Gå til innhold

Ødelagt 42" Samsung, kan den fikses?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Det har seg slik at jeg fikk en 42" Samsung av min mor. TV'en er noen år gammel, og grunnen til at jeg fikk den er at den har falt ned på golvet slik at nedre halvdel av skjermen er veldig uklar / en del svarte streker. Alt på TV'en funker bra, unntatt bildet som er kjekt å ha.

Så snakket jeg med min far, og han sa det var lysrørene eller whatnot, som hadde gått i stykker, og at disse er det mulighet for å kjøpe og montere selv hvis man er litt teknisk anlagt. Nå tenker dere sikkert "Hvorfor spør du ikke din far om hjelp?". Jo, fordi min far jobber en del, og da er han ikke å få tak i. Tidligst om noen måneder.

Men tilbake til det som er spørsmålet mitt her. Er det mulig å kjøpe nye lysrør(?) til TV'en og fikse den selv? Ikke nevn garanti osv, det er en grunn til at mor har en ny TV for å si det slik.

Legger ved ett bilde, men en smule dårlig kvalitet, så dere kan se bedre hva jeg mener, enn å lese den kronglete forklaringen min.

På forhånd takk.

post-60478-1245686208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva faren din driver med, men det er vel strengt talt ikke bare å bytte lysrørene. Disse er montert bak panelet slik at hele tv-en må skrues opp. Dette bør en kyndig person gjøre for jeg tipper det er lett å gjør enda mer skade hvis man skal inn det å rote med et skrujern og en skiftenøkkel.

Slik det ser ut på bildet så er tv-en kaputt og må repareres. Ta en tlf til Samsung å hør hva de sier.

Lenke til kommentar

Det var såpass definerte linjer at jeg tviler på det er lysrørene. Hadde ett lysrør røket ville nederste del blitt gradvis mørkere, og uten masse artefakter.

Det ser ut som en bildebehandlingsfeil, eller aller helst tipper jeg det er flexkontaktene som har fått seg en trøkk. Flexkontakten er den som forbinder LCD-panelet og elektronikken. Det er en veldig skjør kontakt.

Om du ikke er interessert i å legge noen kroner i å få TVen profesjonelt reparert skader det jo ikke og åpne den. En LCD-TV er faktisk ikke så fryktelig komplisert. Her snakker jeg av erfaring. Jeg har en vanvittig nyskjerrighet for hvordan ting er satt sammen, så jeg demonterte min første LCD-TV når den skulle skiftes ut.

Om du vil legge litt tid i det, og har litt teknisk innsikt er det meste muig å fikse selv.

Lenke til kommentar

Når du åpner baksiden av TVen ser du to store printkort/kretskort, og ett litt mindre. Fra dette kortet, som er panelkortet, går det et par flate, breie ledninger til toppen av TVen, som er koblet i selve panelet. Sjekk først kontaktene på begge sider at di sitter skikkelig og at det ikke er noen skader. Prøv forsiktig å klemme dem litt bedre på plass. Om det ikke hjelper kan du prøve å trekke dem ørlite ut. Husk at disse er veldig skjøre.

Om du vil dobbeltsjekke at baklyset er fint kan du forsiktig vippe ut panelet (fra forsiden). Sett strøm på TVen og sjekk at baklyset er gjevnt og fint. Det vil være noen filter forran, slik at du ikke ser lysrørene direkte. Om lyset er gjevnt bør du ikke ta av filtrene, da det kan være litt mas å få dem på plass igjen.

PS. All fikling skjer selvfølgelig på eget ansvar. Husk å koble fra strømmen når du holder på, og hold deg borte fra det store kretskortet hvor strømmen kobles til, det er nemlig strømforsyningen. Det kjennetegnes ved at det har færre, men større komponenter enn de andre kortene. Det er kondensatorer og spoler i stedet for chipper.

Etter dette burde du hvertfall ha en noe bedre aning på hva som er problemet, og en god erfaring på hvordan TVen virker. Om du har interesse for slikt er det faktisk ganske gøy.

EDIT: Det er en LCD-TV? Jeg ser du skriver den er 42" og ser den har en blank overflate, noe som kan tyde på at det er en plasmaskjerm. Om den har glasskjerm er det en plasmaskjerm. Hvis det er plasma har den ikke lysrør, men du kan fortsatt skjekke kontaktene.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...