg at det er bedre å kjøpe 40D enn en utgave av xxxD.

Det er dog noe merkverdig med prisene på 40D, dvs politikken til Canon dersom de ønsker å selge volum av 50D. Om det er samme forhold for de som har tømt sine lagre og kun har ferskvare av begge er en annen sak. Personlig tror jeg endel butikker bestilte kvantum av 50D før prisene falt til stabilisert nivå og da sitter enda med lager av 50D innkjøpt da prisene var høyere og dermed beveger ikke prisene på 50D seg nevneverdig før lagre er tømt og man får inn nye bestillinger til dagens pris fra fabrikken. Samtidig kan de ikke forvente særlig volumsalg av 50D sålenge 40D fallbys i samme hylle..

Uansett, prisene på 40D er lave, om det produseres enda aner jeg ikke, gjør det, ja da kan man virkelig undre seg på hvordan man tenker hos Canon..

Tor

Lenke til kommentar

Jeg hadde uten tvil gått for 40D, husk på at det huset gir mye større kontrollmuligheter uten å gå innom menyene. Dette gjør at du får et hus du kan ha i lang tid fremover. Jeg begynte med Nikon D40x (nybegynnermodellen til Nikon), men byttet raskt til Samsung GX-10 (tidligere toppmodellen til Samsung og minner en del om Canon 40D) og jeg må si at over hode ikke angrer på det. En får mye bedre grep, større søker, i ditt tilfelle vil du få flere bilder per sekund. Du vil også få mye bedre byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at jeg skal gå for 40D. Både grep, byggekvaliteten og den større søkeren spiller avgjørende faktorer. Også er det prisen, da.

Da ser det ut som det står mellom:

40D /m 18-55 IS til 6500,-

40D /m 17-85 IS USM til til 8000,-

Heller egentlig mot det siste alternativet. Er klar over en del av de negative sidene, men liker allsidigheten. Utifra billigste prisen på kameraet sparer jeg også 1500 på det.

Tror de 31 ekstra millimeterne 17-85 tilbyr kan være greit. Spesielt siden jeg egentlig tar bilder av "alt" (slik det forholder seg nå) heller enn noe spesielt, og liker finner allsidigheten tiltalende.

Edit: Mindre endring i siste setning.

Endret av FilleteBill
Lenke til kommentar

Mitt tips dersom du har bestemt deg for EOS 40D - som er et glimrende kamera i mine øyne, er at du leter opp et brukt hus f.eks. på www.foto.no - og kjøper til et litt bedre objektiv enn kit-objektivet, f.eks. det nevnte Tamron 17-55 f2.8 objektivet. Ved å være litt tålmodig vil du kunne komme ned under 8k for dette totalt sett.

Har denne kombinasjonen selv og er storfornøyd. Det er stor forskjell på bilder tatt med Tamronobjektivet vs. kitobjektivet, spesielt innendørs i litt lite lys.

Du kan jo også spørre fotovideo om "pakkepris" på hus og nevnte objektiv.

Endret av c-man
Lenke til kommentar

Det følger med mye fin programvare fra Canon,men det er noen som har opplevd at cd'en ikke har vært med i pakka om det også gjelder 40D er uvist fra min side.

Jeg har lightroom 1.3 som hovedprogrammet innen lagring og redigering av bilder,er kjempefornøyd med det.Medfølgende Canon dpp. og zoombrowser skal klare det samme med da er du avhengig av og åpne to programmer i stede for et.

Ligthroom kommer nå i versjon 2.0 som jeg vel blir og oppgradere til etterhvert,koster rundt 2000.- og kan lastes ned fra Adobe.

Bare vær klar over at den krever litt av pc'en din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...