themaceman Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Hehe, volvos 2.3L motor ja (740 etc), steike ta den er lat.Blir jo frakjørt av 1.6Litere. Hehe, med mindre du sitter på en turbolada en blir det fort litt lite å gi på med ja. Økonomisk? Neei. Spesielt ikke når det blir forgasser. Litt mer på topic, 525'en min, som forsåvidt er en stasjonsvogn (relativt tung, fort 1700kg+), koser seg bra på 1600-2000. 2.5k+ blir bare unødvendig, når du først skal gi jernet så må du gi jernet! Ikke at jeg har råd til det lengre though ... Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Man får jo litt forskjellige specs på Volvo motorene da. Jeg kjører en Volvo 940 med B230FK motor. Turbomotor. Går godt i opp/ned-overbakker. Nå skal det sies at jeg IKKE kjører økonomisk.. Endret 28. juni 2009 av Henrikenn Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Min Renault Laguna 1,9 dCi med seks gir ligger på rundt 1600 rpm i 80 km/t. På langkjøring går det stort sett fint. Drivstofforbruket er også lavt på det høye giret, men bare så lenge man ikke belaster motoren for mye. Dette skjer oftest når farten er for lav eller bakken er for bratt. Da høres den velkjente diesel-brummingen. Dette er ikke helt optimalt fordi bilen sotes ned. I verste fall kan turboen tettes igjen, har jeg blitt fortalt av Renault-verkstedet. De mente også at det kan lønne seg å «lufte ut» motoren med jevne mellomrom. Det vil si å kjøre den helt opp i turtallssperren på 1., 2. og 3. gir i ca. 10-30 sekunder. Det skulle den tåle, men bare når motoren er blitt skikkelig varm. Det jeg synes fungerer best er å gire ned til 5./4. gir foran en bakke hvis farten er for lav eller bakken for bratt. Da forbrenner motoren mer optimalt. Og i nedoverbakke kan man godt bruke litt høyere gir. Det virker imidlertid som nedgiring på E6 med 100 km/t fartsgrense som oftest ikke er nødvendig. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Hva tror dere er best for motor/slitasje og økonomi av disse to alternativene: 1. Dra 2. giret opp til 70-80 km/t og så gire til 5. gir. 2. Bruke alle girene. Lenke til kommentar
Swirfin Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Det er aldri snakk om spesielle turtall. Alt kommer an på terrenget. Eksempel: På flat mark skifter man kanskje mellom 3. og 4. gir ved 40 eller 50 km/t. I en oppoverbakke burde man skifte til 4. gir ved høyere fart. Dette er fordi motoren skal dra lett. Hvis man velger å holde for høye gir vil motoren dra veldig tungt. Dette skaper ekstra slitasje på motor. På den andre siden av skalaen har man å alltid ha høyt turtall. Da vil motoren gå mange mange flere omdreininger mer enn andre motorer, og dermed slites den mer. Til den som slang ut påstanden om en BMW som holdt forskjellig turtall ved samme fart alt etter om det var bakke eller ikke, kan jeg bekrefte at dette er fullstendig galt. Da måtte BMW-eieren sitte og slure på klutsjen noe som vil forklare påstanden til Top Gear om at BMW-eiere er idioter. Edit: Opel har jo mange biler uten turtallsmåler. Det legger ekstra trykk på at det ikke er viktig å ha regler om girskifte ved spesielle turtall. Endret 4. juli 2009 av Swirfin Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Skaff deg automat... Da slipper du å tenke på giring... Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Kjetil_90: jo, turtall varierer etter belastning. Ved konstant hastighet er summen av tilførte krefter 0, og i en oppoverbakke må da motoren jobbe ekstra for å overvinne tyngdekraften, altså må motoren opp i høyere turtall slik at levert effekt blir større. Ren mekanikk, og ganske logisk. Ikke ren mekanikk og ikke logisk. Ligger man i 4. gir i 80 km/t og begynner på en oppoverbakke må man gasse mer for å opprettholde turtall og fart, øker man turtallet øker også farten gitt at bilen står i samme gir. Akkurat som senesprederen på en fiskesnelle spinner rundt ett fast antall ganger per omdreining med sveiven er foholdet akkurat det samme mellom motor og julene på bilen. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Kjetil_90: jo, turtall varierer etter belastning. Ved konstant hastighet er summen av tilførte krefter 0, og i en oppoverbakke må da motoren jobbe ekstra for å overvinne tyngdekraften, altså må motoren opp i høyere turtall slik at levert effekt blir større. Ren mekanikk, og ganske logisk. Ikke ren mekanikk og ikke logisk. Ligger man i 4. gir i 80 km/t og begynner på en oppoverbakke må man gasse mer for å opprettholde turtall og fart, øker man turtallet øker også farten gitt at bilen står i samme gir. Akkurat som senesprederen på en fiskesnelle spinner rundt ett fast antall ganger per omdreining med sveiven er foholdet akkurat det samme mellom motor og julene på bilen. Han tenker sikkert på en automat giret bil... Der må man gi mer gass, men turtallet øker for å opprettholde hastigheten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå