stranden Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Hei! Jeg var å kjøpte HF200 isted, som er mitt første kamera. Fikset forsikring og kjøpte et SanDisk Video HD SDHC kort på 16gb. Dro hjem, og fant så ut at kortet kosta 1200 kroner! Det virket helt sykt. Så lurte på om dette var et dumt kjøp, da de andre Extreme versjonene koster mindre, og er sikkert like bra? Jeg har ikke åpnet det enda, så kanskje jeg burde bytte det! Kjøpte det hos JapanPhoto. Takker for alle svar! Endret 22. juni 2009 av stranden Lenke til kommentar
stranden Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Tenker da også på at du kan få et extreme III klasse 6 for mindre enn hva klasse4 videoHD kosta https://prisguiden.no/product.php?product...&cat_id=256 Eventuelt dobbel mengde med minne for mye mindre https://prisguiden.no/product.php?product...&cat_id=256 Noen som vet hva som gjør VIdeo HD så dyrt? https://prisguiden.no/product.php?product...&cat_id=256 Bare at det er i 16gb Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Jeg syns det virker som en ganske så sinnsyk pris for et minnekort. Selv bestilte jeg nettopp et PQI 16gb SDHC minnekort, class 6 fra dealextreme til rundt 250kr hvis jeg husker korrekt... Lenke til kommentar
ET! Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 For et kvalitetskort på det norske markedet så er ikke dette en for gal pris. Sandisk er en produsent som kan sakene sine, og som det er få problemer med på generelt grunnlag. Lenke til kommentar
stranden Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Jo, tenkte det samme. Kvalitet er must, men prisen virket litt stiv. Fant ut at amentio selger nøyaktiv samme kort for 387 kroner . tror iaffal ikke det er noe forksjell på de. Klasse 4 16gb Video HD kort. Sykt at forskjellen er så stor! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Skal ikke uttale meg om hvorfor video-kortene er dyrere. Vet ikke om Sandisk har priset de så høyt fordi de har skrevet "video" på de, eller om de er mer stabile på konstant lagring enn de andre kortene. Men uansett skal Class 4 kort og over være raskt nok til video. Bare kjøp et kjent merke som Sandisk eller Lexar for stabilitet. PQI-kortet som Caliber har kjøpt, ville jeg ikke stolt nok på til å lagre verdifulle minner da ukjente merker har en tendens til å krasje, og da mister du alt som er på kortet. Mulig at PQI er et godt merke, men jeg ville ikke tatt sjansen. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 For det første trenger du ikke class 6. Jeg bruker et Kingston 16 GB class 4 på min Canon HF-S100. Den koster ca. 400 kr. Og for det andre er det dumt å kjøpe minnekort på en fotoforretning. Jeg aner ikke hvorfor, men de tar nesten dobbel pris i forhold til webshops. Har du åpnet embalasjen til minnekortet? Hvis ikke ville jeg levert det tilbake. Lenke til kommentar
knutmo Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Kingston Secure Digital 16GB SDHC class 4 koster kr. 300,- hos Komplett.no. Er dette et bra kort mht stabilitet osv For det første trenger du ikke class 6. Jeg bruker et Kingston 16 GB class 4 på min Canon HF-S100. Den koster ca. 400 kr. Og for det andre er det dumt å kjøpe minnekort på en fotoforretning. Jeg aner ikke hvorfor, men de tar nesten dobbel pris i forhold til webshops. Har du åpnet embalasjen til minnekortet? Hvis ikke ville jeg levert det tilbake. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Skal ikke uttale meg om hvorfor video-kortene er dyrere. Vet ikke om Sandisk har priset de så høyt fordi de har skrevet "video" på de, eller om de er mer stabile på konstant lagring enn de andre kortene. Men uansett skal Class 4 kort og over være raskt nok til video. Bare kjøp et kjent merke som Sandisk eller Lexar for stabilitet. PQI-kortet som Caliber har kjøpt, ville jeg ikke stolt nok på til å lagre verdifulle minner da ukjente merker har en tendens til å krasje, og da mister du alt som er på kortet. Mulig at PQI er et godt merke, men jeg ville ikke tatt sjansen. PQI er en ganske så kjent minneprodusent uten fotfeste her til lands, men etter det jeg er lest er det ingen grunn til å gå utifra at produktene deres står noe tilbake for konkurrentene. At ukjente merker har en tendens til å kræsje vil jeg ikke si meg enig i, et kjent merke er ikke synonymt med god kvalitet, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 At ukjente merker har en tendens til å kræsje vil jeg ikke si meg enig i, et kjent merke er ikke synonymt med god kvalitet, bare så det er sagt. Etter snart 8 års erfaring med fotobransjen, og etter å ha håndtert en håndfull forskjellige minnekort av ymse merker og slag hver dag, vil jeg påstå at jeg har ganske bra belegg for påstanden min. Men det er uansett min personlige mening, og jeg har ikke ført noen eksakt statistikk. De kjente merkene Sandisk og Lexar, utmerker seg som de desidert mest stabile kortene i mine øyne. Men merk også at enkelte produsenter som er store innenfor andre områder, ikke nødvendigvis er de beste på minnekort. Twinmos er vel skrekkeksempelet. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Kan se meg enig i at twinmos er et skrekkeksempel på det du beskriver ja. Selv bruker jeg bare sandisk til mitt speilrefleks, men må si meg veldig fornøyd med de kortene jeg har prøvd fra pny som dealextreme fører. Har enda ikke opplevd noe tull, og overføringshastighetene er etter det jeg kan måle i tråd med det produsenten lover. Lenke til kommentar
branick Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Om du har kjøpt deg et CANON HF 200 kan det vel filme i 24 mbps, mens minnekort i klasse 4 maksimalt kan overføre 20mbps? Minnekort i klasse 6 kan overføre nok datamateriale til at du får utnyttet kvaliteten til ditt kamera 100% ihvertfall. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Om du har kjøpt deg et CANON HF 200 kan det vel filme i 24 mbps, mens minnekort i klasse 4 maksimalt kan overføre 20mbps? Minnekort i klasse 6 kan overføre nok datamateriale til at du får utnyttet kvaliteten til ditt kamera 100% ihvertfall. Dette er vel feil? SHDC kort i klasse 4 kan lagre video i minimum 4 megabytes pr. sekund. Det vil si at de har en minimum overføringshastighet på 32mbps ettersom 4 ganger 8 er 32. Det er derfor ikke nødvendig med klasse 6 på et HF200. Lenke til kommentar
Cedriziano Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Må si med enig med Super8. Har selv gitt ukjente merker sjangsen flere ganger og jeg er ikke fornøyd i det hele tatt.. Men må si du har sinnsykt periling Super8!! Lenke til kommentar
branick Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Ja nei jeg er helt enig med Super8 selv, etter å ha tenkt meg litt bedre om på forskjellen av Mb og MB Beklager forvirrelsen! -Øivind- Lenke til kommentar
unified86 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Har personlig gode erfaringer med Kingston. Har 5 stk Kingston Class 4, 8gb som har blitt brukt jevnlig i 6 mnd. Alle fungerer fint enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå