Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Død Dell Inspiron 5100.. Kan dette være feilen?

Anbefalte innlegg

Hei, en jeg kjenner kom med en helt død Dell Inspiron 5200..

Han sa det var brudd i laderen, og maskinen var tom for strøm.

Han skulle hatt ut ei plate som sto i, og lurte på om jeg kunne skaffe en ny lader.

Jeg bestillte en ny lader, og sa at han kunne stikke innom siden jeg hadde en som passer, så han kunne få ut plata ihvertfalll.

Men så lett var det ikke.. Maskinen ville ikke lade, heller ikke slå seg på, og jeg vet at laderen jeg brukte er i orden, for jeg brukte den på en annen maskin.

Så jeg tenkte det kanskje var lade-pluggen på hovedkortet som hadde løsnet, så jeg skrudde opp maskinen og fikk ut hovedkortet, men kan ikke se noe skader på den, og det virker som om den sitter godt, men når jeg så litt nærmere på kortet så er det en liten del der som ser sprekt ut.

Har lagt ved et bilde, blå ring rundt ladepluggen, og en rød ring rundt den delen jeg tror kan være skadet.

Noen som vet hva denne delen heter/er og hva den gjør? (syns det ser ut som en motstand eller ei sikring).

post-21188-1245672355_thumb.jpg

Det jeg tror kan ha skjedd, er at bruddet i hans lader, kan ha forårsaket en kortsluttning, så maskinen har fått strøm inn på feil pinner, for han nevnte at det virka som om det var brudd både der kablen kommer ut av laderen, og ved pluggen inn i maskinen.

Maskinen har nok også detti i gulvet eller lignende for den har noen sprekker rundt omkring, og det lå et løst plastikk feste og en skrue inni maskinen (kan jo også være den skruen som har skylda).

Men disse skadene har nok vært der siden han fikk den, for han fikk den brukt, fordi skjermen ikke funket lengre, men det var bare kablen som hadde løsnet.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Får vel gjenopplive denne tråden, eller ihvertfall prøve :)

Satt igår/natt og og loddet av den sprekte komponenten, og fikk satt på en som hadde samme størrelse og farge (som jeg fikk ut av en defekt tynnklient), men hadde ikke helt riktig utstyr merka jeg, så jeg sleit med å få lodda den på igjen.

Men målte meg frem litt, og fant ut at hele rekka gikk til samme sted, så jeg fikk den til å sitte som den skulle på ene sida, og måtte lodde den sammen med den ved siden av for å få den til å sitte der.

Og resultatet ble at maskinen nå tar lading, og jeg får slått den på, og alt ser ut til å funke.

Men når den har kommet inn i windows, så blir det bare svart skjerm, og klikker som oftest i høytalerne.

Det samme skjer om jeg går inn i bios og lar den stå der like lenge som det tar å starte windows.

Og det har ikke noe å si om jeg prøver med/uten batteri eller lader.

Noen forslag til hva feilen kan være?

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være en keramisk kondensator, både av utseende og benevnelse

(du ser at motstandene heter PR).

og slike bør byttes ut med samme verdi, ikke bare samme farge/størrelse.

Dessuten er disse ikke anbefalt å lodde uten riktig utstyr, bl.annet til forvarming, for å unngå termisk belastning som kan medføre sprekkdannelse.

Lenke til kommentar
Det ser ut til å være en keramisk kondensator, både av utseende og benevnelse

(du ser at motstandene heter PR).

og slike bør byttes ut med samme verdi, ikke bare samme farge/størrelse.

Dessuten er disse ikke anbefalt å lodde uten riktig utstyr, bl.annet til forvarming, for å unngå termisk belastning som kan medføre sprekkdannelse.

Skjønner, men hvordan kan man finne ut dem riktige verdiene på disse? det står jo ikke noe på dem.

Men du sier dem heter PR, og jeg kan ikke se det står noe PR i nærheten av dem, men derimot ved lade pluggen så står det PR flere plasser. (den blå ringen).

Men om disse kondensatorene funker på samme måte som dem i stasjonære maskiner, så kan man vel bytte dem med noen av litt større verdi, uten problemer.

Men ikke med noen av mindre verdi.

*Edit*

Og til slutt, hvordan kan man vite hva som er +/- på disse? (eller har det kanskje ikke noe å si på denne typen?)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Nei, den komponenten er ikke merket med PR, jeg bare påpekte at motstandene (som du mistenkte det for å være) er merket på den måten,

slik at dette ikke er en motstand, men en kondensator.

Den som du har ringet inn med rødt, er en Condensator, og er merket med "PC160"

i motsetning til Resistoren PR232 som sitter litt til venstre for den.

"Vill gjetting" vil tilsi at P-prefikset står for Power, for å indikere hvilken del av hovedkortet komponenten brukes.

Denne typen kondis er ikke polaritetsavhengig, slik at det ikke er noen pluss/minus side på den.

Verdien på disse er gjerne angitt med en liten påtrykt kode.

Utifra bildet, så ser det ut som at flere av disse er parralellkoblet,

og de brukes nok mest som avkoblings kondiser, slik at det sikkert vil fungere med en vilkårlig verdi,

eller om du fjerner den helt.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Ok, men da skjønner jeg litt mer :)

Takker for dine gjettinger som virker veldig logiske :)

Men tilbake til problemet, jeg har byttet ut den du ser er sprekt der (det er også en litt mindre en på bildet som ser sprekt ut, men når jeg så nærmere på den, så ser den hel ut *edit* dette er den motstanden du snakker om, la merke til dette først nå *edit*).

Jeg fikk ikke loddet den helt der den skulle sitte, så den er loddet som den skal øverst, mens nederst så klarte jeg ikke å få den loddet til hovedkortet, så jeg loddet den sammen med den til venstre på bildet.

Før dette så målte jeg med et multimeter, og fant ut som du mistenker, at dem er koblet i paralell, hele rekka om jeg ikke husker feil.

Så i teorien skulle den jeg loddet på funke, sånn som den sitter nå.

Og maskinen våknet jo til liv igjen (før denne ble byttet ville den ikke en gang lade), og nå tar maskinen lading, fikk ladet batteriet helt opp :)

Og maskinen startet på første forsøk, men mens jeg drev i bios (som hadde blitt resetta) så ble skjermen svart, og jeg hørte noen sprake/klikke lyder fra høytalerne, så jeg slo den av.

Når jeg da slo den på så fikk jeg bilde igjen, men den rakk ikke å fullføre bios før skjermen ble svart igjen.

Så jeg koblet fra strøm og batteri, og ventet ei stund, og da starta den igjen, alt i bios var merkelig nok lagret.

Så jeg prøvde å starte windows, kom helt til innlogginga og da ble skjermen svart igjen, med dem samme lydene.

Slo den av og på, og den gikk halveis igjennom bios før det ble svart igjen.

Så det virker nesten som om den streiker når den blir litt varm.

Hva syns du jeg bør prøve nå? har flere kondensatorer av den typen som jeg loddet på, skal jeg prøve å sette inn enda en? ser at det er lagd plass for 2 til på kortet.

Eller bør jeg heller prøve å fjerne den jeg satte inn og se om den virker da?

Dette er litt mer avanserte reperasjoner enn hva jeg har gjort før, så jeg vet liksom ikke så mye, men vil nok lære litt av dette tipper jeg :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...