Gå til innhold

spørsmål om dykking

superkaisa

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er 13år og vurderer å begynne med dykking. Jeg liker veldig godt å dykkke med maske i havet å andre steder.

men det er et problem, jeg er ikke så alt for tøff når det kommer til å dykke uten maske. Jeg liker ikke så godt vann i øynene. Har veldig lyst til å bli tøffere. Har prøvd litt selv med å opne øynene under vann i basseng, men det svei noe *******.

Bor i bergen og har vært litt inne på nemo.no der har jeg sett at vis jeg skal ta sertefikatet i dykking må jeg ta et annet kurs først. Og der kan jo det hende at jeg lærer litt teknikker og kanskje å få opp øynene litt.

Jeg er ganske opptatt med det å få opp øynene under vann fordi jeg har hørt at du skal kunne ta av deg masken og på igjen under vann når du dykker. Og hvis det hadde hendt noe under vann med masken må jeg jo kunne se.

Men hva syntes dere? Er det vært å ta kursene? Det koster jo litt.

og burde jeg ta det ene kurset og se hvordan det går så ta sertefikatet?

vil ha deres meninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen som vil hjelpe?

Joda :)

For å ta dykkerkurs bør du vente til du er 15-16 år, litt etter som hvor "voksen" du er. Det går an å ta dykkekurs når man er 13 også, men er egentlig ikke å anbefale (om ikke spesielle forhold kommer inn da, f.eks at din far er dykkeinstruktør eller noe sånt og dermed vet at du er klar). Husk på at når du dykker med flasker og trykkluft, så skal du ikke bare passe på deg selv, men også på meddykkeren din. Skulle han/hun du dykker med få ett problem så er du den ensete som kan hjelpe til så dere kommer opp til overflaten igjen.

Det du deriomot kan begynne med er fridykking, og det har du vel egentlig allerede begynt med siden du har dykkemaske. Men tar du ett fridykkerkurs f.eks. med frivannsliv.no vil du lære alle sånne ting som å ta masken av og på under vann, korrekt bruk av våtdrakt og blybelte, hva som kan være farlig osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...