Gå til innhold

Vannkjølet Dual MP system?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et system bestående av to AMD MP2200+ prosessorer, Gainward GF4 Ti4200 grafikkort. Har lekt med tanken å vannkjøle hele greia, men er litt usikker på hvilket utsyr jeg trenger. Dette er jo prosessorer som utvikler noe mer varme enn vanlige XP2200+ prosessorer. Antar at jeg trenger en noe sterkere vannpumpe og radiator enn "standardsett".

Noen med liknende erfaring og/eller noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, sitter selv med 2xMP2200, og de lager en god del varme ja. De ligger på ~68W per stk. Hvis du kjøpte rundt juletider (1mnd før eller etter) fikk du sikkert samme generasjon som meg - Thoroughbred "A". De kjører på 1.65v, mens TBred "B" ligger på 1.60v tror jeg. "B" er litt annerledes i designet og kom rimelig raskt ut etter "A", og overklokkes for eksempel lettere.

Jeg gikk direkte over til vannkjøling når jeg fikk oppsettet, og har derfor ikke noe å sammenlikne med angående luftkjøling VS vannkjøling. Men jeg fikk fortalt av en annen at hans DUAL-oppsett bråkte noe forferdelig og laget en god del varme også! Mener å tro standarden er sånn ca. 35-40'C for idle og 40'C-50'C for load viftekjøling med 2000+ RPM vifter. Med vannkjøling blir det mer 32-36'C idle og 36-41'C load, med 2x120mm på 7V (~1000RPM).

Dette sitter jeg med nå. Jeg bruker 2xinnovaCoolR3 for prosessorer, 1xInnovatek GPU/chipset for chipset, Eheim 1046 vannpumpe, maxXxpert MONO med 2xPabst 120mm 26dB (kjøres på 7V), AS3 mellom alle blokker og kjerner, og til slutt Water Wetter. Dette er såpass stillegående at jeg byttet ut viften på 9700pro kortet og satte forsiktig på en ny 80mm Pabst hvor kortet faktisk nå er 10'C kjøligere enn tidligere. Ikke dårlig...

Jeg oppdaget nylig at Microplex sluttet å selge Innovatek komplette vannkjølingskit, men hvis du finner det kjøpte jeg "innovaset2"..men med innovacoolR3 ;> Når jeg kjøpte det, var det en overgang fra gammel blokk til nyere, så tror ikke du trenger å spørre om dette nå lengre. Du finner en grei test av kittet med video her (jeg fikk ikke med kjøleveske, gikk innom apoteket og kjøpte destillert vann til en 15kr for en halv liter):

http://www6.tomshardware.com/howto/2002070...cooling-01.html

Utenom pakken kjøpte jeg altså en ekstra kjøleblokk av samme type, en innovatek Graph-o-matic (chipset/GPU kjøler) for chipset på hovedkortet, litt Waterwetter, 2stk Pabst 120mm, og destillert vann ("rent vann"), tror det er det "typen" heter. Batterivann heter det kanskje også :D

Et bilde av oppsettet finner du her - ->

http://home.online.no/~gsboye/Watercooler_...dated_hires.jpg

Lenke til kommentar

Takker for svaret.

Har nok samme generasjons prosessorer som deg. Kjøpte de i slutten av november. Akkurat nå i skrivende stund har jeg en idle temp på rundt 50 grader og load temp opp mot 60. Dette er ikke bra, særlig ikke med tanke på at viftene bråker en god del. (Selv om jeg bruker Zalmans "silent" cpu kjølere av masssivt kobber).

Har endel spørsmål siden jeg endelig har kommet over en med tilsvarende system som meg, bare vannkjølt:

- Benytter du kun en radiator? Har hørt flere anbefale dette. Jeg hadde en ide om å paralellkoble prosessorene slik at begge fikk like mye friskt vann. Er det dette du har gjort?

- Bråker systemet ditt mye? Så på bildene at du hadde, i tillegg til radiatoren, en 120 mm vifte i front. Hvorfor har du denne egentlig? Trengs en slik vifte for å blåse ut den resisterende varmen?

- Er Eheim 1046 en sterk nok pumpe til å pumpe vann til to prosessorer, GPU og evt hd og chipset?

-Hvilken radiator benytter du? Så du hadde egen luftkanal til radiatoren, er dette en nødvendighet? (Har lekt med tanken på å dra inn frisk luft selv, så så interessant ut)

Lenke til kommentar

Sinnsvakt!

Jeg var ikke klar over at den var å høy! På mitt hovedkort MSI-K7D viser hovedkort målerene 40'C og 44'C, mens chipset = 27'C. MEN, når jeg fikk vannkjølingen oppdaget jeg at viftene, ...eller mangel på sirkulasjon ved hovedkortet, klusset litt med temperaturene. Jeg kunne f.eks. blåse med en 120mm vifte på hovedkortet og observere at temperaturen "tilsynelatende" ifølge temperaturfølerene på hovedkortet gikk kraftig ned mens de eksterne flat-følerene holdt seg stabile (CompuNurse, ~160kr, digitale termometere man kan stikke under kjøleblokk inntil kjerne). Det er visst noe der - vannkjøling og temperaturfølere går ikke alltid sammen har jeg sett (og oppdaget). Regner med de innebygde følerene (utenom DIODE) kompenserer for luft som blåses ned mot sokkelen, og når det ikke ER noe lufttrykk..ja, da blir det vel galt.

- Jeg bruker kun en radiator. Den er litt kube-aktig som du ser på bildet, og den takler 2 120mm vifter. Man monterer en til å blåse, og en på den andre siden til å suge. Tror du kan se det på bildet. Jeg har ikke paralellkoblet prosessorene mine nei, kanskje en god ide? Låter som en knallide faktisk! Men men, temperaturen er uansett rimelig grei (nå har maskinen vært på i 14 timer, og CPU#1=35'C og CPU#2=36 så forskjellen er marginal).

- Systemet bråker litt, men ikke mye. Selve vannkjølingen er like stille som en monitor. Det som lager bråk er vifter, så man kan jo saktens kjøre dem ned på 7v eller 5v. Etter dette vil PSU-viften, grafikkort vifte, chipset vifte og selve harddisken bråke mer enn vannkjølingen+radiator viftene. For å få støkk på dette, kan man vannkjøle chipsett og GPU.

PSU kan bli et problem hvis den bråker. Der kan du f.eks. bytte ut viften i PSU med en stillegående PABST. UANSETT, harddisken vil være siste ledd, som da bråker mest av alle delene :roll: Seagate Barracuda 7200 skal visst være meget rolig der.

- 1046 tror jeg er sterk nok ja, men er du i tvil tar du selvsagt 1048 :) Jeg tror det blir verre med 1046 hvis man tar en større radiator eller 2stk like, men etter det lille jeg har forstått vil effekten av en eventuell ekstra radiator være mindre enn den første. Jeg er ikke sikker, og det frister meg litt å kjøpe en ekstra identisk radiator faktisk :) Men jeg har ingen problemer med den jeg har nå. Problemet med 1048 tror jeg ligger i at den er såpass mye kraftigere enn 1046 at den vel muligens bråker litt mer? Mener å huske innovatek vannkittet jeg har kom med 1048 tidligere for en tid tilbake, men at dette ble byttet ut med 1046.

- Som sagt: MaxXxpert MONO. Egen luftkanal - neida ikke nødvendig. Det holder med kald luft inn forran f.eks, jeg ville bare ha maksimal kjøling med iskald luft ifra gulvet utenfor kabinettet, og med minst mulig viftesusing til radiator :) Varme stiger, og når radiator er på det høyeste stedet i kabinettet økte temperaturen med ~5'C framfor når den lå nederst forran. For å få tilbake temperaturen, brukte jeg luftekanal :)

Edit: Fryktelig mye stavefeil...beklager det der...følger med på Xfiles og det kolliderte plutselig.

Lenke til kommentar

Glemte å legge til - er forresten kjempefornøyd med mitt dual-oppsett! Hvordan går det med deg og din maskin? Har selv fått problemer med Audigy2 kortet, men dette ble ordnet med en ganske så unik iNTEL HT/AMD DUAL driveroppgradering ifra Creative Labs for et par måneder siden. Har fram til nå ikke hatt noen problemer med programmer, men ET spill har det vært noen komplikasjoner med - Silent Hill 2. Spillet benytter begge prosessorene, men lyden hakker og hastigheten er den samme. Tar man spillet inn, går tilbake til desktop (minimize), trykker CTRL+ALT+DELETE (winXP) og endrer Processes->SH2 høyreklikk ---> Set affinity = 1 prosessor, kjører spillet greit igjen. Det er SIKKERT Audigy2 driverene som fortsatt ikke er helt 100% dual-kompatible, skal vedde på det :lol:

Lenke til kommentar

Mye interessant.

Tror jeg går for en radiator med plass til 2 120mm vifter ved siden av hveradre. Dette vil jo gi en større kontaktflate for radiatoren sammenliknet med to 120mm vifter på en 120mm radiator.

Har relativt stille PSU, kan ikke si den høres (forklares kanskje av at prosessorviftene overdøver all annen støy). Selve planen med prosjektet er da først og frems å bli kvitt alle kabinettvifter med unntak av radiator og PSU. Vil det være mulig å kjøre systemet uten noen andre vifter enn disse dersom jeg vannkjøler CPU,GPU,HD, chipset, eller vil kabinettvifter være nødvendige uansett?

Oppsettet mitt fungerer forresten topp! Systemet har ennå ikke hatt noe konflikter med noen programmer/spill, og under RedHat fungerer den glimrende. The Gimp behandler digitalbilder på 12 mpix uten problemer. Har to systemer kjørende; det jeg har selv med vanlig ide hd (WD 8mb cache) og ett rent SCSI system. Selvfølgelig duger sistnevnte enda bedre, men imponerende liten forskjell!

Lenke til kommentar

Jeg kjører et ATi 9700pro kort, og det har jo vært noen problemer med hakking på enkelte systemer. Mitt inkludert. Jeg har klart å redusere dette med å kjøre ned AGP Aperture -> 32MB, men har fortsatt hatt litt hakking.

Inatt forsøkte jeg å skru av AGP reads fullstendig, og opplevde faktisk en økning i hastighet. Ganske heftig - 3dmark2001se gikk fra 10200->10900, Silent Hill 2 gikk fra 9FPS med skygger til 30 (spillet er låst på 30), GTA3 gikk jevnere og ser ut til at 3dsmax5 liker seg bedre også. Ettersom du sitter med et AMD MPx sannsynligvis, kan det være en tanke hvis du sliter med hakking :) Men det er vel mer ATi rettet!

Angående vifter, må du nok ha en eller to uansett, du kommer neppe utenom ellers går jo vanntemperaturen opp som følge av varmt kabinett temperatur...blir jo varmt i kabinettet selv om du har vannkjøling, kjøleblokkene blir jo varme og skjermkortet ditt hjelper heller ikke :) Har eksperimentert en del, og selv en vifte hjelper veldig.

Men du kan enkelt løse dette ved å kjøpe de to mest stillegående PABST 80mm viftene og sette dem til å blåse inn/ut av kabinettet som du vil. Og bråker dette for mye, kan du jo sette dem begge ned på 7v. For øyeblikket kjører jeg åpent kabinett, men så fort jeg får kommet meg til det, blir det vel 2-3stk 80mm PABST hvor en går inn og to går ut. Har et Chieftec, og der er det 2 80mm plasser rett ved siden av prosessorene, så det passer veldig greit der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...