Gå til innhold

Kan du ta en hotswap på vanlig S-ata disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SATA tåler det fint elektrisk. Kontaktene er designet for hot-swap, så den tar ikke skade.

Problemet er at software ikke er forberedt på at disken plutselig blir borte. Hvis det skjer midt i en skriveoperasjon så kan data bli korrupt.

Windows har "trygg fjerning" som kan brukes på kontrollere som støtter det. Men det er jo mest brukt for USB, ikke så mye på SATA.

Lenke til kommentar

Sata harddisker er kompatible med hot swapping.

Det vil si at de kan kobles inn og ut som USB enheter, men du vil risikere å miste data som holder på å bli skrevet til disken (ligger i cachen). Bruk "trygg fjerning"

Hvis SATA kontrolleren din støtter AHCI er den også kompatibel med hot swapping.

men sørg for at den står i AHCI mode i BIOS.

Hvis du har XP må du installere egene AHCI drivere, har du Vista skal du ikke egentlig trenge det.

Det var teorien vertfall...

Min egen erfaring er at det funker som oftest, men ikke altid.

ERIK

Lenke til kommentar

Nizzen hadde testet dette under funksjon, dette tok livet av disken og gnistret godt.

Det er strømtilførselen som er problemet om du skal hotswappe ikke selve datakabelen.

Riktignok vil du oppleve datatap om du ikke bruker AHCI som da lar deg stoppe disken ala det du stopper vanlige ekstern harddisker.

Lenke til kommentar

Jeg har hotswappet en del disker, både på laptop og stasjonær, og har aldri opplevd at det føyk noen gnister eller at noe ble fysisk ødelagt. Det burde ikke skade elektronikken, men kan gi tapte data om softwaren som bruker disken ikke er forberedt på det.

På laptopene jeg har gjort det på har diskene vært tomme, så ingen fare for tapt data. På stasjonærmaskinen min så har jeg alltid brukt "safely remove hardware" først. Jeg kom en gang til skade for å dra ut systemdisken, noe som resulterte i blåskjerm :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Nizzen hadde testet dette under funksjon, dette tok livet av disken og gnistret godt.

Det er strømtilførselen som er problemet om du skal hotswappe ikke selve datakabelen.

Riktignok vil du oppleve datatap om du ikke bruker AHCI som da lar deg stoppe disken ala det du stopper vanlige ekstern harddisker.

Dette var med en 15k scsi disk med gammel molex kontakt :) Jeg satt i kontakten mens datamaskinen var på. Det gnistra litt og maskinen skrudde seg av instant :p

SCSIdisken daua, men resten funka :D

Lenke til kommentar

Når deaktiveringen av en enkeltdisk er ferdig så vet man at den ikke lenger er i bruk, og dermed ikke i fare for datakorrupsjon. Prøver man dette på en disk det ikke er mulig å fjerne så får man beskjed om å ta en reboot.

Jeg har 3 kontrollere i maskinen nå, ingen av diskene på disse kommer opp under trygg fjerning av maskinvare, men samtlige kontrollere støtter hotswap. Det er ikke noe problem å hotswappe disker med denne fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

Har tidligere jobbet på dataverksted og byttet da daglig disker i maskiner mens strømmen og maskinene var på, har aldri sett noen antydning til gnister. Verken på IDE eller SATA, 2.5" eller 3.5".

Endret av ErikNes
Lenke til kommentar

Har tidligere jobbet på dataverksted og byttet da daglig disker i maskiner mens strømmen og maskinene var på, har aldri sett noen antydning til gnister. Verken på IDE eller SATA, 2.5" eller 3.5".

Og som nevnt avhenger det 100% av utstyret, ikke selve diskene. Støtter maskinene det er det null problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...