Gå til innhold

Trening og kostholds hjelp.

Anbefalte innlegg

Driver og prøver og utbedre en god livkvalitet.

Så da tenkte jeg.

Har satt opp en trenigs plan slik.

Mandag: Sykling 40 min.

Tirsdag: Jogging/ Styrke/ mage 45 min. 10 X 4 benkpress / 10 X 4 mage

Onsdag: Sykling 40 min.

Torsdag: Jogging/ Styrke/ mage 45 min. 10 X 4 benkpress / 10 X 4 mage

Fredag: Gå tur 60 min

Lørdag: Fri

Søndag: Fri

Kosthold tenkte jeg noe slik.

Mandag: Salat

Tirsdag: Fisk

Onsdag: Kylling

Torsdag: Salat

Fredag: Koteletter

Lørdag: Salat

Søndag: Fisk.

Hvordan ser denne treningsplanen ut?

Samtidig så er jeg så forvirret med tanke på hva som inneholder proteiner og karbohydrater, så jeg lurte på om det kunne ha blitt satt opp liste på hva de forskjellige er.

Endret av Morten1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først et kort lite tips.. Hvis du er en sta og beslutsom person så ja, da er det lurt å ha konkrete tidsperioder på sykling/tur, ellers ville jeg bare syklet og gått tur og variert tiden i blant.

Kostholdet ditt:

Hva mener du her? Det du har satt opp der er middager eller?

I såfall er dem veldig bra med tanke sunnhet osv :) Men husk her også variasjon gjennom dagen, små og mange måltider.

Gode proteinkilder er fugl, fisk, egg, kjøtt og melk.

Hvert proteinmåltid bør inneholde karbohydrater fordi karbohydrater er like viktig som proteiner. Karbohydrater hjelper til proteinene å bygge.

Tips for å imøtekomme det totale karbohydratbehovet med sunne karbohydratkilder:

* Spis minst to måltider pr dag basert på korn/kornvarer (feks brød eller kornblanding)

o Velg grovt brød i henhold til brødskalamerking på brødemballasjen

o Velg kornblandinger uten tilsatt sukker (feks havregryn, 4-korn, müsli)

* Spis fruk og grønnsaker som mellommåltider og til hvert hovedmåltid (1/3 tallerken)

o Salat eller grønnsaker bør en være naturlig del av måltidene

* Bruk fullkornspasta, fullkorns/naturris eller poteter til varmretter (1/2 tallerken)

o Bruk også i større grad bønner og linser til varmretter

* Juice til 1-2 måltider pr dag

* Smaksatt yoghurt til mellommåltider

* Smoothies til mellommåltider eller dessert

* Bruk sportsdrikk eller saft på trening

Lenke til kommentar

Da har jeg to spørsmål til Portnoy

Bruk sportsdrikk eller saft på trening

Hvorfor ikke bare drikke vann?

Juice til 1-2 måltider pr dag

Hvorfor skal han drikke juice? og hva slags juice?

Til Morten.

Jeg går ut ifra at du er født i 87. Hva er målet ditt med treningen? En god livskvalitet er for svakt. Anbefaler deg å sette kortsiktige og langsiktige mål, alt fra å få en lavere fettprosent til å øke i styrke eller forbedre kondisjon og sette deg et realistisk mål på f. eks å løpe/sykle en distanse på tid. Så jobber du for å klare målene. Fremgang er motivasjon nok til å fortsette.

Hvordan ser Styrke programmet ditt ut? og hva slags utstyr har du tilgang til?

Lenke til kommentar
Da har jeg to spørsmål til Portnoy

Bruk sportsdrikk eller saft på trening

Hvorfor ikke bare drikke vann?

Juice til 1-2 måltider pr dag

Hvorfor skal han drikke juice? og hva slags juice?

Til Morten.

Jeg går ut ifra at du er født i 87. Hva er målet ditt med treningen? En god livskvalitet er for svakt. Anbefaler deg å sette kortsiktige og langsiktige mål, alt fra å få en lavere fettprosent til å øke i styrke eller forbedre kondisjon og sette deg et realistisk mål på f. eks å løpe/sykle en distanse på tid. Så jobber du for å klare målene. Fremgang er motivasjon nok til å fortsette.

Hvordan ser Styrke programmet ditt ut? og hva slags utstyr har du tilgang til?

Klart det er lurt å holde seg til vann, men som det står over så er det diverse tips for å oprettholde karboinntaket.. Hvis man får i seg lite karbo i løpet av dagen kan det være en idé.

Juice er samma problemstillinga, og her velges en som er god på smak og greit med karbo :) (Dette igjen for å berike karboinntaket, hvis det er lavt fra før.)

Lenke til kommentar

Jeg ser hva du har skrevet :p Velkommen til diskusjon.no forresten, mener ikke å grille deg på noen måter!

Tips for å imøtekomme det totale karbohydratbehovet med sunne karbohydratkilder

Når ble sportsdrikker proppfulle av sukker og tilsetningstoffer sunne karbohydratkilder? :D

Selv holder jeg meg kun til vann på trening hvis treninga ikke strekker seg over en time eller lengre. Etter treninga blir det et solid måltid med karbs/prots/fett.

Juice er bra det, men det finnes mange varianter og alle er ikke like sunne. Kun derfor jeg spurte, lurte på om du hadde noen å anbefale.

Lenke til kommentar
Jeg ser hva du har skrevet :p Velkommen til diskusjon.no forresten, mener ikke å grille deg på noen måter!

Tips for å imøtekomme det totale karbohydratbehovet med sunne karbohydratkilder

Når ble sportsdrikker proppfulle av sukker og tilsetningstoffer sunne karbohydratkilder? :D

Selv holder jeg meg kun til vann på trening hvis treninga ikke strekker seg over en time eller lengre. Etter treninga blir det et solid måltid med karbs/prots/fett.

Juice er bra det, men det finnes mange varianter og alle er ikke like sunne. Kun derfor jeg spurte, lurte på om du hadde noen å anbefale.

Tipsa er henta ut fra en nettside som ga tips til nettopp å opprettholde karbo. Selv drikker jeg KUN vann under trening, shake etter trening, og får i meg tilstrekkelig karbo, prot og fett gjennom maten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...