Gå til innhold

Er kameraet ødelagt?

Anbefalte innlegg

Har et gammelt digitalt speilrefleks - canon eos 300d. Det har fungert toppers helt til nå. Når jeg tar bilder med det så vises kun øverste del av bildet på skjermen. Resten blir svart. Dette skjer med alle bilder jeg tar nå. Det er øverste 1/3 av bildet som blir ca. Noen som vet hva dette kan skyldes?? Er det mulig å fikse det? Altså, jeg er ikke villig til å betale noe særlig for å fikse det, da kjøper jeg heller nytt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være flere årsaker, evt. i kombinasjon. Er det bare på skjermen du ser dette, eller er bildene slik også når du har overført de til en eller annen host.

Skjermen kan være gåen, billedbrikken kan være gåen, lukkeren har hengt seg opp eller er gåen. Hvis det ikke er skjermen eller brikken kan du jo se om lukkeren åpner seg skikkelig hvis du setter kameraet i "brikkerens"-modus.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Kan jo være flere årsaker, evt. i kombinasjon. Er det bare på skjermen du ser dette, eller er bildene slik også når du har overført de til en eller annen host.

Skjermen kan være gåen, billedbrikken kan være gåen, lukkeren har hengt seg opp eller er gåen. Hvis det ikke er skjermen eller brikken kan du jo se om lukkeren åpner seg skikkelig hvis du setter kameraet i "brikkerens"-modus.

Takk for svar! Nå har jeg overført bildene til pc og de ser fremdeles slik ut. Vi har ny bildebrikke, men har prøvd den gamle også for sikkerhets skyld, men får samme feil der. Det ser ut som lukkeren åpner seg når jeg setter kameraet i "brikkerens"-modus.. så aner ikke hva som kan være feilen her jeg..

Lenke til kommentar
Vi har ny bildebrikke, men har prøvd den gamle også for sikkerhets skyld, men får samme feil der. Det ser ut som lukkeren åpner seg når jeg setter kameraet i "brikkerens"-modus.. så aner ikke hva som kan være feilen her jeg..

Her tror jeg du misforstår litt. Bildebrikken er den som ligger bak lukkeren og som mottar lyset som slippes inn. Den er ikke noe man driver og skifter selv, så det er minnekortet jeg vil tro du egentlig mener her.

Om det er bildebrikken som er gåen, så vil det ikke svare seg å skifte den i det kameraet, om det i det hele tatt lar seg gjøre. Du vil kunne kjøpe deg et langt bedre kamera for det en slik reparasjon vil koste.

Det finnes imidlertid en del andre mulige årsaker til problemet ditt:

Brukte du blits på bildene du snakker om? I så fall kan det hende lukkertiden var for rask, slik at lukkeren ikke har hatt tid til å åpne seg fullstendig før blitsen fyrte. Prøv å ta noen bilder uten blits. Løste det problemet?

Hvis ikke kan det skyldes feil på lukkeren, noe som heller ikke vil svare seg å reparere.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Lukkeren er en slitedel med begrenset levetid. På et consumerkamera er det sannsynlig at den blir utslitt før eieren. Har du tatt noen titalls tusen bilder er dette i hvert fall sannsynlig årsak. Selv om den åpnet seg i den testen, kan det hende den ikke henger med når du tar et bilde.

Som det er antydet her, så er det ikke regningssvarende å reparere/bytte ut noen av de tre foreløpig mistenkte.

Hvis du ønsker å forske litt mer, kan du jo se om det er relatert til lukkertid. Start fra BULB og gå oppover. Begynner det å svikte på en bestemt lukkertid, er det neppe mer håp for lukkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...