Gå til innhold

Vannkjøling for dual MP system

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et system bestående av to AMD MP2200+ prosessorer, Gainward GF4 Ti4200 grafikkort. Har lekt med tanken å vannkjøle hele greia, men er litt usikker på hvilket utsyr jeg trenger. Dette er jo prosessorer som utvikler noe mer varme enn vanlige XP2200+ prosessorer. Antar at jeg trenger en noe sterkere vannpumpe og radiator enn "standardsett".

Noen med liknende erfaring og/eller noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, raskt svar! Takker!

Tenkte å kjøre kun en radiator og pumpe, og "paralellkobling" slik at de to prosessorene får halvparten av vannstrømmen hver.

Er det forresten vanlig å kople på GPU kjøler etter prosessor(er)? Slik at GPU kjøles med "brukt" vann?

Lenke til kommentar

Tja du kan jo begynne med å regne ut sånn ca hvor mye watt varme di utvikler tilsammen, eventuelt om du ønsker å kjøle gpu (+ ekstra watt), hd (+ watt), legge til litt ekstra watt (20-40watt) og så finne di riktige komponentene, blir kanskje litt måling på vanntempen for å finne riktig kombinasjon men kan tenke meg et sånt oppsett :

Vanntank-Pumpe-cpu1-radiator1-cpu2-gpu-chipset-hd-radiator2-vanntank.

Mitt opplegg er sånn: Magnum 378 på cpu (xp 2000+), Swiftech mw50 på gpu, ingen kjøling på chipset/hd varmeregister til en volvo s360 (ca 600watt med 2x120mm vifter på laveste volt).

Lenke til kommentar

Så jeg trenger altså to radiatorer? Ikke mulig å koble slik: Vanntank-pumpe<Cpu1+2>gpu-chipset/hd-vanntank? (Altså med et y-ledd før og etter de to prosessorene). Tror jeg har sett oppsett av systemer hvor dette har fungert..

Lenke til kommentar

Det vil fungere utmerket. Uten å vite hva slags kabinett du har ville jeg umiddelbart anbefalt deg i allefall en black ice extreme 2, aller helst burde du kjøpt en airplex evo 360, men du vil muligens får problemer med å plassere denne da den tar hele tre 120mm vifter :yes:

Lenke til kommentar

Har ikke planer om å overklokke ennå, men dersom det lar seg gjøre, er det interessant. I første omgang ønsker jeg bare stillhet (fra de h* viftene i kabinettet). Har en idle temp på 50 grader nå, dette er alt for mye! Ønsker derfor å komme ned rundt 40.

Mht kabinett har jeg akkurat nå en hjemmemekka alu-kasse. Men siden jeg er lei det prosjektet nå, skal jeg kjøpe et helt nytt kabinett. Har sett på Lian-Li's kabinetter og vet av erfaring at de er svært gode. Problemet er at jeg sansynligvis vil ha behov for et maxitower da. Vil helst ikke ha så stort kabinett. Noen anbefalinger fra andre som har satt vannkjøling i sine kabinetter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...